Dnes už to vidím zcela zřetelně. Tyhle megafilmy jsou totiž úžasnou inspirací pro to, jak s dronem létat, aby záběry opravdu vynikly. Když se navíc posichrujete ještě “řidičákem na dron”, pumpnete 116miliardový barel dronního byznysu (v USD). Ano, taková je prognóza trhu do roku 2021.
Šestý smysl jako Bruce Willis
Základním kamenem létání a natáčení s dronem je manévrování a vypěstování si “6. smyslu” nebo 3. oka – říkejme tomu, jak chceme, ale princip je stejný – musíte vidět za horizont událostí, abyste dokázali předejít většině rizikových událostí. Stejně jako v autě vám bude houby platné, že jste měli přednost zprava, když to nedojde druhému řidiči, i tady si musíte osvojit skill předvídání.
Manévrování jako v Top Gun
Další metou je plynulý pohyb kamery a tady se dostáváme k jádru pudla. Skloubit 6. smysl s bezchybným manévrováním a ještě u toho pořídit špičkové záběry, je oříškem jak pro nadšence, tak pro licencované profesionály, a proto je potřeba trénovat, trénovat a trénovat. Úplně nejlepší je to v „pilotní škole“, kde už za vás vyzkoušeli všechny chyby, roztřískali své vlastní drony při hledání nejlepší natáčecí metody a kde vám během několika hodin předají tunu know-how a triků, ke kterým byste se těžko prokousávali tutoriály na YouTube.
Buďte přísní jako profesor Snape
OK, takže už jste vydrilovaní. Létáte jako draci a natáčíte, že by vás z fleku vzali v Hollywoodu. V tuhle chvíli byste měli vše skloubit ještě s “pravidly pro létání s drony”. Jen za rok 2017 se rozdalo cca 50 pokut za půl milionu, ale mějte na paměti, že tuzemská legislativa je vůči dronařům stále relativně benevolentní. Pokud si tento status chceme udržet, snažte se létat tak, abyste se nestali hlavním předmětem večerních zpráv.
Vydělávat peníze jako Vlk z Wall Street
Bez “řidičáku na dron”, neboli odborně “Povolení k létání a povolení k leteckým pracím” však sebelepší záběry můžete nanejvýš archivovat pro své soukromé účely. Teprve licence na dron vás opravňuje se záběry nakládat dle libosti a vydělat si natáčením oslňujících záběrů i nějaký ten peníz.
Další výhodou licence na dron je možnost létání i v zakázaných nebo omezených oblastech typu: Pražský hrad, TRA/TSA (ve vojenských prostorech), národních parcích atp. – prostě na dechberoucích místech, která každý touží vidět z ptačí perspektivy.
Pro létání v těchto několika uvedených případech však potřebujete kromě licence získat od ÚCL i mimořádné povolení přezdívané mezi profíky “HOP”. Čekací lhůta pro získání HOPu se pohybuje mezi 3–14 dny a vztahuje se vždy k určitému datu pro vymezenou oblast.
Vytrvat jako Rocky Balboa
Získat řidičák na dron ale není žádná sranda a jde o proces náročný na čas i nervy. Skládá se ze 2 kroků – Povolení k létání a Povolení k leteckým pracím. U prvního musíte připravit technickou dokumentaci svého dronu, podat žádost, vyplnit provozní příručku, založit pilotní deníky, sjednat si pojištění odpovědnosti a poté, co vám ÚCL (Úřad pro civilní letectví) potvrdí, že je vše v pořádku, dostanete „poznávací značku dronu“ a termín pro přezkoušení.
Na zkoušce pak čeká další papír – Žádost o odstranění žákovských omezení – úhrada kolků, test z Doplňku X (předpisu o používání bezpilotních prostředků), ústní technická zkouška a praktická zkouška letových dovedností.
Už se vám točí hlava? Pak vězte, že zdaleka nekončíme – čeká nás ještě Povolení k leteckým pracím a další dokumenty, poplatky a vyplňování.
Hodně štěstí.