Jak je u značky důležitý ambasador a influencer. Čtěte velký speciál

9. 6. 2016
Doba čtení: 2 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Začtěte se do základních pojmů, které se týkají obchodního brandu. Pomůžou vám ve startu vašeho podnikání, ale i v jeho dalším rozvoji.

Server Podnikatel.cz představuje ve spolupráci se společností Lovebrand velký obsahový speciál, který věnuje obchodní značce. 

Prozkoumejte společně s námi, kde je vaše místo na trhu. Poznejte chování zákazníků, definujte, jaká je podstata vaší značky. Pomůžeme vám také s návrhem vašeho názvu i loga a společně si také změříme, zda vám vaše značka přináší kýžený efet

Dnes se zaměříme na tzv. „vlivné uživatele“. Zjistěte, jaký je rozdíl mezi influencerem a ambasadorem. 

Influencer

Influencer někdy označovaný jako „vlivný uživatel“ je uživatel internetu, který dokáže s využitím obsahu, který vytváří, svých vazeb a velikosti svého publika ovlivnit chování dalších uživatelů na internetu. Takovíto uživatelé se často využívají v rámci marketingových kampaní – jsou totiž schopni přirozenou a důvěryhodnou cestou doručit komerční sdělení do své komunity.

Při určování toho, zda může být uživatel vlivný, vstupuje do úvahy několik vlastností influencera:

  • má velkou komunitu lidí, kteří sledují jeho obsah (důležitý, ale ne jediný parametr)
  • komunita se nachází v konkrétním prostředí (např. na Twitteru nebo Youtube – je důležité, zda je vybraný člověk vlivný např. jen v rámci jedné sociální sítě, napříč internetem nebo i mimo něj)
  • v rámci své komunity se vyzná v daném tématu (blogger, který píše o psech, se v chovatelství pravděpodobně vyzná lépe než jeho komunita, ale méně než např. veterinář)
  • charakter a vlastnosti (ne každý má dar být důvěryhodný a mít schopnosti ovlivnit rozhodování ostatních lidí)
  • čas (nikdo není vlivný navždy a v sociálních médiích to platí dvojnásob).

V marketingu, který influencery využívá, je třeba brát v potaz i možnost, že influencer značku poškodí, např. nevhodným chování (podobně jako např. u celebrit).

V souvislosti s influencery se často objevují i další termíny, které popisují podobné typy lidí:

skoleni_8_1

  • Evangelista – člověk, který šíří mezi ostatní lidi novinky. Může i nemusí být spojený s konkrétní značkou. Nejčastěji jde o člověka, který má k danému oboru velmi blízko (např. člověk, který propaguje využívání technologií značky Apple)
  • Opinion leader – člověk, který má dostatečný vliv na to, aby pomáhal formovat veřejné mínění. Tento termín je často nešťastně překládaný jako „názorový vůdce“, ale ve své definici je má nejblíže k výše popisovanému influencerovi. Nejčastěji jde o někoho, kdo se v tématu velmi dobře vyzná a může být také profesionálem v daném oboru. Pokud tomu tak je, zůstává spíše nezávislý.
  • Trendsetter – jde o člověka, který určuje trendy. Tento člověk má dar objevovat nové souvislosti a šířit je mezi ostatní lidi. V této podobě může spolupracovat se značkami.

Čtěte speciál: Budujeme značku

Ambasador

Ambasador je nejčastěji influencer (vlivný uživatel), který se viditelně spojuje s konkrétní značkou. Takové spojení může být naprosto spontánní (ambasador má značku rád), nebo může mít povahu marketingové spolupráce (i v tomto případě by měl mít ambasador více než pozitivní vztah ke značce).

Ambasador pomáhá šířit značku a její hodnoty do svojí komunity nevtíravou cestou. Informace podané ambasadorem jsou důvěryhodnější a opravdovější.

Další pojmy čtěte ve velkém průvodci Obchodní značka (brand)

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).