Nedávno jsem viděl článek, který začínal velmi pozitivním zjištěním: čeští a moravští živnostníci patří mezi evropskou špičku. Tak jsem se do něj začetl, neb mne zajímalo, v čem tkví jádro tohoto předesílaného úspěchu. Ale dozvěděl jsem se jen, že tráví v práci přes 2300 hodin ročně a patří tak mezi nejvytíženější pracovníky celé Evropské unie.
Živnostníci v Evropě
Nejvíc pracují lidé bez zaměstnaneckého poměru v Rakousku. Tamní živnostníci jsou v práci ročně 2550 hodin. Češi jsou v tomto žebříčku pátí.
Česko je kvůli v poslední době propíranému švarcsystému také rájem podnikatelů. Jejich počet v loňském roce vzrostl téměř o šedesát tisíc, celkem jich bylo přes 2,29 milionu. Rychlý nárůst pokračuje již čtvrtý rok po sobě prakticky stejným tempem. Desítky tisíc podnikatelů jsou ale živnostníky z donucení, firmy je nechtějí zaměstnat a nutí je podnikat. Jak ale čeští živnostníci podnikají? Umí se řemeslníci chovat? Vycházejí zákazníkům vstříc, nebo jsou to s odpuštěním křupani? Na tyto otázky jsem však v článku odpovědi nenašel, a tak jsem se pokusil si na ně odpovědět sám.
Čtěte také: Statistiky klamou, přes milion podnikatelů existuje jen na papíře
Soutěže o nejlepší podnikatele
V Česku existuje řada soutěží, které vybírají nejlepší podnikatele. Jsou však tyto soutěže vypovídajícím obrazem českého živnostnictví? Jasně, do hlasování se můžete zapojit, ale stejně si firmu například na předělání bytového jádra asi většina z nás nebude hledat v žebříčku ankety, byť pro firmy a živnostníky prestižní. Doporučení spokojeného souseda má podle mne mnohem větší váhu při rozhodování, komu určenou práci svěřit.
Správnou volbu můžete ovlivnit sami
Shodou okolností nedávno i na mne dolehla „povinnost“ vyměnit socialistický umakart uvnitř panelového bytu za modernější řešení. Firem, které toto zvládnou, je k mání nespočet. Předhánějí se v nabídkách a prezentacích, ale to, jak sami uznáte, není úplně tím nejlepším měřítkem. Tím je, nebo alespoň měla by být kvalita provedené práce a také přístup řemeslníků a živnostníka k zákazníkovi. Musím se přiznat, že jsem dlouho dával na misky vah, zdali úkol zadat větší firmě, která vše od projektu až po samotnou práci nabízela moderně, rychleji a za pomoci slev i výrazně levněji, nebo pár chlapům, kteří nemají megaprezentaci formou upoutávek a reklamy nejen na internetu (byť webovou stránku mají), ale o jejichž umu se ví doslova jen protože „můj známý mi říkal, že jeho kamarád říkal…“. Možná to byl trochu risk, ale stál za to. Nejen s prací, ale i s přístupem českých chlapů jsem byl nadmíru spokojen. Důvěra v doporučení se prostě vyplatila a tak by to asi i mezi živnostníky mělo fungovat.
Vyjít vstříc zákazníkovi je totiž výhodné pro obě strany. Možná se to na první pohled nezdá, ale i živnostníkovi se vyplatí, když například upřednostní výši zisku před spokojeností zákazníka. Ta se projevuje nejen dobrou cenou za kvalitní služby, ale třeba i flexibilitou živnostníka případně dobrou otevírací dobou prodejny. A jsme u dalšího z aspektů, který na zákazníky působí. A to je kvalitní a hlavně odborný personál a zaměstnanci. Když vůbec nemají potuchy, pro co jste přišli, je lepší okamžitě jít „o dům dál“. Stejně tak, jako když si vás v prázdném obchodě několik minut nikdo nevšímá anebo na vás vrhá pohledy typu: „Co tady zas ten člověk chce?“ Podobné reakce mohou vést jen k jednomu; že v této firmě už vás hned tak někdo neuvidí a navíc ji asi nikomu dalšímu nedoporučíte. Možná jen, kdybyste se chtěli někomu pomstít.
Čtěte také: Zlaté české ručičky budou brzy nedostatkovým zbožím, stěžují si firmy
Stejně jako všechno ostatní v životě je o lidech, je tomu tak i v podnikání. Ne všichni živnostníci jsou milí, vstřícní a odvedou kvalitní práci. Pak se lze bránit především tím, že jim za jejich služby nezaplatíte, dokud nebude vše tak, jak je ve smlouvě či jak si to zákazník představuje. Někdy to bohužel dojde až tak daleko, že si na jejich práci stěžujeme nejen u nich samotných, ale třeba i u orgánů činných v trestním řízení. Ale je nutné přidělávat si problémy a nechat nespokojenost dojít až tak daleko? Existuje mnohem elegantnější řešení, „křupanům“ se prostě můžete jednoduše vyhnout. Důležité je nebát se investovat čas do výběru a rozhodnout se třeba právě na základě dobrých referencí a osobního průzkumu terénu. Mnohé o řemeslníkovi napoví třeba i jeho vybavení nebo přístup ke sjednávání zakázky. Při výběru firmy je dobré oslovit více společností a porovnat si jejich nabídku.
Výběr je prostě jen a jen na vás a způsobů, jak odlišit dobrého živnostníka od těch špatných existuje dostatek. Spolehlivě vás například odradí jeden prostý telefonát, v němž pravděpodobně sličná asistentka sdělí jen, že okna, která montují, jsou bílá. Těžko si také na úklid kanceláří najmete firmu, která na letáku na autobusové zastávce hlásá: „Umíváme kvalytně a levnje“. A už vůbec si nepůjdete cokoliv kvalitního koupit do obchodu, kde mají přes poledne „Zavženo“.