Public Relations používá 65 % společností. Řadí ho mezi důležité složky svých komunikačních strategií. 23 % firem, které se touto cestou ještě nikdy neprezentovaly, to hodlá vyzkoušet. Tyto výsledky přinesl průzkum nazvaný Jak využívají české firmy Public Relations, který realizovala PR agentura Focus Agency mezi firmami od 50 zaměstnanců výš.
Co vlastně chtějí firmy skrze Public Relations říci?
Pro drtivou většinou firem je PR především o informování o jejich službách a výrobcích. Produktovou komunikaci a prosazování se na trhu vnímá jako hlavní přínos spolupráce s PR agenturami 85 % firem. O poznání méně podniků pak služby PR agentur vyhledává také kvůli firemní či korporátní komunikaci. Budování vztahů s veřejností se v posledních letech významně proměnilo, lidé se naučili používat online kanály, které umožňují dvojsměrnou komunikaci. Čím dál větší důležitost přítomnosti v online světě pak dokládá i to, že vztahy s veřejností buduje téměř 36 % firem skrze komunikaci v sociálních médiích, na blozích a v internetových diskuzích,
říká Robert Svoboda, ředitel Focus Agency. Výhradně služeb PR agentury dnes využívá jen 16 % firem. Ani komunikace na sociálních sítích nebo jinými kanály se ale často neobejde bez rady zkušenějších, proto se čtři z deseti firem i při této komunikaci spoléhají na práci externích spolupracovníků či dodavatelů. Jedná se přitom o služby freelancerů i agentur. Vlastní PR tým si mohou dovolit jen skutečně velké a úspěšné firmy.
Největší přidaná hodnota PR agentur podle výsledků průzkumu spočívá ve znalosti mediálního prostředí, toho si váží více než 60 % firem. 40 % z nich pak je s výsledky mediálního pokrytí velice spokojeno. Dále klienti PR agentur vítají přínosy v podobě časových úspor na vlastní prezentaci a možnost věnovat se vlastnímu podnikání a také si cení odborné konzultace.
PR agenturu vybírejte pečlivě
Hodnocení efektivity PR aktivit je spornou otázkou. 62 % společností se ohlíží pouze na počet dosažených výstupů své kampaně. Počet oslovených osob v cílové skupině na základě mediálních dat je relevantní pro 27 % firem.
Stále více firem sází na pomoc PR agentur. Umět se prodat je v dnešní době důležité a toto je jedna z cest.
Ne s každou PR agenturou ale zadavatel bude spokojený. Jako problematické byly uváděny neochota agentur přistoupit na success fee, častá fluktuace osob v agenturách, únik důvěrných informací a neplnění termínů a dohod. I to je důvodem, proč téměř 30 % firem uzavírá s PR agenturami spolupráci pouze na konkrétní kampaň. V polovině případů se tak děje na základě výběrového řízení, v druhé polovině je agentura zvolena víceméně náhodně. Ani ty, které uspějí a získají zakázku, nemají ovšem svůj byznys jistý dlouhodobě. Kontrakty na tři roky a více má uzavřeno jen 25 % agentur.
PR agentury také často vykonávají práci spojenou se sociálními médii a online komunikací. Specializované digitální služby se staly přirozenou součástí služeb nabízených PR agenturami. Zpočátku mohly mít specializované agentury určitý náskok, PR agentury se nicméně mají starat už ze své podstaty o budování vztahů s veřejností a například správa sociálních médií začíná být přirozenou součástí nabídky jejich služeb. Samozřejmě existují společnosti úzce specializované třeba na sémantickou analýzu online diskuzí, pokročilý data mining nebo výrobu aplikací. PR agentury jim v těchto výsecích nemohou konkurovat, ale měly by být pro klienty konzultantem v otázkách komunikace v online prostoru, který navrhne vhodné nástroje a řešení,
říká Robert Svoboda. V mnoha situacích si tak s digitálními agenturami nemusí konkurovat, ale naopak mohou být těmi, co budou pro klienta poptávat jejich služby.