V podnikání, které obnáší časté cestování, může být složité skloubit přejezdy a ubytování s nutností v klidu pracovat a vyřizovat denní agendu. Co je možné využít a jak si práci a kancelář na cestách zařídit?
Mobilní kancelář
Jak poznamenal jeden ze čtenářů serveru Podnikatel.cz, u cestujícího podnikatele je mobilní internet samozřejmostí, rychlé wi-fi v hotelu samozřejmě potěší
. Čtěte více: Slušné hotely pro cestující podnikatele jsou nedostatkové zboží
Mobilní internet v telefonu, notebooku nebo tabletu zajistí přístup k důležité podnikatelské agendě. Také v případě připojení přes wi-fi je v Česku situace dobrá: funguje v některých autobusech i vlacích (pokud se podnikatel z nějakého důvodu rozhodne nechat auto doma), v kavárnách, nákupních centrech…
Jak mimochodem vyplynulo ze zjištění Českého statistického úřadu k lednu 2011, zveřejněného v publikaci Informační společnost v číslech 2012, firmy nejčastěji využívají internet kvůli internetovému bankovnictví, internetové telefonii a školení zaměstnanců.
Nevýhodou může být v tomto případě nevhodné pracovní prostředí, nebo fakt, že podnikatel potřebuje například využít tiskárnu, kterou nemá s mobilem nebo tabletem v ruce k dispozici. Dobrým tipem pro klidné pracovní prostředí mohou být městské knihovny, v nichž lze také využít wi-fi a navíc v nich je většinou ticho a klid.
Hotel, který počítá s podnikatelskou klientelou
Jednou z možností, jak si pojistit relativní pracovní komfort, je ubytování v hotelu, který s klienty na pracovních cestách přímo počítá. Přístup k internetu pomocí wi-fi už zřizují i levnější hotely, v těch lepších je na pokojích i vysokorychlostní připojení. Hotely s větším počtem hvězdiček, které se profilují jako byznys nebo kongresové, a leží většinou ve větších městech, ovšem nad rámec připojení k netu nabízejí i další služby. Ať už je to pronájem malé konferenční místnosti využitelné pro schůzky, komorní konference nebo semináře, nabídka sekretářškých a překladatelských služeb nebo možnost faxování a kopírování dokumentů.
Výhodou je možnost vybrat si přesně ty služby, které podnikatel potřebuje a podle toho pak zvolit počet hvězdiček. Ceníky se podle toho pohybují na škále od stovek po tisíce.
Co znamenají hvězdičky
Oficiální klasifikace ubytovacích zařízení České republiky dělí hotely do tříd podle počtu hvězdiček:
* Tourist
** Economy
*** Standard
**** First Class
***** Luxury
Hvězdičky se podle klasifikace přidělují podle různých kriterií. Zatímco například jednolůžkový pokoj v jednohvězdičkovém hotelu může mít minimálně 8 m2, u pětihvězdičkového je to 12 m2.
Jednorázový pronájem místa v coworkingovém centru
Coworkingové centrum je alternativou pevné kanceláře jak na dlouhodobější bázi, tak jednorázově. Coworkingová centra totiž prodávají jak členství, tak jediné využití kanceláře s jejím zázemím – třeba tiskárnou nebo kopírkou. A to řádově za několik málo stovek korun a po předchozí domluvě; pražský Hub dokonce nabízí jeden pracovní den na zkoušku zdarma. Coworking přitom znamená práci nezávislých profesionálů (tedy lidí na volné noze, OSVČ, lidí ve svobodném povolání ad.) v jednom sdíleném pracovním prostoru. Čtěte více: Máte práce doma po krk? Alternativou je coworking či sdílená kancelář
K pořádání seminářů nebo vůbec akcí s větším počtem účastníků se mimo mateřské město dají využít prostory, které pronajímají kavárny nebo restaurace, případně místní firmy. Příkladem může být pražská kavárna Friends Coffee House, která si hned při otevření zřídila zasedací místnost. Tu si je možné pronajmout doslova za hubičku, a to včetně pécéčka, LCD panelu pro prezentace a využití laserové tiskárny, takže teoreticky může posloužit i jako dočasná kancelář pro jednotlivce. Zasedačka je určená pro jednání na neutrální půdě při dobré kávě,
vysvětlil spolumajitel kavárny Mirek Šebesta serveru Podnikatel.cz. Čtěte více: Tomáš a Mirek: Utekli ze svého zaměstnání a za manželku si vzali kavárnu
Je také řada firem, které dávají za poplatek k dispozici svou ne plně využitou zasedací nebo školící místnost řádově v ceně několika málo tisíc korun za den.
Neřešte kancelář, delegujte
Pokud je podnikatel stále na cestách a ještě přitom „za pochodu“ řeší každodenní agendu a řídí na dálku zaměstnance, je na místě se také zamyslet nad možností, úkoly a pravomoci delegovat. A to místo stahování mailů do mobilu cestou od jednoho klienta ke druhému a neustálého telefonování. Nehledě na to, že podle studie, která vznikla před čtyřmi lety na Slezské univerzitě v Opavě, neschopnost delegovat úkoly patří k nejčastějším věcem, které zaměstnanci svým šéfům vytýkají a jež vedou k demotivaci podřízených. Čtěte také: Pozor na okaté dříče, svou práci mohou jen předstírat