Hlavní problémy, které brání rozvoji řemeslných oborů, spatřují zástupci škol a podnikatelů v celospolečenském pohledu na řemesla, zapřičiněném špatnou propagací řemesel jako takových, v nulových motivačních prvcích pro zaměstnávání žáků a v nemožnosti zajistit návratnost prostředků vložených do výuky žáka.
Pokud by stát dokázal vytvořit legislativní podmínky, které by firmy motivovaly řešit problém nedostatku žáků oborů s výučním listem, věřím, že většina velkých a středních firem by tento problém ráda řešila,
potvrdil Pavel Šplíchal z firmy Metrostav.
Vymyslet projekt je jedna věc, ale aby byl skutečně životaschopný, je zapotřebí eliminovat veškeré jeho legislativní překážky a připravit mu půdu, aby mohl plnohodnotně fungovat,
připojil se ředitel Hospodářské komory hl. m. Prahy Zdeněk Kovář.
Školy nejvíce postrádají přímou účast firem na financování výuky. Překážky také tvoří nedostatek žáků v nematuritních oborech a nedostatek financí na výuku. Podnikatelé a školy se také shodují, že je třeba vymyslet systém, který by zaručil návratnost vynaložených prostředků na studium žáka. Podle mnohých odborníků je třeba umožnit podíl zaměstnavatelů zejména na financování nebo přímé realizaci praktického vyučování.
Nedostatek žáků v oborech s výučním listem je také z velké části dán obavami rodičů, že jejich děti nebudou mít šanci dál se vzdělávat. Z tohoto důvodu se snažíme vytvořit prostupnost nástavbového studia pro všechny obory,
dodává Zdeněk Pracný z ministerstva školství a tělovýchovy. Čtěte více: Stavební firmy se dostávají do problémů, zedničina netáhne.