S výběrem správného názvu firmy se pojí hned několik úskalí. Jde zejména o marketingový potenciál názvu firmy a jeho využití na internetu. Řada podnikatelů si s volbou jména své firmy hlavu neláme a během chvilky vymyslí název, který se jim zdá pěkný a zajímavý. Otázkou však je, zda předem domyslí všechny souvislosti, které jsou se jménem firmy a jejím marketingem spojeny. Čtěte více: Jak vybrat název vaší firmy? Víme, z koho si příklad neberte
Název firmy je totiž velmi důležitou volbou, protože často zachycuje činnost firmy či vytváří klíčové asociace, a to velmi rychlým způsobem. Názvy firem mohou být velice užitečným prostředkem komunikace. Jména firmy, nejčastěji ve formě loga, si totiž zákazníci povšimnou během několika sekund a právě tolik času by mělo v ideálním případě stačit na to, aby pod názvem firmy představili to, co potřebujete.
Je těžké přijít s novým názvem firmy?
Jméno firmy je v myslích spotřebitelů často úzce spjato s produktem, který firmy nabízí. Jeho výběr je třeba dobře zvážit také proto, že může být velice komplikované ho změnit.
V českém slovníku existuje zhruba 300 tisíc slov, průměrný Čech jich rozezná pouze asi 20 tisíc, většinou se v běžné komunikaci používá asi 7 tisíc slov. I když se zdá, že i tak je výběr velký, každý rok jsou zaregistrovány tisíce firem (například v roce 2011 to bylo 22 333 nových firem). Nalezení uspokojivého jména pro firmu tak může být složitý problém. Když si uvědomíme, že většina žádoucích názvů už je pryč, mohou podnikatelé občas hledat dlouho.
Výběr názvu firmy pro novou firmu či produkt je tedy rozhodně dílem umění i vědy a je dobré se při tom poradit s odborníky na marketingovou komunikaci. Všeobecně se věří, že povědomí o firmě se zlepší, je-li název vybrán jako jednoduchý, snadno vyslovitelný i napsatelný, známý a smysluplný, ale také odlišný a osobitý. Dobrý název by měl mít také snadnou výslovnost, která je důležitá pro dobré použití v mluveném předávání informací.
Výběr jména samozřejmě záleží také na tom, jaké máte se svou firmou a se svým produktem záměr.
Pokud se svým produktem míříte potenciálně nejen na český, ale i na zahraniční trhy, mělo by jméno firmy či produktu mít mezinárodní potenciál. Čtěte speciál Marketingové tipy
Možnosti výběru jména firmy
Podle obchodního zákoníku název firmy nesmí porušovat dobré mravy – to znamená, že nesmí obsahovat vulgární či dvojsmyslné výrazy a podobně. Název firmy také nesmí narušit práva jiných osob. Jako název pro svou firmu tedy nesmíte vybrat jméno už existující firmy. Většinou neprojde ani malá úprava v takovémto jméně, například zdvojení písmena nebo změna jeho velikosti. Obchodní soud tedy velmi pravděpodobně nezapíše firmu StavoTrade či Stavottrade, pokud už existuje firmy Stavotrade a podobně. Název firmy totiž musí splňovat kritérium nezaměnitelnosti – zejména tehdy, pokud jde o firmy podnikající v témže oboru. Čtěte více: Poradna: Pojmenování byznysu je zákonem regulováno
Pokud budete hledat nové jméno pro firmu, můžete vybírat z těchto nejobvyklejších skupin jmen:
Popisná
- popisují doslova činnost firmy, např. Moravská fekální a kanální, Centrum čistící techniky, Marketingová kancelář.cz.
Složeniny
- kombinace dvou čí více slov, např. Dřevoland, Okentěs.
Libovolné
- skutečná slova bez zřejmé souvislosti s činností firmy, např. Hranostaj, Zvonek.
Imaginární
- vymyšlená slova bez zřejmého významu, např. Dywidag, Snaggi, Kalvei
Nezapomeňte na internet
V současné době hraje prezentace na internetu velmi významnou roli pro naprostou většinu firem. Než se pro nějaké jméno rozhodnete, měli byste tedy prozkoumat, zda je pro něj volná internetová doména. Není nic horšího, pokud si někdo zapamatuje název vaší firmy, zadá ho ve tvaru www.nejakafirma.cz a ocitne se na stránkách, se kterými nemáte nic společného. Navíc lze očekávat, že prakticky v jakémkoli oboru podnikání se význam dobré a funkční domény bude zvyšovat.
Autor článku: Vladimír Kuchař, poradce pro marketing a rozvoj firem, MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ
Foto: www.isifa.com