Hashtag je tvořen symbolem mřížky (# – hash) a daným výrazem v podobě slova nebo nějaké fráze (tag). Jeho hlavním smyslem je pak především funkce klíčového slova.
Hashtag v hlavní roli
Vznik symbolu mřížky je spojený s programátory – jednalo se o znak značící komentář. Větší slávu hashtagu přinesl IRC sítě sloužící k hromadné komunikaci uživatelů a poté hlavně sociální síť Twitter. Tam se poprvé objevil v roce 2007 s cílem označovat komunity, témata a značky, a tak se používá dodnes. Je chápán jako klíčové slovo a slouží k třídění velkého objemu dat, protože dokáže pod sebe seskupit na jedno místo dané příspěvky. Výhodou je tedy zjednodušení a zpřehlednění.
Z hlediska sociálních sítí díky hashtagům můžete kategorizovat příspěvky a dají se využít k propagaci, v práci s komunitou, k soutěžím a podobně. Uživatelům na něj pouze stačí kliknout a uvidí dané příspěvky. Ty se seřazují podle času přidání, případně podle oblíbenosti. Instagram také nabízí funkci sledování hashtagů, které probíhá stejně jako u sledování profilů. Uživatelé si tak mohou vybrat hashtag, který je zajímá, a fotografie s ním spojené se mu ukazují přímo ve feedu.
Pro firmy a podnikatele to představuje další způsob, jak zvýšit dosah příspěvků a oslovit cílové publikum. Instagram nezobrazuje výpis počtu lidí, kteří sledují jednotlivý hashtag, ale je možné zjistit, jaké hashtagy sleduje daný uživatel, a to po kliknutí na Sleduji, kde jsou sloupce Lidé a Hashtagy. Díky tomu mohou správci lépe poznat, co jejich cílové publikum zajímá, a přizpůsobit tomu svůj obsah.
Díky příspěvkům s hashtagy získáte větší angažovanost lidí, a pokud je budete používat správně, zasáhnete větší počet potenciálních sledovatelů nebo i zákazníků. Navíc se příspěvky mohou dostat k lidem, kteří by na váš profil běžně nenarazili, a vy tak můžete snadno budovat své publikum.
Na hashtagu záleží
Na Instagramu se hashtagy používají k doplnění daných fotografií a jejich zařazení. Mohou tak představovat popis toho, co je na obrázku (#hamburger), obecné názvy nebo kategorie (#jidlo), dále konkrétní značky (#mcdonald) nebo například místa (#praha). Hashtagy je možné přidat buď přímo v rámci popisu fotografie, nebo do prvního komentáře příspěvku. Účel plní oboje stejně, vkládání do komentáře je pohodlnější v tom, že je možné jej udělat na desktopu a ne přes aplikace. V případě, že vkládáte hashtagy k příspěvku, doporučuje se mezi popisem a hashtagy udělat několik teček na samostatném řádku, protože to vypadá lépe ve feedu a neruší to uživatele. Maximální počet hashtagů u jednoho příspěvku je 30 a co se týče doporučení ideálního počtu, názory se různí, ale nic by se nemělo přehánět.
Hashtag má tedy podobu mřížky a slova – to by mělo být bez diakritiky a speciálních znaků, mezi které patří i mezera. Tu můžete nahradit tak, že budete psát první písmena velkým. Nezapomínejte však na to, že hashtag by měl být krátký a výstižný. Ideální hashtag odpovídá obsahu fotografe a zároveň by měl patřit mezi ty používané. Hashtagy jsou rozšířené především v angličtině, ale musíte dbát na vaše cílové publikum, a pokud máte české fanoušky a sdílíte příspěvky česky, mělo by to platit také u hashtagů. Při použití angličtiny navíc můžete získat sledovatele, kteří vám ve výsledku k ničemu nebudou, a je dost možné, že vás brzy přestanou sledovat. V tomto ohledu jsou na tom velmi podobně také populární hashtagy určené k získání fanoušků, jako je například f4f (follow-for-follow).
Se získáváním fanoušků souvisí i aplikace třetích stran. Na jejich používání jsme upozorňovali v článku Čtěte, co nového přichystal pro uživatele Instagram
Nejde jen o angličtinu, ale také o příliš obecná klíčová slova. Při jejich používání jednak ztrácíte exkluzivitu a navíc se mezi spoustou příspěvků ten váš snáze ztratí. Kvalita a konkrétní klíčová slova jsou tedy mnohem důležitější. Použít můžete také vlastní hashtagy, takzvané brand hashtagy. Ty mohou být složené například z názvu společnosti nebo přímo kampaně a sjednotí vámi přidávaný obsah. Jejich konkrétní příklady jsme ukazovali v článku o biu a nametazích: Tipy, jak mít na Instagramu to nejlepší bio
Při hledání těch správných hashtagů, které chcete používat, se můžete podívat na profily konkurence z podobných oborů nebo se zaměřit na podobné příspěvky jako ty vaše. Myslete na to, že každému může fungovat něco jiného a že není dobré používat stále ty samé hashtagy. Je tedy potřeba je obměňovat, zkoušet a zkrátka zjišťovat, co funguje.
Usnadněte si práci
Pokud používáte více hashtagů, nemusíte je pokaždé vypisovat ručně a můžete si je někam uložit nebo využít některé z aplikací a webových nástrojů. Ty se vám budou hodit především tehdy, když budete potřebovat přijít na nějaké nové hashtagy spojené s daným příspěvkem.
Použít můžete například nástroj Display Purposes, kde stačí napsat několik hashtagů a ihned se vám objeví další, které s ním souvisejí. Pak stačí kliknout na tlačítko Copy Mode a dané hashtagy si zkopírovat. Nevýhodou je, že tento nástroj nepracuje s češtinou, protože má málo dat. S češtinou si naopak poradí mobilní aplikace Leetags, kam opět napíšete výraz a ona vám zobrazí příbuzné hashtagy, a to včetně procent, jak je lidé hledají. Prémiová verze nabízí také spoustu hashtagů rozdělených do nejrůznějších kategorií, například Zábava, Fyzická a duševní činnost, Doprava atd.
Pracovat můžete i s aplikací Focalmark, kde nevypisujete slovo, ale vybíráte z možností podle stylu fotografie, polohy a toho, čím jste ji pořídili. Vše je opět v angličtině a nabídka je omezená, navíc hashtagy jsou obecnější, ale třeba narazíte na nějaký hashtag, který by vás normálně nenapadl. Podobně i nástroj RiteTag doporučuje hashtagy buď přímo podle nahrané fotografie, nebo jejího popisu.
Inspirovat vás může například webová stránka #TagsForLikes, kde je několik okruhů hashtagů, nebo Top-Hashtags.com, kde najdete žebříčky těch nejoblíbenějších.
Název | Popis |
Display Purposes | Webový nástroj, kde si můžete generovat hashtagy. |
Leetags | Mobilní aplikace, která na základě zadaného slova nabídne příbuzné hashtagy. |
RiteTag | Nástroj, který doporučuje hashtagy podle nahrané fotografie nebo popisu. |
Focalmark | Mobilní aplikace nabízející hashtagy podle stylu fotografie, místa a zařízení, které ji pořídilo. |
TagsForLikes | Webová stránka i mobilní aplikace s okruhy oblíbených hashtagů. |
Top-Hashtags.com | Web s žebříčky nejoblíbenějších hashtagů. |
Možností, jak si usnadnit práci nebo najít inspiraci, je zkrátka celá řada a záleží na vás, co vám bude vyhovovat a dávat smysl.