Jak jsem se naštval a díky tomu založil start-up

11. 10. 2016
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Začalo to poměrně nevinně. Moje krásná žena Lucie dopsala po 11 měsících, 16 dnech a 4 hodinách svůj e-book a potřebovala pomoc s technickým nastavením prodeje.

Já, jakožto hrdý zastánce galantnosti, jsem samozřejmě nabídl své skromné služby v oblasti e-commerce. Zkráceně, upletl jsem si na sebe bič a mrskal se jím asi 3 týdny.
Tento článek popisuje cestu od ryzí hrůzy, přes naštvání, až po vznik systému SimpleShop.cz.

Zlatá horečka v e-commerce

Česká republika je údajně velmocí v mnoha bizarních směrech (vztaženo na počet obyvatel): Počet hypermarketů, sběr hub, pití piva nebo počet heren a automatů. Co se ale týká e-commerce, je pro mě prvenství nejneuvěřitelnější. Na hlavu občana máme nejvíce „otevřených“ e-shopů. Schválně píši „otevřených“, protože z těch 37 000 e-shopů reálně vydělává opravdu jen zhruba tisícovka.

Připomíná mi to zlatou horečku, kde nevydělávali zlatokopové, ale lidé, kteří prodávali chlast, zbraně, lopaty, krumpáče, ženské a rakve (cituji svého kamaráda Víťu Endlera). Zlatokopové byli posílení nafouknutými historkami o rychlém zbohatnutí a samozřejmě jen zlomek z nich nakonec zbohatl.

Všichni zlatokopové dnešní doby chtějí prodávat na internetu a těší se na peníze získané „bez práce“. Média jsou plná úspěšných majitelů e-shopů a start-upů, a když k tomu přidáte vzpomínkový optimismus a neexistující „pasivní příjem“, máte ideální prostředí pro snové zbohatnutí. Kdo ale prodává ty lopaty a kde jsou ty rakve? Rakve si dělají sami podnikatelé. Nechuť se učit podnikat, analyzovat, pracovat a počítat bohužel přetrvala.

Dnešními nástroji (lopatami a krumpáči) na zbohatnutí jsou internetové služby, které můžete k podnikání využít: Prodejní nástroje (e-shop), nástroj pro e-mailový marketing, nástroje na SEO, nástroje pro affiliate apod. Najednou z toho máte měsíční výdaje 4–8 tis. Kč nebo měsíce vývoje bez jakékoliv strategie…

Co chci po prodejním nástroji

Pro svoji ženu a sebe jsem potřeboval prodejní systém, který splňuje tyto vlastnosti:

  • má prodejní stránku (detail produktu) a objednávkový formulář
  • je levný
  • je jednoduchý (99 % lidí fakt nepotřebuje vychytávky)
  • má responzivní objednávku
  • možnost napojení na e-mailové nástroje Activecampaign a Mautic
  • jednoduché napojení na Google Analytics
  • napojení na Google Adwords, Seznam Sklik a Facebook Ads kvůli remarketingu
  • měření konverzí pro Google Adwords, Facebook Ads, Seznam Sklik a Google Analytics
  • prodej virtuálních produktů s řešením problému MOSS
  • napojení na platební brány jako GoPay, PayPal
  • jazyky (cz, en)
  • měny (czk, eur)
  • automatické párování objednávek při bezhotovostním převodu
  • platba bankovním převodem (IBAN, SWIFT)
  • základní ochrana proti pirátství e-booků
  • automatická zpráva nakupujícím při updatu produktu (např. nová verze e-booku)
  • vlastní affiliate systém
  • slevové kódy a sleva za sdílení na Facebooku
  • EET pro ČR (od 1.3.2017 to e-shopy budou muset řešit)

Začal jsem tedy s vyhledáváním vhodného řešení. Zde začíná doba naštvání.

Hledání

Existuje samozřejmě několik zajímavých řešení, ale žádné nemá to, co bych od něj vyžadoval. Největší problémy byly: Nemožnost napojení na české platební brány, čeština formulářů a potvrzovacích e-mailů a samozřejmě cena. 

Nad testováním jednotlivých nástrojů, pluginů a modulů jsem strávil 14 dní. Naštvání ze mě bylo cítit stále silněji a hrůza nad chybami některých systémů byla až neskutečná (viz. PayHip.com).

Zde jsou popsané jednotlivé nástroje:

  • FAPI.cz – drahé pro začátek podnikání, neřeší MOSS a je uzavřené (spojení pouze se smartemailingem)
  • Fakturace Premium (plugin pro WordPress) – problém s napojením na GoPay, možné ovlivnění jednoho pluginu druhým
  • WooCommerce s napojením na Fakturoid.cz – neustálé problémy s novými verzemi pluginů (dříve jsem používal)
  • OptimizePress – pro napojení na online platby doporučují FAPI.cz
  • Clipsan a Digitální Obchodník – příliš komplexní pro mé používání
  • PayHip.com – není čeština, špatně počítá DPH při prodejích do zemí EU
  • GetDPD – čeština je dostupná, není platba bezhotovostním převodem
  • Ostatní systémy mají problémy s češtinou: pulleyapp.com, fetchapp.com, e-junkie.com, aplusdownload.com, gumroad.com – super, jen nemá PayPal
  • různé knihovny pro vytvoření košíku: Moltin – příliš složité na implementaci
  • PayPal pro nákup – omezené pro určitý druh plateb
  • různé prodejní pluginy do WordPressu – problém omezování pluginů navzájem
  • „upravený“ e-shop zdarma díky Prestashopu nebo modulu do Joomly – to samé jako s pluginy do WordPressu: Nemůžu se na to na 100 % spolehnout
  • e-shopové systémy na pronájem počínaje Atomerem a konče Shoptetem – nejde o jednoduchý jednoproduktový systém

Nic jsem nenašel, ale neotupěl. Postupně se změnilo i napětí někdy ve mně: Z naštvání se zrodilo nadšení. Celou dobu ten nápad tady byl. Nová věc může začít: Start-up SimpleShop.cz.

Začátek start-upu

Zde začíná fáze hledání partnera. Věděl jsem moc dobře, že papežštější než papež je u nás (oproti zbytku světa) systém objednávky a daňového dokladu. Ideální by bylo systém jednoduchého prodeje postavit na již existujícím fakturačním programu. Dvě firmy mě ani nevyslyšely, ale u třetí to byl najednou zázrak: Vyfakturuj.cz. Martinovi (majiteli společnosti) se nápad natolik zalíbil, že do pár týdnů vytvořil první verzi a na začátku srpna 2016 jsme mohli začít testovat.

Vymysleli jsme to tak, že se systém bude vyvíjet a zároveň testovat již od začátku: Postupné přidávání nových a nových funkcí má za následek ideální komunikaci s potenciálními klienty.

V době první testovací verze jsme navíc zavedli i nestandardní cenovou politiku projektu, která je určena pro malé podnikatele: 5 % z uhrazených objednávek, maximálně ale 1500 Kč/měsíc. Navíc je možné si systém vyzkoušet na 30 dní bez omezení zdarma.

Na polovině cesty

Od spuštění první verze je to v době psaní tohoto článku 44 dní. Máme registrovaných 381 firem a já sám systém používám a prodávám přes něj. Každý den se registrují další společnosti. Marketing zatím řeším přes svůj blog. Na Facebooku, Google Adwords a Skliku jsem celkem utratil jen 2679 Kč pro zkušební kampaně.

Snažíme se vycházet vstříc rozumným nápadům. Každý, kdo nám napíše, má šanci změnit systém k lepšímu. SimpleShop.cz navíc vyvíjíme tak, aby byl co nejvíce otevřený ostatním nástrojům: Mautic, Activecampaign, MailChimp, WordPress, platební brány standardní i nestandardní (např. BitCoin) apod.

Závěr

Jsem rád, že jsem si celým tím procesem prošel. Ukázalo mi to jedinou věc: Dívat se kolem sebe na věci, které mě štvou a něco s tím dělat. Co u vás? Nenašlo by se něco takového, co jste schopni změnit?

Seriál: Komentáře
ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Daniel Nytra je zapojen do online marketingu více než 25 let. Od roku 2020 aktivně implementuje umělou inteligenci (AI) do svých vlastních projektů a práce pro klienty.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).