Jak se na poli udržitelné mobility ve firmě posunout? A jak zaměstnance motivovat, aby nechali auto doma, přijeli do práce na kole nebo častěji chodili pěšky?
Dojíždění ovlivňuje životní prostředí
Firmy mohou pozitivně nebo negativně ovlivňovat životní prostředí mnoha způsoby – a tedy i tím, jak jejich zaměstnankyně a zaměstnanci pravidelně dojíždějí do práce a z práce. Proto v některých odpovědných firmách vymýšlejí různé programy, které se zaměřují například na to, jak motivovat zaměstnance, aby do práce dojížděli na kole, chodili pěšky, využívali větší měrou městskou hromadnou dopravu nebo alespoň naplánovali sdílení aut. A tím snižovali negativní vliv mobility na životní prostředí.
Čtěte také: E-shopy vytvářejí odpady. Jaké fígle vymýšlejí pro obaly, aby byly ekologické?
European Platform for Mobility and Management (což je evropský vládní network) zveřejnila některé inspirativní příklady podpory udržitelné mobility z firemního prostředí. Třeba ten z rakouské společnosti Omicron, ve které mohli zaměstnanci získat body za to, když nevyužívali firemní parking, a tudíž do práce nedojížděli autem. Nasbírané body pak mohli vyměnit za poukázky využitelné pro sportovní vyžití nebo služby související s podporou zdraví. Připomíná také firemní programy, které zaměstnancům nabídly konkrétní měsíční finanční příspěvek za to, že nejezdí autem alespoň během denní špičky. Jiné firmy se zase snaží podporovat přinejmenším sdílenou dopravu do práce.
Další možností, jak omezit k životnímu prostředí nešetrné cestování zaměstnanců, ať už autem nebo třeba letadlem, je pro firmy také přímá redukce pracovních cest. A to třeba s využitím práce na dálku nebo telekonferencí. S tím souvisí také přístup, který preferuje, pokud už je cestování skutečně nezbytné, alespoň vždy ten ekologicky nejšetrnější způsob dopravy.
Elektromobil i s dotací
Možností, jak dopravu ve firmě posunout směrem k ekologičtější variantě, je také elektromobilita. A pořídit si elektromobil mohli podnikatelé nedávno i s dotací. A to v rámci programu Nízkouhlíkové technologie, jehož první výzvu vyhlásilo Ministerstvo průmyslu a obchodu ČR už v roce 2016. Pro elektromobilitu tehdy vyčlenilo 80 milionů korun.
Žadatelé nahradí dosavadní vozy se spalovacím motorem těmi elektrickými a využijí je například pro přepravu zboží mezi svými pobočkami i k zákazníkům. Další projekty se zaměřily například na elektromobilizaci v oblasti péče o veřejnou zeleň,
komentoval výsledky výzvy tehdejší sociálně-demokratický ministr Jan Mládek.
Cílem programu přitom bylo snižovat emise ze silniční dopravy, diverzifikovat vozový park podnikatelů a snižovat závislost na ropných látkách.
Důvod není jen ekologie, ale i zdraví
Jezdit do práce na kole ale nemusí mít jen čistě ekologickou motivaci. Důvodem je třeba i podpora kreativity a řešení problémů. Jízda na kole není pouhou dopravou, ale určitou formou meditace. Často nás při ní napadne řešení problému, se kterým jsme se dlouho mořili. Jízda na kole nám tak pomáhá jak ke zlepšení naší kondice, tak ke zlepšení našich produktů a služeb,
vyjádřil to ze zkušenosti Jaroslav Řasa, zakladatel společnosti ABRA.
Čtěte také: Netwalking je trend, co spojuje chůzi se síťováním. A může zvednout tvořivost
Vědci z University of Glasgow zase podle britského lékařského časopisu BMJ poukazují na zdravotní důvody jízdy na kole. Dojíždění do práce na kole podle nich snižuje rizika onemocnění rakovinou nebo srdečního onemocnění a úmrtí na tyto nemoci. Snížení rizika kardiovaskulárních onemocnění je spojené také s chůzí, na riziko rakoviny ale podle vědeckých zjištění chůze, na rozdíl od cyklistiky, vliv nemá.
Malé firmy mohou na kolo s výhodou
Pro malé firmy přitom může být přesedlání zaměstnanců z aut na kola snazší. Malé firmy mají výhodu, že jsou flexibilní v přípravě zázemí pro cyklisty. Například vyhradit místo pro parkování čtyř kol či odložení helmy, je určitě snazší než zařídit kolárnu pro případných třicet cyklistů,
tvrdí totiž Lenka Myšáková, koordinátorka kampaně Do práce na kole, kterou každoročně organizuje spolek Auto*Mat. U větších firem se pak podle ní jedná o vyšší nutnou investici, na kterou se hůře hledají peníze ve firemním rozpočtu.
Nabízí se přitom otázka, jak může firma zaměstnance motivovat, aby místo auta jezdili do práce či na schůzky na kole, případně chodili pěšky? Které argumenty ze zkušenosti zabírají? Jak pro server Podnikatel.cz vysvětluje Lenka Myšáková, především je nutné, aby firma zaměstnancům nabídla pro dojíždění na kole patřičné zázemí. To znamená možnost parkování kol, ať už jde o kolárnu nebo o stojany na kola. A to ideálně na místě zajištěném proti krádeži a také dobře přístupném. Chce to také dostupné sprchy a šatny se skříňkou pro uložení sportovního oblečení. Vhodná jsou i parkovací místa pro návštěvníky před sídlem společnosti,
dodává a připomíná, že zaměstnavatelé, kteří podporují používání kol na pracovní schůzky, také často svým zaměstnancům poskytují firemní kola.
Čtěte také: Městská cyklistika významně podporuje obchody. Profitují z ní v New Yorku
Argumentovat pro kola nebo pro chůzi pak podle ní mohou zaměstnavatelé jak zmíněným zdravotním hlediskem, tak ekologickými důvody a pozitivním dopadem na životní prostředí. Ale odvolat se mohou i na ekonomické hledisko. V neposlední řadě totiž upozorňuje i na fakt, že je dojíždění do práce na kole levnější. A časově efektivnější, protože s kolem není třeba postávat v kolonách nebo zdlouhavě hledat parkovací místo. Neuškodí přitom, když vedoucí pracovník půjde sám příkladem,
tvrdí.