Ivo Toman: Učte se od odborníků, ale ne bezhlavě

23. 11. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 244086
Rozhodování je jednoduché, proto zprimitivněte k úspěchu. Nechte si poradit, ale mějte na paměti: rozhodnutí je na vás.

Odborníci ze škol a intelektuálové si myslí, že postupovat podle primitivních a předem daných vzorců je hloupé. Oni jako odborníci „vědí“, že je to komplikované. Je ironií, že právě touha po jistotě oslabuje přesnost rozhodnutí. Pokud budete chtít vědět všechno, stanete se vězni mnoha zbytečných i rozporuplných myšlenek. Zprimitivněte proto k úspěchu.

Pochodovat je snadné. Kdybychom ale analyzovali celý proces chůze, mohli bychom těmito analýzami naplnit celé knihovny – a přesto by se nikdo asi nenaučil chodit pomocí takových knih. Tak můžeme všechno, když chceme, natolik zkomplikovat, že už tomu neporozumí nikdo. Slyšeli jste o Výzkumném ústavu pořadového kroku? O založení této pitomosti se v naší armádě opravdu uvažovalo.

Odborníci s výsledky

Další nepořádek v hlavě vám způsobí lidé, za kterými chodíte pro rady. Fascinuje mne, jak se zde lidé opakovaně dopouštějí dvou hlavních chyb:

  1. Nevybírají si odborníky.
  2. Když už jdou za odborníkem, pak si najdou toho nepravého.

Za kým chodí lidé pro rady? Pokud si myslíte, že k odborníkům, mýlíte se. Podívejte se na následující výsledek průzkumu v USA.

S kým se lidé radí?

  • Členové rodiny: 30 %
  • Přátelé: 22 %
  • Bible: 20 %
  • Jiné knihy: 11 %
  • Kněz: 8 %
  • Videokazety: 4 %
  • Nadřízený: 3 %
  • Právník: 2 %
  • Celkem: 100 %

Jen 5 % lidí se radí s těmi, kteří je mohou dostat z problémů. To jsou nadřízení a právníci. Co však dělá 95 % lidí? Ti nadávají na své vedení a na právníky. Také proto to 95 % lidí nikam nedotáhne.

Kop Kopmeyer studoval přes 50 let úspěšné lidi. Nejdůležitější princip, který objevil, je učte se od odborníků. Sledujte úspěšné lidi, jak se vyšvihli. Jak se prosadili. Raďte se ale s těmi lidmi, kteří mají nebo měli prokazatelné výsledky. Vyhledávejte lidi, kteří něco dokázali. Je to rychlejší než se učit vlastním úsilím. Také je mnohem lepší ptát se těch, kteří dosáhli úspěchu a opět spadli, než těch, kteří jej nezískali nikdy. Ti první mají znalosti a zkušenosti. Ti druzí nemají takový recept, jen žvaní.

Jednoduché pravdy

Zaměřme se nyní na „nepravé“ odborníky. Dejte si pozor, jaké knihy si kupujete. Knihy vysokoškolských učitelů a konzultantů vám moc nepomohou, pokud se pohybujete v opravdové praxi. Naopak, teoretická omáčka jen zvýší chaos ve vaší hlavě o další složitosti. Vy potřebujete znát jednoduché pravdy, nemusíte vědět vše. Kupujte si proto knihy lidí, kteří byli nebo ještě jsou v opravdové praxi. Jejich mnohaleté a ověřené zkušenosti si nastudujete za několik hodin.

Nyní vám dám jedno primitivní zadání úlohy. Jste podnikatel a musíte si vybrat jen jednu knihu z těchto dvou:

  1. Od úspěšného profesora, který dvacet let učil podnikání ve škole a pak to za jeden rok sepsal. Cena 10 eur.
  2. Od úspěšného podnikatele, který byl dvacet let v oboru a pak to za jeden rok sepsal. Cena 200 eur.

Jakou knihu si vyberete?

Pokud používáte poradce, kteří vám radí, že na školení a vzdělávání máte pořádat výběrová řízení se sofistikovaným způsobem hodnocení jednotlivých nabídek s váhou rozhodování 30 % cena, 10 % slevy, 5 % splatnost, 25 % možnost financování z fondů EU, 20 % celková koncepce vzdělávání, 10 % jiná kritéria, pak si vyberete levnější variantu.

Já si jako podnikatel primitivně vyberu tu dvacetkrát dražší. Proč? Protože sleduji jediný primitivní ukazatel: Dlouhodobý přínos pro mou firmu. A zruším: 1. Taková výběrová řízení. 2. Takové poradce.

Stejně tak postupujte i v případě školitelů. Ve finančních kurzech, ve kterých se učí finanční nezávislost, často učí lidé, kteří sami nejsou finančně nezávislí. Jak vás mohou dovést tam, kde nikdy nebyli? Ověřte si, zda už sami jsou „za vodou“. Jinak na jejich akce nechoďte.

Neschopní či neúspěšní lidé podceňují vlastní rozum a přeceňují rozum druhých. Stále žasnu, jak jinak chytří lidé nesmyslně poslouchají jiné. Asi za to může školní systém, který odměňuje napodobování paní učitelky i profesorů. Mnoho lidí nevyužívá své tvořivé schopnosti, protože se radí s každým, jen ne sami se sebou. Máte-li nějaké problémy, mluvte o nich s odborníky a vyhýbejte se neodborníkům.

Kdo je neodborník? Z mého pohledu to jsou tyto skupiny lidí:

  1. Vaši přátelé a příbuzní, kteří vám radí sice s „dobrými úmysly“, ale neznají zákonitosti daného oboru.
  2. Teoretici z vysokých škol, kteří v oboru vlastně nikdy nepodnikali, jen ho učili. Opravdové zkušenosti mají skuteční praktici. Chcete malovat? Pak se seznamte s význačným malířem. Chcete uspět v podnikání? Pak se seznamte s opravdovými pod­nikateli a nekecejte o podnikání v hospodě s dělníky.
  3. Nikdy si nenechte radit za peníze od člověka, který zoufale potřebuje peníze. Pokud je na tom s majetkem bídně, jasně dokázal, zač stojí on sám i jeho rady. Navíc lidé, kteří vaše peníze nutně nepotřebují, vám dají rady s lepším nadhledem a jsou ochotnější vám říci i stinné stránky, které vás mohou čekat.
  4. Člověk, o kterém víte, že opakovaně selhal. Tito lidé své vzorce jednání nemění. Právě proto selhávají a nyní by tento vzorec předali vám. Od nich ani zadarmo!
  5. Nenechte si radit od rádců s nejnižší cenou. Úspěšní lidé se rozhodují podle předpokládaného přínosu, ne podle cen.

Rozhodnutí je jen na vás

Nespoléhejte bezhlavě na odborníky. Každý, kdo radí, se občas strefí, což bere jako důkaz svých schopností. Jenže i stojící hodiny ukazují dvakrát denně správný čas.

Když jsem napsal Máš-li problém, hoď ho na někoho, rozhodně jsem neměl na mysli rozhodnutí. To je jedna z mála věcí, kterou musíte dělat jen vy. Abyste pak neměli dilemata.

I když se jmenujeme Homo sapiens, tedy člověk rozumný, nerozhodujeme se rozumně – podle faktů. Rozhodujeme se podle svých emocí a pak si to své rozhodnutí „rozumně“, logicky zdůvodňujeme. I váš poradce-odborník se rozhoduje podle svých emocí. Odborníci nejsou zase tak moc odlišní od davu. Navíc kupodivu často podléhají náladám či hysterii davu jako normální smrtelníci, což dokazují i paniky na finančních trzích.

Nedůvěřujte ani nikomu, kdo říká, že to tak dělá už 20 let. Kde bere jistotu, že to třeba nedělá 20 let špatně? Navíc v dnešní době tak rychlých změn ani nejde dělat 20 let jednu věc stejně kvalitně. Vždyť před 23 lety ještě polovina Evropy měla marxismus-leninismus jako státní ideologii.

Na mých školeních mi občas „odborníci“ říkají, že nejdu pořádně do hloubky. A ani nepůjdu! To je záměr, vy přece nepotřebujete dokonale poznat vše. Dokonce ani nepotřebujete moc informací. K úspěchu potřebujete pochopit základní vzorce úspěchu v dané oblasti – primitivní postupy. K tomu nepotřebujete hloubku, ale selský rozum. Některé postupy ani nechápu, ale pokud fungují, používám je.

A co na téma poradců a odborníků napsal Nicolò Machiavelli ve své slavné knize Vladař už před 500 lety v kapitole Komu naslouchat a kdy? Mnozí se domnívají, že vladař vděčí za svůj úspěch dobrým rádcům. To je velký omyl. Kdo sám není moudrý, nedá na dobré rady. Neschopný panovník neví, jak s jejich názory naložit. Proto platí, že dobrá rada nedělá dobrého vládce, ale naopak že moudrý vládce je prapříčinou dobrých rad.

Ujasněte si tři životní rozhodnutí:

  1. S kým budete žít svůj život?
  2. Co budete v životě dělat?
  3. Pro co budete v životě žít?

Máte to vyřešeno? Pokud ano, hned máte hlavu čistější.

Úryvek z knihy Debordelizace hlavy (zprimitivněte k úspěchu). Více informací o knize: www.jak-vydelat.cz
Autor: Ivo Toman, podnikatel, školitel, zakladatel společnosti TAXUS International, která funguje jako marketingová laboratoř. Napsal sedm knih, ve kterých se zabývá marketingem, psychologií a motivací. Od narození trpí Touretteovým syndromem, který způsobuje viditelné i slyšitelné tiky. V šesti letech navíc onemocněl meningitidou a pravou stranu těla má méně vyvinutou.

Seriál: Komentáře
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).