Jak na grafiku firemního webu a jeho technické zpracování

13. 7. 2010
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Autor: 329515
Grafika webových stránek je tím prvním, co zákazníka upoutá (nebo odradí). Při výběru vhodné grafické podoby zachovejte chladnou hlavu a nenechte se unést zářivým a složitým návrhem. To, kvůli čemu vám zákazník zavolá, je obsah.

Známé přísloví „v jednoduchosti je síla“ platí i pro grafiku a technické zpracování webových stránek. Podnikatelé by měli mít hlavně na paměti, aby jejich internetová prezentace byla přehledná a funkční. Ze stejného důvodu by živnostníci měli vyhnout zbytečně složitým aplikacím typu flashových animací, které sice působí efektně, avšak zároveň zatěžují počítač a zpomalují načítání stránek. Řada zákazníků navíc nemusí mít nainstalovaný program na jejich přehrávání.

Jak vybrat internetovou adresu (doménu) a webhosting

Abyste mohli svoji webovou prezentaci umístit na internet, je nutné pronajmout si u některého z tzv. poskytovatelů webhostingu místo pro vaše data. Zkuste se při tvorbě stránek pro komerční účely vyhnout poskytovatelům webhostingu zdarma. Obvykle do prostoru stránek umisťují své reklamní bannery, což může na potenciální zákazníky působit velice nedůvěryhodně. Snadno se tak může stát, že se na vaší firemní prezentaci objeví reklama na konkurenční firmu. Většina takovýchto poskytovatelů webhostingu vám také neumožní používat jednoduchou formu adresy ve tvaru www.nazevvasi­firmy.cz, ale adresa bude například nazevvasifirmy­.nazevposkyto­vatele.cz nebo nazevposkytova­tele.cz/nazev­vasifirmy. Ani to nepůsobí na zákazníky dobře.

Dalším problémem bývá zákaznická podpora ze strany poskytovatele, která zpravidla reaguje velmi pomalu a neochotně. Placený hosting lze pořídit již za cenu okolo 50 Kč za měsíc, takže se investice pár korun do kvalitních služeb v rámci placené varianty rozhodně vyplatí.

Při výběru adresy webové prezentace (domény) se nemusíte omezovat pouze na jedinou volbu. Je vhodné zaregistrovat několik možných variant jednoho jména – takových, která vaši zákazníci mohou hledat (například si od zákazníků všimnete, že název vaší firmy často používají v různých zjednodušených a pozměněných tvarech či zkratkách). Samozřejmě ve svých firemních materiálech budete užívat pouze jednu doménu, ale registrací ostatních zamezíte parazitování konkurence (a náklady jsou minimální). Také pomůžete zákazníkům, kteří často zkoušejí do prohlížeče naslepo zadávat adresu obsahující název firmy. Čtěte také: Pořiďte si web, který se na internetu určitě neztratí.

Příklad:

Firma Zahradnictví Fiala s.r.o. bude jako hlavní internetovou adresu využívat www.zahradnictvi-fiala.cz . Je ale vhodné zaregistrovat si i domény zahradnictvifi­ala.cz, fiala-zahradnictvi.cz a fialazahradnic­tvi.cz . S výběrem vhodné domény vám určitě dobře poradí firma, která pro vás bude webové stránky programovat. Některá doménová jména jsou totiž vhodnější pro SEO optimalizaci než jiná. 

Jak vybrat vhodnou grafickou podobu webu

Jako v ostatních situacích, kdy řešíte grafiku firemních materiálů, i zde platí, že pokud nejste profesionální grafik, není příliš vhodné se do návrhu grafické podoby webu pouštět svépomocí. Navrhnout skutečně dobrý design internetových stránek je náročná záležitost, a špatná a nepřehledná grafická podoba může odradit velké množství potenciálních zákazníků ještě před tím, než si přečtou první větu.

Pokud máte zpracovaný CI (Corporate Identity) manuál, je možné, že návrh webové prezentace je již jeho součástí. Pokud ne, rozhodně CI manuál zašlete grafikovi, který pro vás bude návrh stránek zpracovávat. Váš firemní CI manuál by mu měl dát jasný obrázek o tom, jaký styl je pro vaši firmu vhodný. Stejně tak mu nastaví jisté mantinely, které nemůže, resp. neměl by překročit. Čtěte více: Jak vytvořit grafickou identitu firmy.

Pokud se vám předložené návrhy nebudou líbit, nebojte se je grafikovi vrátit k přepracování. Někteří grafici se cítí spíše jako umělci, kteří místo funkčních věcí vytvářejí umělecká díla. Samozřejmě za vaše peníze! Grafika webových stránek musí být především jednoduchá a funkční. Všimněte si, že velké firmy, které investují do svých webových prezentací statisíce, mají stránky velmi jednoduché a přehledné. Jeden příklad za všechny – podívejte se na hlavní stranu vyhledavače Google. Naprostá jednoduchost a vše je podřízeno funkčnosti. Toto by pro vás měla být meta, které se chcete přiblížit – udělat stránky jednoduché, přehledné a funkční, a teprve potom zajímavé.

Investujete pravidelně do webové prezentace?

Jak na technické zpracování a programování

Pokud nemáte obstojné znalosti PHP, HTML, CSS a dalších potřebných technologií, nebo neplánujete-li vytvořit pouze opravdu velmi jednoduché stránky, obvykle se nevyplatí pouštět se ani do programování webových stránek na vlastní pěst. Základní znalost těchto programovacích jazyků má velké množství lidí. Problémem při programování www stránek ale často nebývá stránky „nějak“ naprogramovat; je nutné naprogramovat je tak, aby vypadaly a fungovaly stejně na každém počítači (při použití různých prohlížečů – Explorer, Firefox, Opera, Chrome apod.).

Internetové stránky nemají pevně danou podobu, která se zobrazuje na každém počítači stejně – například jako formát PDF. Naprogramovat www stránky znamená pouze doslova popsat, jak by stránky měly vypadat, kde má být jaký prvek a jak má být veliký. Samotné „pochopení“ těchto instrukcí a jejich zobrazení na monitoru už je ale zcela na straně internetového prohlížeče, který stránku otevře.

Pokud možno, zkuste se vyhnout animacím ve formátu flash. Jsou sice efektní, ale spíše zatěžují počítač a zpomalují načítání. NIKDY nepoužívejte formát flash na navigační prvky, jako je hlavní menu apod. Někteří uživatelé nemusejí mít nainstalovaný program na jeho přehrávání, a je pro ně tedy nemožné se na vašich stránkách vůbec pohybovat. Jako u většiny věcí na webu, i u flashe platí, že méně je často více. Čtěte také: Jak vytvořit dobrý web a co by měl obsahovat.

Rada na závěr: Spuštěním webové prezentace práce nekončí, ale teprve začíná. Web je nutné neustále aktualizovat a již při prvním pohledu musí být jasné, že web žije. Není nic trapnějšího, než když se zákazník dostane na webové stránky, kde se sekce Novinky hrdě pyšní 2 roky starým příspěvkem „Spustili jsme nové webové stránky“.

Pro business server Podnikatel.cz vypracovala agentura Diversity, s.r.o.

logo, diversity



Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).