Jak bude vypadat podnikání v budoucnosti? Mottem by mohla být poznámka ředitele České rozvojové agentury Michala Kaplana: Největší chyba předvídačů budoucnosti spočívá v předpokladu lineárního vývoje.
Sám ji použil ve svém materiálu o trendech světové rozvojové pomoci, ale i na oblast podnikání bezezbytku pasuje. Lidé často předpokládají, že budoucnost je prodloužená minulost a vývoj se drží ve stejných kolejích. Je jasné, že to tak nefunguje.
Síla otázek
Budoucnost vytvářejí lidé, často nepředvídatelní a nejen racionální, ale i emocionální nebo intuitivní, i vnější okolnosti, často překvapivé a neovlivnitelné. Přesto mohou být různé pohledy do možných budoucností fascinující a inspirativní. Mohou totiž pootevírat dveře k budoucím podnikatelským příležitostem. Server Podnikatel.cz proto prozkoumal některé ze studií, analýz a názorů zaměřených na budoucí společenské, kulturní, ekonomické a podnikatelské trendy. Podnikání budoucnosti z nich totiž možná bude vycházet.
Podnikatel nebo podnikatelka jsou lidé, kteří si už dnes musí a do budoucna budou muset klást zřejmě čím dál větší množství čím dál složitějších otázek. Například: Když poradenská firma KPMG letos počtvrté zkoumala nákupní zvyklosti Čechů, zjistila, že sice pro třetinu nakupujících zůstává u potravin primární cena, jejich počet ale klesá. Roste podíl spotřebitelů, pro něž je rozhodující složení potravin. To zatím jako hlavní kritérium uvádí 18 procent nakupujících a je to za poslední čtyři roky největší podíl. Skoro 90 procent nakupujících navíc sleduje, alespoň zčásti, původ kupovaných potravin. Nabízí se otázky, které jdou po důvodech a smyslu takové změny, po tom, jak se tento přístup vyvine v příštích pěti, deseti, dvaceti letech, a co budou dělat podnikatelé, kteří v tomto nákupním trendu objeví byznysovou příležitost? Jaká příležitost to vlastně bude za deset let? Co změní v samotném způsobu jejich podnikání? Co přinese zákazníkům? Jakou přidanou hodnotu nabídne společnosti?
Trendy, které nutí k učení
Deset kulturních a společenských trendů, se kterými je třeba se vyrovnat, shrnul na svém webu nowandnext.com Richard Watson, spoluzakladatel společnosti Futures House Europe. Jsou to rychlost (vývoje, změn, úspěchu i neúspěchu), kterou umožňují technologie a posedlost efektivností, stárnutí populace, demografické změny, globalizace a lokalizace jako dvě protisměrné síly (a glokalizace jako jejich průnik), zaměření lidí na štěstí, které souvisí s hledáním smyslu, autenticita, paměť jako výzva na individuální i celospolečenské úrovni, networking, rozdělení světa na Ameriku a ostatní, personalizace (a přizpůsobení výrobků a služeb na míru).
Čtěte také: 7 e-shopařů vysvětluje, proč (ne)používají personalizaci v e-mailingu
Mezi svých deset trendů, které budou formovat budoucí podobu společnosti, zařadilo Světové ekonomické fórum například také hyperpropojení světa, kdy šíření internetu, mobilních technologií a sociálních sítí způsobí růst síly občanů a vlivu jednotlivce, který si zvyká na komunikaci mimo jakékoliv hierarchie. Souvisí s tím i růst tlaku na řešení nerovnosti ve společnosti. Hráči ze soukromého sektoru vytvářejí strategie zaměřené na sociální a environmentální výzvy. A více lidí zajímá etický rozměr činů a věcí, včetně podnikání.
Samozřejmě se mluví o mnoha a mnoha dalších trendech, jež ale mají jedno společné – nutnost permanentního rozvoje a učení, nutnost umět akceptovat a zvládat změny. Hovoří se o „big data“ a jejich obchodním i strategickém využití. O mobilitě lidí. O budoucnosti přírodních zdrojů a zdrojů energie. O pokračující urbanizaci. O robotizaci. O dalším rozvoji biotechnologií. O konceptu „Innovation to Zero“, kam spadá vše od nulových emisí, přes nulovou uhlíkovou stopu nebo nulové domácí odpady, až po nulu v poště doručené do podnikatelovy e-mailové schránky. Tedy o konceptu, který vychází z myšlenek Billa Gatese týkajících se energií a klimatických změn, s nimiž vystoupil na platformě TED v roce 2010. Ale uvažuje se také o určitých protitazích, mezi nimiž může být vzrůstající role státu jako regulátora podnikání, jak připomněla poradenská společnost McKinsey & Company, když před pár lety zkoumala globální síly, které ovlivní společnost a podnikání budoucnosti.
Změní se firmy, jejich fungování i způsoby
Současnou průmyslovou revoluci pohání internet a další moderní technologie. Online jsou lidé, rozvíjí se internet věcí, internet služeb a začínají se stavět inteligentní budovy. To vše už nyní zasahuje i firmy a nejen jejich strategie, ale i pracovní procesy a každodenní pracovní návyky a bude to tak i v budoucnu. Moderní digitální, mobilní a cloudové technologie mění poměrně radikálním způsobem fungování firem,
konstatuje se v Českém průzkumu názorů generálních ředitelů 2016 poradenské společnosti PwC.
Zatímco v otázce, zda stroje nahradí v dohledné budoucnosti lidi, se čeští generální ředitelé z průzkumu nedokázali jednoznačně shodnout, možnost práce z domova pro ty zaměstnance, u nichž to povaha práce dovoluje, se už dnes stává skoro standardem. A pokud jde o náhradu lidské práce stroji, očekává to již polovina generálních ředitelů a čtvrtina respondentů tím hodlá řešit aktuální nedostatek volných lidí na trhu práce,
zjistil průzkum, podle něhož už dnes také vedou ve firmách telekonference a obecně komunikace na dálku před cestováním. V budoucnu se také dají očekávat mnohem různorodější pracovní týmy, než jaké jsou nyní, a to i z hlediska věku. Přičemž nebude pravidlem, že pro firmy pracují jen zaměstnanci – status spolupracovníků se podle průzkumu rozšíří a přibude lidí na volné noze.
Zákon akce a reakce
V 19. globálním průzkumu CEO od PwC s názvem Redefining business success in a changing world se objevují další myšlenky. Třeba ta zaměřená na změnu podoby konkurence. Jak je vaše organizace připravená na střet s netradičními konkurenty, a to jak v současnosti, tak v budoucnu?
– ptají se výzkumníci. Netradiční konkurence – jako třeba Uber, Airbnb… – se objevuje už dnes a tradičními sektory je zatím přijímána spíše s nelibostí. Jenže vývoj poháněný potřebami zákazníků se dá těžko zastavit tím, že se uměle zabetonuje status quo. Ale není pochyb, že s sebou vývoj konkurence opět nese mnohé otázky, dotýkající se mimo jiné budoucí udržitelnosti různých byznysových a obchodních modelů.
Čtěte také: Seznamte se s internetem věcí. Může vám automatizací ušetřit v podnikání peníze
Při zkoumání všemožných trendů (i paradoxů nebo problémů) a toho, jak ovlivní či dokonce redesignují podnikání, je třeba mít na paměti zákon akce a reakce. Na trend, který se bleskurychle rozvíjí, často reaguje zcela opačný trend. Typickým příkladem je globalizace, která jako reakci podnítila silný zájem o rozvoj a nové ocenění všeho lokálního. Vše, co je progresivní, vzbuzuje zároveň touhu části společnosti pevněji se přimknout ke konzervativnímu pohledu na svět. Na rychlost reaguje pomalost (viz například hnutí pomalého jídla oproti fast foodům, nebo hnutí pomalé módy oproti rychlým globálním módním řetězcům). Na sdílení informací reaguje potřeba kybernetické bezpečnosti a ochrany. I trendy rozvinuté v opozici jsou zdrojem podnikatelských příležitostí.
Lidé a štěstí
Společnost Kjaer Global, která se zabývá trendy a budoucností, našla pět klíčových tematických trsů, které podle ní určují globální trendy pro rok 2020: Smart – Social – Organic – Wellness / Chytrý – Organický – Sociální – Wellness. Do první skupiny řadí internet věcí i využití strategických „big data“, do další tzv. weconomics, což je ekonomika založená na crowdfundingu, a globální občanství spojené s vysokou migrací a mobilitou. Pod organickou skupinou se skrývá změna spotřebitelů, kteří se víc zaměřují na autenticitu nebo odpovědnost, i růst M-learningu za využití osobních elektronických zařízení. Do poslední kategorie řadí využití technologií v oblasti zdraví (například diagnostika přes mobilní telefon), ovlivněné předpokládaným nárůstem chronických nemocí, a v neposlední řadě i následující trend: Zdá se jako nevyhnutelné, že budoucí ekonomický model bude brát do úvahy data, která měří stupeň štěstí.
Zmíněný globální průzkum CEO od PwC ovšem také připomíná, že budoucí svět a budoucí byznys budou potřebovat schopné lídry. Ti musí ustát změny, vzít je jako podnikatelské výzvy a příležitosti a slova otočit v činy, místo aby trvali na současných zvyklostních podobách podnikání. Přísun budoucích lídrů tak stojí na špičce žebříčku nutných změn, které se dotýkají rozvoje firemních strategií práce s talenty. Firmy totiž podle průzkumu budou potřebovat novou generaci lidí s podnikatelským myšlením, kteří budou schopní ovládat technologie a řídit inovace. Tedy realizovat nové myšlenky. Protože jak řekl americký ekonom Theodore Levitt: Kreativita znamená vymýšlet nové věci, inovace znamená nové věci uskutečňovat.