Každý z nás se setkal s nepříjemným bannerem, jehož tvůrce si naivně myslel, že když přes něj přejedeme myší, tak máme zájem shlédnout hlasité video. Popřípadě vyskakovací okno, které nešlo zavřít bez potvrzení, že opravdu nemáme zájem o úžasnou nabídku. No, a v neposlední řadě zvláště majitelé pomalejších strojů určitě rádi vzpomínají na multimediální reklamní plochy, které měly větší hardwarové nároky, než průměrná počítačová hra. Prostě jsme si všichni nejednou řekli: „Zatracená reklama, kéž by šla vypnout!“ No, a ona jde. Různé doplňky na blokování reklam jsou tu s námi už roky a počet jejich uživatelů už rozhodně není zanedbatelný.
To však není dobrá zpráva pro majitelé webů. Blokování reklamy se dá ale bránit. Popravdě totiž existuje několik metod, jak se dá proti blokování reklam bojovat. Můžeme je rozdělit na aktivní a pasivní.
Čtěte také. Firma měla na Facebooku 70 tisíc fanoušků. Profil zrušila a vydělala na tom
Pasivní obrana
Pasivní obrana spočívá v tom, že nebudete bojovat přímo s uživatelem. Místo toho obelstíte software, který využívá k blokování reklam. Ten se snaží identifikovat reklamu. Provozovatelé webů mu to značně ulehčují, protože jednotlivé části s reklamou pojmenovávají, anebo si je označují například komentáři v kódu. Rozpoznávací software pracuje s velkým slovníkem a prochází zdrojový kód. Zná třeba i české slovo „reklama“. Všechna tato klíčová slova musí ze šablony. Ideálně pokud jej nahradíte řetězci, které se generují.
To samozřejmě platí i o obrázcích. Pokud používáte obrázek, který se jmenuje reklamni-banner-468×60.png, s největší pravděpodobností jej většina softwarů na blokování reklam nezobrazí. Prostě je třeba vyhnout se všemu od CSS tříd, přes funkce Javascriptu, komentáře až obrázky. Reklamu zobrazujte vždy ze své domény. Jestli ji budete stahovat z ads.můjinzerent.tld/obrázek.png, tak si nepomůžete. Pěkně si reklamní bannery uložte k sobě do nějakého nic neříkajícího adresáře.
Další, co budete muset překonat, jsou oblíbené reklamní formáty. 468×60px, 768×60px, 125×125px, to jsou všechno rozměry, které se používají jen pro reklamní bannery. Existuje několik řešení, která jsou ale technicky poměrně náročnější. Asi nejzajímavější je reklamní banner vložit do většího obrázku a pomocí CSS z něj zobrazit jen reklamu.
Software na blokování reklam se však zlepšuje a časem překoná i tyto metody. Je tedy otázkou, zdali spíše nevsadit na dobře umístěnou textovou reklamu.
Čtěte také: Každý podnikatel na volné noze by měl blogovat. Vytváří si svou obchodní značku
Aktivní obrana
Aktivní obrana cílí přímo na uživatele, kteří blokují reklamu. Vašim cílem je přesvědčit návštěvníka, ať si vypne blokování reklam. Záleží čistě na vás, jak moc agresivní chcete být. Většinou se používá malý proužek s žádostí, ať si uživatel zařadí web na seznam výjimek. Ovšem lze to hnát opravdu do extrémů. Ideální je ale zlatá střední cesta.
Víme, že software na blokování reklam odstraňuje ze stránky ty části, které považuje za reklamu. Takže označíme v článku vše od třetího odstavce až na konec jako reklamu. Stačí použít DIV, který bude odkazovat na CSS třídu reklama. Pokud bude mít návštěvník zapnuté blokování reklam, tak uvidí z článku jen první dva odstavce. Samozřejmě jej upozorníme, že za to může jeho software, třeba: „Vážený návštěvníku, velice se Vám omlouváme, ale stránka se nenačetla celá. Zřejmě za to může špatně fungující doplněk nainstalovaný ve Vašem prohlížeči, který považuje část stránky za reklamu, a tím znemožňuje její načtení. Prosím, dejte si naši stránku do výjimek a tím problém odstraníte.“
V každém případě se ujistěte, že obsah, který si takto chráníte, za to opravdu stojí. V dnešní době je nalezení alternativ na internetu jednoduchou záležitostí. Návštěvník se místo přidávání výjimky zrovna vašemu webu může rozhodnout navštívit konkurenci.
Čtěte také: Recenze, fotky i videa. To všechno vám přivede zákazníka
A co inzerenti?
V dnešní době, kdy se měří detailně naprosto vše, je třeba začít platit za výkon. Místo zobrazení kupujte kliky. Nahraďte měsíční pronájem ploch třeba reklamním článkem. Existují reklamní systémy, které mají v katalogu stovky blogů a magazínů, které nabízí publikování reklamních článků. Reklamní článek alias komerční sdělení vám rádi nabídnou i velké magazíny, stačí napsat na jejich obchodní oddělení. Dokonce si lze zaplatit, že s vámi udělají rozhovor.
Pokud i tak chcete kupovat reklamu, určitě stojí za to, udělat si menší průzkum. Do jednoho prohlížeče si nainstalujte některý z blokátorů (pozor, většina z nich může obsahovat malware, takže volte spíše známý AdBlock Plus). Projděte si web, kde si chcete koupit reklamu a zjistěte jestli se reklama zobrazuje. Jestli ne, je třeba počítat s nějakou ztrátou. Jak ukázal i můj test, s rostoucí IT gramotností přibývá i lidí, co si blokují reklamu. Vodítkem může být i množství lidí používající Google Chrome, právě oni používají software na blokování reklam nejčastěji.
Reklama postaru vs. reklama dnes
Dříve se reklama prostě drtila na počet. Co nejvíce impresí a prokliků. Bannery sebou škubaly na obrazovce, div nevypadly. Reklamy nás ujišťovaly, že jsme miliontý návštěvník a vyhráli jsme. Šlo jen o to, zaujmout a donutit nás kliknout. Agresivita reklam neskutečně narostla s příchodem macromedia flash. Pro mnohé lidi bylo blokování reklam doslova spásou a už svůj oblíbený blokátor nikdy nevypnou.
Reklama dneška není o agresivitě, ale o nás samotných. Velké reklamní sítě se o nás snaží zjistit co možná nejvíce a pak nám naservírovat to, co chceme, doslova na stříbrném podnose. Investují velké peníze do školení inzerentů a učí je, jak své výrobky prodávat.
Příkladem může být remarketing. Přemýšlíte, že si koupíte nový počítač. Navštívíte e-shop, chvilku po něm brouzdáte a nakonec odejdete. Najednou se vám všude po internetu začnou zobrazovat reklamy na počítač, který jste si tak detailně prohlíželi. Další den vidíte na reklamách, že právě ten e-shop, kde jste včera byli, na něj má výprodej a dokonce s deseti procentní slevou. O den později už je k němu i doprava zdarma. No, tak jej prostě koupíte.
Otázkou je, jestli toto není ještě větší důvod pro blokování reklam?
Blokování reklamy se stává běžnou záležitostí
Blokování reklamy prostřednictvím rozšíření do internetových prohlížečů se stává běžnou záležitostí. Podle průzkumu PageFair.com a Adobe z roku 2014 jej používá zhruba 144 milionů lidí. Oproti předchozímu období je to nárůst o 69 %. 144 milionů odpovídá zhruba 4,9 % lidí aktivních na internetu, alespoň tak to tvrdí zmíněný průzkum. Možná si řeknete, že to není zas tak velké číslo. Ovšem počet uživatelů se odvíjí od počítačové gramotnosti v dané zemi. Například v Evropě jsou hned čtyři země, kde používá blokování reklamy více jak pětina internetových uživatelů. V čele je Polsko s 28,6 %, následuje Řecko 24,5 %, Švédsko 21,6 % a Dánsko 21,2 %. Takováto vysoká procenta už jsou opravdu znát a je třeba začít s nimi z pohledu inzerenta počítat.
Proč reklamu blokujeme?
Mezi nejčastější důvody, proč blokovat reklamu, uvádí 45 % respondentů, že ji prostě nechtějí vidět, dalších 30 % nechce vidět jen některou reklamu. 17 % se bojí o své soukromí a 8 % uvádí jako důvod vliv reklam na výkon počítače.
Jak je to u nás?
Bohužel, v průzkumu není Česká republika, ale zřejmě nebudeme moc zaostávat za evropskými zeměmi. Věřím, že přes 10 % bychom se dostali.
Vzhledem k tomu, že množství lidí blokujících reklamu je vyšší u zkušenějších internetových uživatelů, rozhodl jsem se udělat takový test. Na jeden z mých blogů, který se zaměřuje na sledování hostingového trhu v Česku, jsem umístil plugin, který má za úkol zobrazit uživatelům, kteří blokují reklamu, prosbu o zařazení webu mezi výjimky. Já jej (zne)užil na sledování počtu lidí blokujících reklamu, kolik z nich si blokování vypne a jak reagují na reklamu, která se zobrazí společně s upozorněním.
Výsledky si můžete prohlédnout na obrázku. Celkem bylo otestováno 4736 impresí, z toho 31,52 % bylo zablokováno. 10 lidí reagovalo na upozornění a vypnulo blokování reklam. Počet impresí na mém blogu odpovídá zhruba 3400 návštěvníkům. Na zobrazenou reklamu, která je součástí upozornění, reagovalo 51 lidí.