Jak jsou na tom Češi s digitálními dovednostmi?

27. 6. 2018
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Kde máme podle Indexu digitální ekonomiky a společnosti slabiny? A co je naopak naší silnou stránkou?

Evropská unie před pár dny zveřejnila výsledky Indexu digitální ekonomiky a společnosti (DESI) za rok 2018. 

Jedná se o index, který sleduje členské státy Evropské unie v pěti oblastech: digitální konektivita, lidský kapitál, využívání internetových služeb, integrace digitálních technologií a digitální veřejné služby. Z výsledků vyplývá, že se EU stále digitalizuje, ale stále nedohání světové lídry. Proto je podle ní důležité dokončit jednotný digitální trh a také zvýšit investice do digitální společnosti a ekonomiky. Potřebujeme v Evropě zlepšit výkonnost v digitální oblasti, poskytovat prvotřídní připojení, veřejné služby online a udržovat dynamické odvětví elektronického obchodování, dodává v tiskové zprávě Andrus Ansip, místopředseda Komise odpovědný za jednotný digitální trh.

Česká republika zaujímá 17. místo z 28 států a patří tak mezi skupinu zemí se středně dobrými výsledky společně například se Španělskem, Rakouskem, Německem, Francií nebo Portugalskem. Ivan Pilný, bývalý ministr financí a nyní zmocněnec pro digitální vzdělávání a předseda Digitální koalice, na výsledku nevidí nic překvapivého: Nejen politici, média, ale i lidé si neuvědomují, že v době digitální ekonomiky již žijeme, a to má své důsledky jak pozitivní, tak negativní. Kromě integrace digitálních technologií Česká republika opravdu dosáhla pokroku ve všech oblastech. Je škoda, že Česká republika dlouhodobě nedokáže využít svůj technologický potenciál. V poslední době dochází ke zlepšení ve všech oblastech, nelze však zastírat fakt, že jde o běh na dlouhou trať, komentuje výsledek Jaromír Novák, předseda rady Českého telekomunikačního úřadu.

Přečtěte si: Byznys trendy pro rok 2018: Individuální přístup a bezpečnost až na prvním místě

Chybí příslušný vzdělávací systém

Z hlediska konektivity je Česká republika stejně jako v loňském roce na 16. místě a vysokých hodnot dosahuje především v pokrytí sítěmi 4G (99 %) nebo pevným širokopásmým připojením. To má nejvíce uživatelů především v městských oblastech, což by měly v budoucnu změnit operační programy. 

Co se týče oblasti lidského kapitálu, je Česká republika na 13. místě. Došlo ke zvýšení úrovně digitálních dovedností v rámci populace, ale v porovnání s předchozím rokem se snížilo skóre z hlediska specialistů v oboru IKT. Univerzity nedokáží vyprodukovat takové množství specialistů, a to především z toho důvodu, že stále menší část lidí zajímá matematika a přírodní vědy, dodává Michal Naiman, ředitel útvaru nových technologií Generali.

Ivan Pilný upozorňuje, že jsou digitální dovednosti Čechů pod průměrem EU, což souvisí také se vzděláváním. To podle něj musí projít změnou jako první a je třeba digitální infrastruktura, kvalitní vzdělávací obsah a připravené prostředí, a to hlavně učitelé. Nejde pouze o rozvíjení vzdělávací oblasti ICT samotné, ale o rozvoj digitální gramotnosti celkově, dodává. Absolventi musejí být připraveni na to, že budou vznikat i zanikat různé pracovní pozice a oni se budou muset přizpůsobit těmto trendům.

Psali jsme: Elektronická podání „nejedou“. Milý státe, tady jsou tipy, jak je zatraktivnit

Ptejte se odborníka v poradně Mzdové účetnictví
PhDr. Dagmar Kučerová
mzdový poradce

S internetovými službami nemáme problém

Uživatelů internetu je podle výsledků v České republice 81 % a toto číslo stále stoupá. Lidé jsou zvyklí číst si na internetu zprávy, využívají sociální sítě nebo například nakupují. Ondřej Lepša, analytik pražské pobočky naftařské společnosti ExxonMobil, vidí jako silnou stránku poměrně vysokou adaptabilitu napříč generacemi: Rodiče si běžně objednávají věci a z internetu, používají online bankovnictví, ovládají e-mail, a dokonce i Facebook a Whatsapp, upřesňuje. Gabriela Kahounová, HR ředitelka DHL Supply Chain, si ve své pozici všímá toho, že si mladší generace osvojila a velmi dobře se sžila s IT technologiemi. V digitálním prostředí se pohybuje intuitivně a tím pomáhá zrychlovat digitalizaci firem. Díky vysoké digitální gramotnosti poskytuje věcnou zpětnou vazbu a zrychluje implementaci nových digitálních nástrojů, popisuje.  

Výsledky dále ukazují, že v průběhu roku 2017 došlo ke zvýšení používání RFID, cloudu a sociálních médií. V oblasti integrace digitálních technologií podniky se naše republika propadla o několik příček, ale stále je nad průměrem Evropské unie. Firmy pružněji zareagovaly na poptávku ze strany spotřebitelů a dokáží v digitálním prostoru úspěšně prodávat zboží a služby. Například firmy jako Avast, Alza nebo Warhorse, dodává Jaromír Novák. Od roku 2016 funguje Česká národní koalice pro digitální pracovní místa, což je platforma zaměřená na výzvy, které přináší digitalizace a další nové fenomény. Je místem setkávání a síťování firem, ale i informování o příkladech dobré praxe, upřesňuje Ivan Pilný. 

Dále čtěte: Berňák chystá portál, který umožní správu daní jako internetové bankovnictví

Digitalizace státní správy představuje slabé místo

V oblasti digitální veřejné služby Česká republika ve všech ukazatelích zaostává za průměrem EU, a to přesto, že zde učinila největší pokrok. Míra online kontaktu mezi orgány veřejné moci a občany je však jedna z nejnižších v EU. U digitalizace státní správy a veřejných služeb prozatím není mnoho prostoru pro řešení úkonů online. V blízké době se chystá spuštění „Portálu občana“. který má potenciál tuto mezeru digitalizace ČR vylepšit. Tento portál a také postupná obměna stávajících občanských průkazů za ty s čipem mohou zjednodušit komunikaci se státní správou a převést ji z velké části do digitální oblasti. 

V této oblasti se ukrývá mnoho příležitostí pro změnu. Pracuje se na zlepšení interoperability infrastruktury elektronické veřejné správy, což by mělo pomoci s vyřešením fragmentace služeb a databází. Obrovský potenciál je ve využití otevřených dat, která mohou dát základ zcela novým a užitečným službám pro veřejnost, ať už na úrovni města, kraje nebo celého státu, vyjmenovává Jaromír Novák a dodává: Rozhodně je dobře, že i politici již vnímají digitální infrastrukturu se stejnou důležitostí jako například dálnice.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).