Ceny napříč obory rostou kvůli zvyšujícím se cenám za energie, obaly a suroviny a vliv mají také platy zaměstnanců nebo inflace. Jak uvedla média, mnoho výrobců potravin na tuto situaci reaguje zdražováním.
Co se dozvíte v článku
Zdražování je avizováno
České noviny informovaly, že zvýšit ceny svých výrobků bude muset například Choceňská mlékárna, případně Mattoni a změnit je plánuje také Agrofert. Mluvčí Karel Hanzelka uvedl, že zatím nebudou konkrétní s tím, že o úpravách cen budou nejprve jednat s jejich odběrateli. Už dříve zdražovala například mlékárna Net Plasy nebo ekofarma Kosařův mlýn. Server SeznamZpravy.cz psal o zdražování ve společnosti Nestlé, Kofola a výrobců, jako je Emco nebo například Hollandia. Vstupy zdražují a musíme to promítnout do cen. Obchodní partneři se k tomu staví rozdílně a neradi to akceptují,
dodal pro ně Michal Škoda, jednatel mlékárny Hollandia.
Jak se to dotkne zákazníků?
Romana Nýdrle, Head of Int. and Ext. Communication z MAKRO Cash & Carry ČR popisuje, že zdražování potravin začalo už na začátku léta, ale jen u vybraných komoditních výrobků jako jsou rostlinné oleje. Tady se nákupní cena dostala až o 60 % výš než na jaře, což aktuálně ovlivňuje cenu všech výrobků, ve kterých se rostlinné oleje používají. Oni proto už delší dobu vyjednávají s dodavateli o cenách majonézy, tatarské omáčky, majonézových salátů a v oleji nakládaných delikatesách. Další komodity, kterých se dotklo letní zdražování byla rýže, a to zejména kvůli zdražení kontejnerové přepravy z Asie. Po letním oživení ekonomiky teď následuje další vlna zdražování potravin a podle zaslaných návrhů od dodavatelů bude silnější, než ta letní. Aktuálně se už prudce zvyšuje cena u smetany a másla, což je vždy na podzim spojeno s menší tučností nadojeného mléka souvisejícího s přechodem z letní pastvy. Na Evropském trhu je nedostatek mléka, takže zdražení se dotkne i ceny mléka a základních sýrů eidamského typu. Na stole leží návrhy na zvýšení nákupních cen mouky, cukru, pečiva, těstovin, zrnkové kávy a všech výrobků z čokolády. . Důvodem není jen neúroda a dramatický růst základních surovin, ale začíná se projevovat i zvýšení nákladů na obalový materiál, logistiku a pracovní sílu,
dodává.
Jak potvrdila také Aneta Turnovská, tisková mluvčí Globusu, zdražování se týká všech komodit v široké škále výrobků. Společnost Globus aktuálně vyvíjí maximální úsilí, aby se zákazníka případné zdražení dotklo co nejpozději a co nejméně, a to i s přihlédnutím na reálné potřeby dodavatelů v souvislosti s růstem vstupů (elektřina, plyn, obaly),
upřesnila. Tomáš Myler, tiskový mluvčí obchodního řetězce Lidl, uvedl, že u všech jejich výrobků reagují průběžně na aktuální situaci na trhu a té pak přizpůsobují cenu. Obecně však platí, že cílem společnosti Lidl je nabízet kvalitní výrobky za ty nejlepší ceny,
doplnil. Podobně jsou na tom v Albertu, kde se k cenám vzhledem k vysoce konkurenčnímu trhu nechtěli vyjadřovat.
Také společnost BILLA nabízí svým zákazníkům vždy optimální poměr ceny a kvality, což znamená, že pečlivě sledují aktuální vývoj cen na mezinárodních trzích. Než dojde k úpravě cen jejich článků, nejprve prověří všechny možnosti, jak náklady absorbovat jinde. Jak řekla Dana Bratánková, tisková mluvčí Billa CZ, jedním z jejich cílů je poskytnout zákazníkům cenové výhody. Tam, kde vidíme možnost zabránit zvýšení cen, jednáme okamžitě a důsledně. Pokud to již není možné, upravíme naše prodejní ceny. Jakmile se situace na trhu zmírní a nákupní ceny to umožní, děláme opět úpravy. Na mezinárodních trzích se surovinami jsou u vybraného zboží v současné době opravdu nedostatky,
popsala dále.
Přehled dodavatelů produktů
Holding/společnost | Firmy | Značky (některé) | Sortiment |
---|---|---|---|
Accom Holding | Bohušovická mlékárna, Choceňská mlékárna, ACCOM Czech, Slovakia, Gastro, Stáj | Bobík, Skyr, Bohunka, Kapucín | Mléčné výrobky |
Nutrilac | Nutriční výživa | ||
Dobrou chuť | Listové těsto | ||
Agrofert | Kostelecké uzeniny, Olma, Vodňanská drůbež, Penam, Odkolek, United Bakeries, Kmotr, Krahulík, Hyza, Animalco, Papei, Preol food, Profrost | Kostelecké uzeniny, Vodňanská drůbež, Kmotr, Krahulík, Animalco | Masné výrobky |
Olma | Mléčné výrobky | ||
Penam, Odkolek, United Bakeries, Profrost | Pečivo | ||
Papei | Lahůdky, uzeniny | ||
Zlatá Haná, Řepkový olej | Oleje | ||
Hopi Holding | Hollandia, Perfect Canteen, AD FineDine | Selské jogurty, Dezert DUO, BIO BiFi Drinky | Mléčné výrobky |
Interlacto | Moravia, Mlékárna Olešnice, Bohemilk, Niva Dolní Přím, Deva Nutrition, … | Mléko, sýry, smetana, tvaroh | Mléčné výrobky |
Deva | Dětská výživa | ||
Mars | Mars Food, Mars Wrigley | Uncle Beans, Dolmio | Rýže, omáčky |
Snickers, Twix, Skittles, Mars, Orbit | Sladkosti | ||
Mondelēz International | – | Milka, Oreo, BeBe Dobré ráno, TUC, Halls, Opavia, Fidorka, Figaro, Miňonky, Tatranky, … | Sladkosti |
Philadelhia | Mléčné výrobky | ||
Nestlé | – | Orion, Bon Pari, Lentilky, Kit Kat, Margot, Studentská pečeť, Kofila | Sladkosti |
Nescafé, Granko, Caro | Nápoje | ||
Beba | Dětská výživa | ||
Orkla Foods Česko a Slovensko | – | Hamé, Otma, Znojmia | Konzervy, zavařeniny, omáčky |
Vitana | Koření, trvanlivé výrobky | ||
Hamánek | Dětská výživa | ||
Simply Fresh | Bagety, sendviče, hotová jídla | ||
Doma | Majonézy, tatarky | ||
– | Boneco | – | Majonézy, tatarky, omáčky |
– | Kofola | Rajec, Vinea, Jupí, Semtex, Kláštorná, Ondrášovka, Korunní, Ugo | Nápoje |
Leros | Čaje | ||
– | Madeta | – | Mléčné výrobky |
– | Mlékárna Bystřice pod Hostýnem | Duko, Jadel, Krajanka | Mléčné výrobky |
– | Mlékárna Hlinsko | Tatra | Mléčné výrobky |
Co budou dělat řetězce?
Společnost BILLA má ovšem se všemi svými partnery a dodavateli velmi korektní a dlouhodobé vztahy – s některými spolupracuje již desítky let. Tato dlouholetá partnerství poskytují nám i dodavatelům potřebnou jistotu při plánování, abychom společně mohli dlouhodobě poskytovat nejvyšší kvalitu a konkurenceschopné ceny,
zdůraznila Dana Bratánková. Aneta Turnovská na otázku, zda by zdražování určitého dodavatele mohlo vést ke změnám v sortimentu a hledání alternativ produktů, odpověděla, že se zdražování aktuálně týká celé řady potravinářských výrobků. Budeme se snažit vždy hledat alternativu, která by nedopadla na peněženku zákazníka. Nicméně v situaci, kdy nebude možno daný výrobek komoditně nahradit, bude náš obchodní řetězec nucen upravit i prodejní cenu,
dodala.
Také v Makru dělají maximum, aby snížili dopad zdražování na zákazníky, v jejich případě především gastronomii a nezávislé maloobchodníky. Berou při tom v potaz vývoj ceny na trhu a možnosti substituce konkrétních výrobků jinými dodavateli či značkami. Budeme jednat se všemi dodavateli, kteří poslali návrhy na zvýšení cen a v případě nedohody budeme hledat alternativní výrobky na trhu, tak aby naši zákazníci pocítili zdražení co nejméně,
shrnula Romana Nýdrle.
Chovají se zákazníci jinak?
V Globusu dlouhodobě sledují, že zákazník má zájem nakupovat očekávanou kvalitu za nejlepší možnou cenu. Ačkoli jsou čeští zákazníci cenově sensibilní, zatím výraznější změnu orientace na levnější výrobky nezaznamenali. Levnější výrobek u nás navíc automaticky neznamená nutné zhoršení zákaznického očekávání – například naše exkluzivní řada Jeden Tag je i při své cenové výhodnosti směřována na očekávání klientely požadující kvalitu. Ta je v tomto případě mnohdy vyšší než u srovnatelných výrobků renomovaných značek,
upřesnila Aneta Turnovská závěrem.