Ceny kapra a dalších ryb stoupnou. O jak drastickou změnu půjde?

29. 10. 2021
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Jak rybáři odhadují letošní ceny kaprů? Co vše se do nich promítá a jakého kapra si lidé nejčastěji na Vánoce dopřávají?

V současné době se zdražují potraviny, obalové materiály, energie, pohonné hmoty, nájmy i ceny za pracovníky. To vše má vliv také na ceny ryb a lidé to pocítí i při předvánočních nákupech.

Co se dozvíte v článku
  1. Ceny kapra stoupnou
  2. Nepůjde jen o kapra
  3. Co určuje cenu ryb?
  4. Jaký kapr je nejoblíbenější?
  5. Zjistěte, jak to chodí na výlovech:
  6. Co koronavirus?

Podle Ladislava Vacka, místopředsedy představenstva a ředitele společnosti Rybářství Chlumec nad Cidlinou, cena ryb obecně bude vyšší, ale jaká přesně bude, neví, protože jsou producentem, ne maloobchodním prodejcem. Ví však, že na úhradu nákladů s chovem ryb spojených budou potřebovat vyšší cenu než loni, ale kolik bude cena pro koncového spotřebitele, ovlivní více ti, kteří tyto produkty lidem prodávají. Navíc budou vědět, kolik budou potřebovat za jednotku získat peněz, až vyloví všechny rybníky. Náklady do září víme, náklady na výlovy zjistíme a až to sečteme a budeme vědět, kolik máme produkce, tak pak teprve prostým zlomkem zjistíme, kolik potřebujeme za 1 kilo ryby utržit, abychom neskončili v našem hospodaření se ztrátou, vysvětluje v úvodu.

Ceny kapra stoupnou

Radek Holcman, jednatel společnosti RYBÁŘSTVÍ LITOMYŠL, uvádí, že cena kapra bude pro vánoční trh reflektovat současný ekonomický vývoj v ČR a lze tedy očekávat navýšení ceny ve vyšších jednotkách procent oproti loňskému roku. Také podle Jana Stehlíka, jednatele společnosti Chov ryb Jistebník, cena kapra určitě vzroste. U nás bude cena kapra na sádkách 95,–/kg, takže určitě došlo k nárůstu oproti loňskému roku, upřesňuje. Pavel VálekRyby Opava částku, o kterou cena vzroste, zatím nedokáže odhadnout, protože ještě není veškerá produkce na sádkách. Josef ŠopíkRybárny Šopík si myslí, že cena pravděpodobně bude vyšší než loni a odhaduje, že to bude kolem 10 % s tím, že rozhodnou výlovy.

Adolf Vondrka z firmy Rybniční hospodářství cenu kapra výběru (váha 2,5 kg a více) odhaduje na stáncích ve větších městech na úrovni 120–130 Kč/kg. Cena podle něj bude vyšší než loni, protože klíčová cena vstupu – obilovin k přikrmování kapra – vzrostla meziročně o 30 až 40 %. I když chov kapra není energeticky náročný, i energie tvoří nějaký drobný podíl na nákladech a její cena stoupla 3,5násobně od roku 2020, doplňuje. Jak již avizovali jihočeští rybáři, cena bude určitě vyšší než v loňském roce. Odhadem přibližně o 10 Kč za 1 kg více. Několik posledních let se ceny kaprů v podstatě neměnily, a to je vzhledem k vývoji ostatních cen v ekonomice neudržitelné, dodává Tomáš PlundraPlundrova rybářství.

Nepůjde jen o kapra

Jan Stehlík serveru Podnikatel.cz potvrdil, že ceny mění u všech ryb, a to ne nijak rapidně, ale museli je zvednout. V ceně ryb se promítá celkový nárůst nákladů na výrobu. Proběhl rozhodně nárůst pohonných hmot, cena obilí a rovněž nárůst inflace. Tyto změny ovlivňující cenu jdou snadno zkontrolovat i vzhledem k nárůstům veškerých těchto komodit na burze, popisuje. Adolf Vondrka vysvětluje, že ceny jiných ryb se budou měnit nejvíce podle aktuální dostupnosti. Cena amura poroste podobně jako cena kapra. Ceny dravců (štika, candát, sumec) se pravděpodobně tolik měnit nebudou, protože jejich podíl na celkové produkci není u velkých producentů tak významný, upřesňuje s tím, že navýšení jejich ceny spíše může plynout z nedostatku těchto doplňkových ryb v letošní sezóně.

Všechno se vším souvisí, takže vedlejší ceny se určitě zvýší. Ceny ryb vychází z nákupu násad, ceny krmiva, energie, lidských zdrojů, nájmů atd. Do cen se také promítá vegetační sezóna, jak ryby rostou, zda došlo vlivem vysokých teplot například ke snížení růstu nebo úhynu obsádek. Navíc poptávka po například candátovi nebo štice daleko převyšuje nabídku, dodává dále Pavel Válek. Tomáš Plundra říká, že ceny ostatních ryb mohou jít rovněž trochu výše, ale podotýká, že je to spíše individuální záležitost daného prodejce a záleží na každém rybářství a regionu, na produkci dané doplňkové ryby.

Co určuje cenu ryb?

Ceny ryb obecně nejvíce ovlivňuje nabídka, tedy množství vylovených ryb. Poptávané množství ryb v ČR i Evropě se meziročně příliš nemění, záleží spíše na tom, jak úspěšnou sezónu mají rybáři v sousedních zemích, jako je Německo, Polsko či Maďarsko. Letošní výlovy sice nejsou u konce, ale zatím to vypadá na podprůměrný rok, který bude vést k cenovému růstu, doplňuje Adolf Vondrka. Josef Šopík zdůrazňuje, že hlavní složkou ceny je krmení, ale také mzdy, doprava, cena násadové ryby a další. Ceny ryb se mění kvůli zvýšení nákladů vynaložených na chov ryb, do kterých se promítá vše: od ceny jedné tužky, přes cenu papíru na faktury a nafty na přepravu lidí a věcí a ryb od rybníka k rybníku, cenu oprav rybníků a různých strojů, nástrojů, sítí a zařízení a cena energií a služeb atd. Až po cenu nákladního auta, které ryby vozí od plůdků, přes násadu až po tržní ryby a pak na sádky a ze sádek ke spotřebitelům. Onen jeden vánoční kapr je zpravidla 4letý a byl minimálně ve 3 rybnících chován (někdy i 4) a musel se vždy od líhně až po poslední cestu k zákazníkovi vozit ve specializovaných bednách s vodou a kyslíkem. Takže jsme jej měli nejméně 7× v ruce, popisuje Ladislav Vacek.

Také lidé, kteří kapry chovají, chtějí mít důstojnou mzdu za svou práci. A kromě všech těchto hlavních cenotvorných prvků se navíc do ceny promítá i průběh počasí a bohužel i nelogické zásahy nevlastníků rybníků a nechovatelů ryb, a to bez znalostí, co to všechno obnáší a jaký to bude mít dopad. Podle Tomáše Plundry není možné, aby se ceny vstupů neustále zvyšovaly a konečná cena zůstávala stejná. Většina domácností si koupí kapra pouze jednou do roka právě na Vánoce a letošní očekávané zdražení se bude rovnat u průměrného kapra ceně přibližně jednoho piva. Což v tomto kontextu jednoho nákupu za rok nepovažuji za podstatné téma k diskuzi, podotýká.

Jaký kapr je nejoblíbenější?

Podle Jana Stehlíka u nás mají lidé nejraději kapry velikosti od 2,5kg do cca 3,5 kila. Pokud bychom tu váhu zprůměrovali vzhledem k počtu kusům, tak bychom se dostali někde na 2,9kg. Nad 3 kg už je ta poptávka nižší. Chuťově je ten kapr nejlepší okolo těch 2,5kg do max. 3 kg, doplňuje. Radek Holcman uvádí, že o Vánocích roste i požadavek na těžší kapry okolo 2,5 – 3,8 kg. Nejčastěji prodáváme, zejména kolem Vánoc, kapr-lysec 3–3,5 kg. Zákazníci, kteří chodí celoročně, na váze nijak nebazírují, podstatná je pro ně kvalita. Čím dál častěji zákazníci žádají i kapra částečně opracovaného – kapr půlený, kapr filet, popisuje Josef Šopík.

V Pardubickém kraji, kde působí firma Rybniční hospodářství, se prodává na vánočním trhu přibližně 70 % kapra výběru (váha nad 2,5 kg) a 30 % kapra I. třídy o váze 2,0 – 2,5 kg. Vůbec nejprodávanější váhová kategorie kapra výběru je mezi 3,0 – 3,5 kg váhy kapra. Přibližně polovina prodaných vánočních kaprů tvoří u nás v regionu lysci a druhou polovinu tvoří šupinatí kapři, konkretizuje Adolf Vondrka. V Plundrově rybářství je nejprodávanější hmotnost vánočního kapra 3 až 3,5 kg. Podle Tomáše Plundry byla několik let zpátky poměrně velká poptávka po lysé variantě kapra, ale v současnosti si velká část zákazníků nechá rybu očistit přímo u prodejce a nezáleží jim tak na tom, zda jde o šupinatou nebo lysou formu kapra. Nejčastěji chovaná ryba pro tuzemský trh je kapr šupinatý a na ten je náš trh zvyklý, a to jak v živém stavu, tak ve stavu polotovarů či výrobků, ale spíše to vychází z technologie chovu ryb a z odolnosti tohoto kapra, říká Ladislav Vacek.

Zjistěte, jak to chodí na výlovech:

Co koronavirus?

I rybářství koronavirus ovlivnil a měl na něj dopad. V době přísných opatření a restrikcí způsobil komplikace v exportu ryb do dalších zemí a snížil poptávku po rybách z důvodů zavření restaurací, omezení sportovního rybolovu a podobně. Koronavirus nás hodně zasáhl v roce 2020, kdy došlo k uzavření restaurací v Polsku a Německu. To vedlo k propadu velkoobchodních cen o 30 % a dostaly se tak pod výrobní náklady. Řada firem byla nucena prodat loni ryby pod náklady právě v segmentu exportních ryb a během vánočního prodeje ryb na domácím trhu již tyto ztráty nedokázaly pokrýt, popisuje Adolf Vondrka. Také v Rybárně Šopík přišli zakázky z restaurací, ale na druhou stranu jim přibylo zákazníků-jednotlivců, kteří byli na home office a museli si vařit sami.

fin 25 - early cena

Plundrovo rybářství ryby z jejich produkce nevyváží do zahraničí a vánoční prodej omezen nebyl, takže na ně konkrétně dopad epidemie zásadní vliv neměl. Omezení spojená s koronavirem je ale ovlivnila v provozování sportovního revíru. Po část roku jsme nemohli poskytovat ubytovací služby pro rybáře a v rámci omezení pohybu k nám nemohli sportovní rybáři ani přijet, vzpomíná Tomáš Plundra. V Jistebníku je v průběhu zpřísněných opatření na podzim nenavštívilo na výlovu tolik zákazníků, než na kolik byli zvyklí. Nebo velikonoční prodej byl otevřen čistě pro návštěvníky okresu, protože nikdo další k nim nemohl přijet. Dalším aspektem je celkový nárůst cen výše zmíněných pohonných hmot, krmiva, dílů a dalších materiálů a věcí, které firma potřebuje k plynulému provozu, takže nás koronavirus určitě ovlivnil, shrnuje Jan Stehlík.

Společnost Rybářství Chlumec nad Cidlinou epidemie ovlivnila zvýšenými náklady na všechna vyhlašovaná opatření, v nichž byly velmi časté změny až zmatek, a dále v nepřítomnosti zaměstnanců na pracovištích a v komplikovanosti různých karantén, jejich různých délkách a podobně. Ladislav Vacek zdůrazňuje, že u nich bohudík nejde opečovávat rybník přes home-office. Naštěstí, snad díky tomu, že jsme velmi často venku a za „každého“ počasí a jíme ryby nad průměr našich spoluobčanů, tak jsme asi zdravější než většinová populace (kdo jí ryby v každém čase, ten je zdráv a štíhlý v pase, jak říká jedno přísloví), odolnější a neznám nikoho z našich zaměstnanců, kdo by měl nějaký horší průběh tohoto virového onemocnění, uzavírá.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).