Jak jsem získal pro klienta kontakty na zákazníky za 5 Kč, vše v souladu s GDPR

6. 6. 2019
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Jak by se vám líbilo, kdybyste objevili na internetu strategii, která přináší levné relevantní akviziční kontakty? Když jsem se o tom dozvěděl, jen jsem zíral.

Jasně, říkáte si, to už tady bylo a nakonec to vyvanulo. Co kdybyste ale věděli, že už to přes rok úspěšně používají ve světě a jen u nás o tom ví pouze pár lidí?

Naštěstí jde v ČR o tak velkou novinku, že ani po roce masivnějšího používání ve světě se k nám úplně nedostala. Moji klienti ji už využívají více, protože kontakty pod 5 Kč s odsouhlaseným GDPR opravdu nejsou k zahození.

Tento seriál vám postupně ukáže, jak i vy můžete použít vyzkoušené strategie s novým komunikačním nástrojem: Facebook Messengerem pro firmy.

Facebook Messenger

Facebook Messenger určitě všichni znáte. Většina aktivních uživatelů Facebooku (v ČR je jich kolem 6 mil.) využívá zároveň i Facebook Messenger ke komunikaci. Existuje nejen osobní Facebook Messenger, ale i každá komerční facebooková stránka má vlastní komunikační online chat v podobě tohoto nástroje. Můžete v ní komunikovat se svými zákazníky, kteří se dostali na vaši facebookovou firemní stránku. Spousta firem toho využívá, ale dá se to posunout na úplně jiný „level“.

Před rokem a něco začal Facebook podporovat napojení Facebook Messengeru na aplikace. Znamená to, že skrz externí aplikaci můžete využívat online chat s nadstandardními funkcemi. Aplikací existuje hned několik, jde například o Manychat nebo Chatfuel. Osobně nakonec používám Manychat.

Hlavní výhodu vidím v získávání leadů (označení pro zprostředkování kontaktu, respektive přivedení zákazníka, u kterého je šance, že nakoupí nabízený produkt či službu) s přímým napojením na facebookovou reklamu. Dobře mířenou reklamou a po odsouhlasení GDPR máte kontakt v databázi. Díky tomu jsem se dostal se začínajícím projektem pod 5 Kč za relevantní akviziční kontakt. V tuto chvíli je v databázi 3238 relevantních kontaktů.

Co všechno můžete s externími aplikacemi dělat?

  • jednoduché poslání zprávy
  • automatizace na základě času
  • označování uživatelů štítky
  • uložení údajů, které vám uživatel sdělil
  • napojení na další externí služby (i pomocí Integromatu)
  • přímé napojení na Facebook reklamu
  • můžete přes ně svobodně komunikovat

Facebook Messenger jako komunikační kanál

Všechno, co děláte v online marketingu, souvisí s komunikací: PPC, webové stránky, obsah na sociálních sítích atd., prostě komunikujete se svými (potenciálními) zákazníky. Komunikační kanál je způsob (forma), jakou je komunikace přenášena.

Zapomeňme chvilku na to, že Facebook Messenger je označován jako online chat. Místo toho mu říkejme komunikační kanál. E-mail je také komunikační kanál a často se používá pro akvizici potenciálních klientů. Znáte to: „Dejte mi e-mail a my vám dodáme Magnet“ (jako „Magnet“ si představte obsah, který vaše persona cílové skupiny opravdu chce).

Zaměníme dva komunikační kanály, e-mail a Facebook Messenger. Ano. Jakýkoliv Magnet, který jste předtím dodávali skrz e-mail, můžete nyní dodat skrz Facebook Messenger. Externí aplikace vám komunikaci obstarají pomocí jednoduchých automatizací.

Facebook Messenger nakousne komunikaci

Ideální je vše ukázat na příkladu. Já na svých stránkách nabízím zdarma 14denní kurz online marketingu přes e-mail:

  1. Lidé vidí Magnet “14denní kurz zdarma” (např. jako příspěvek na Facebooku).
  2. Prokliknou se na stránku s formulářem.
  3. Vloží e-mail do formuláře.
  4. Udělají double opt-in potvrzení svého e-mailu.
  5. Dostanou okamžitě první část kurzu.
  6. Každý další den dostávají další zajímavá témata.

Pokud bych vyměnil komunikační kanál e-mailu za Facebook Messenger:

  1. Lidé vidí Magnet “14denní kurz zdarma” (např. jako příspěvek na Facebooku).
  2. Prokliknou se díky aplikaci rovnou do Facebook Messengeru.
  3. Potvrdí, že o to opravdu mají zájem.
  4. Dostanou okamžitě první část kurzu do externí aplikace.
  5. Každý další den dostávají další zajímavá témata.

Jaké jsou reálné výsledky? Open-rate v případě e-mailu v průměru klesl až na 52 % a click-rate na 38 %. V případě Facebook Messengeru se open-rate drží na hodnotě 75 % a click-rate 57 %. Samozřejmě jde o jiný druh komunikace a chyba měření může být u e-mailu větší, ale Facebook Messenger v tomto e-mail jednoznačně válcuje. Proto vnímám Facebook Messenger jako ideální akviziční kanál pro to správné cílové publikum.

Facebook Messenger jako prodejní kanál

V předešlém odstavci jsem hanil e-mail, budu to muset napravit. Po vice než ročním testování nedoporučuji Facebook Messenger jako prodejní kanál. Samozřejmě se jedná o obecné doporučení a určitě je to dáno i dobou a používáním mobilních přístrojů. Ideální by bylo, pokud byste po lidech, kteří se již registrují ve vašem firemním Facebook Messengeru, chtěli další komunikační kanál. Vždy za to něco nabídněte. Může to být právě e-mail, telefon, adresa pro doručení apod.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

To znamená:

  1. Získejte akviziční kontakt skrz Facebook Messenger
  2. Komunikujte
  3. Ve vhodnou chvíli požádejte o e-mail nebo telefon
  4. Komunikujte skrz e-mail nebo telefon
  5. Prodávejte skrz e-mail nebo telefon

V dalším díle seriálu se podíváme na srovnání externích aplikací, díky kterým můžete Facebook Messenger využít na maximum.

Autor článku

Daniel Nytra je zapojen do online marketingu více než 25 let. Od roku 2020 aktivně implementuje umělou inteligenci (AI) do svých vlastních projektů a práce pro klienty.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).