Jak na Instagramu pracovat s hashtagy a využít je ve svůj prospěch

29. 1. 2019
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Hashtagy jsou se sociálními sítěmi nedílně spjaty. A o Instagramu to platí obzvláště. Poradíme vám, jak je používat, a přidáme i tipy.

Hashtag je tvořen symbolem mřížky (# – hash) a daným výrazem v podobě slova nebo nějaké fráze (tag). Jeho hlavním smyslem je pak především funkce klíčového slova.  

Hashtag v hlavní roli

Vznik symbolu mřížky je spojený s programátory – jednalo se o znak značící komentář. Větší slávu hashtagu přinesl IRC sítě sloužící k hromadné komunikaci uživatelů a poté hlavně sociální síť Twitter. Tam se poprvé objevil v roce 2007 s cílem označovat komunity, témata a značky, a tak se používá dodnes. Je chápán jako klíčové slovo a slouží k třídění velkého objemu dat, protože dokáže pod sebe seskupit na jedno místo dané příspěvky. Výhodou je tedy zjednodušení a zpřehlednění.  

Z hlediska sociálních sítí díky hashtagům můžete kategorizovat příspěvky a dají se využít k propagaci, v práci s komunitou, k soutěžím a podobně. Uživatelům na něj pouze stačí kliknout a uvidí dané příspěvky. Ty se seřazují podle času přidání, případně podle oblíbenosti. Instagram také nabízí funkci sledování hashtagů, které probíhá stejně jako u sledování profilů. Uživatelé si tak mohou vybrat hashtag, který je zajímá, a fotografie s ním spojené se mu ukazují přímo ve feedu.

Pro firmy a podnikatele to představuje další způsob, jak zvýšit dosah příspěvků a oslovit cílové publikum. Instagram nezobrazuje výpis počtu lidí, kteří sledují jednotlivý hashtag, ale je možné zjistit, jaké hashtagy sleduje daný uživatel, a to po kliknutí na Sleduji, kde jsou sloupce Lidé a Hashtagy. Díky tomu mohou správci lépe poznat, co jejich cílové publikum zajímá, a přizpůsobit tomu svůj obsah.  

Díky příspěvkům s hashtagy získáte větší angažovanost lidí, a pokud je budete používat správně, zasáhnete větší počet potenciálních sledovatelů nebo i zákazníků. Navíc se příspěvky mohou dostat k lidem, kteří by na váš profil běžně nenarazili, a vy tak můžete snadno budovat své publikum.

Na hashtagu záleží

Na Instagramu se hashtagy používají k doplnění daných fotografií a jejich zařazení. Mohou tak představovat popis toho, co je na obrázku (#hamburger), obecné názvy nebo kategorie (#jidlo), dále konkrétní značky (#mcdonald) nebo například místa (#praha). Hashtagy je možné přidat buď přímo v rámci popisu fotografie, nebo do prvního komentáře příspěvku. Účel plní oboje stejně, vkládání do komentáře je pohodlnější v tom, že je možné jej udělat na desktopu a ne přes aplikace. V případě, že vkládáte hashtagy k příspěvku, doporučuje se mezi popisem a hashtagy udělat několik teček na samostatném řádku, protože to vypadá lépe ve feedu a neruší to uživatele. Maximální počet hashtagů u jednoho příspěvku je 30 a co se týče doporučení ideálního počtu, názory se různí, ale nic by se nemělo přehánět.  

Hashtag má tedy podobu mřížky a slova – to by mělo být bez diakritiky a speciálních znaků, mezi které patří i mezera. Tu můžete nahradit tak, že budete psát první písmena velkým. Nezapomínejte však na to, že hashtag by měl být krátký a výstižný. Ideální hashtag odpovídá obsahu fotografe a zároveň by měl patřit mezi ty používané. Hashtagy jsou rozšířené především v angličtině, ale musíte dbát na vaše cílové publikum, a pokud máte české fanoušky a sdílíte příspěvky česky, mělo by to platit také u hashtagů. Při použití angličtiny navíc můžete získat sledovatele, kteří vám ve výsledku k ničemu nebudou, a je dost možné, že vás brzy přestanou sledovat. V tomto ohledu jsou na tom velmi podobně také populární hashtagy určené k získání fanoušků, jako je například f4f (follow-for-follow). 

Se získáváním fanoušků souvisí i aplikace třetích stran. Na jejich používání jsme upozorňovali v článku Čtěte, co nového přichystal pro uživatele Instagram

Nejde jen o angličtinu, ale také o příliš obecná klíčová slova. Při jejich používání jednak ztrácíte exkluzivitu a navíc se mezi spoustou příspěvků ten váš snáze ztratí. Kvalita a konkrétní klíčová slova jsou tedy mnohem důležitější. Použít můžete také vlastní hashtagy, takzvané brand hashtagy. Ty mohou být složené například z názvu společnosti nebo přímo kampaně a sjednotí vámi přidávaný obsah. Jejich konkrétní příklady jsme ukazovali v článku o biu a nametazíchTipy, jak mít na Instagramu to nejlepší bio

Při hledání těch správných hashtagů, které chcete používat, se můžete podívat na profily konkurence z podobných oborů nebo se zaměřit na podobné příspěvky jako ty vaše. Myslete na to, že každému může fungovat něco jiného a že není dobré používat stále ty samé hashtagy. Je tedy potřeba je obměňovat, zkoušet a zkrátka zjišťovat, co funguje.

Usnadněte si práci 

Pokud používáte více hashtagů, nemusíte je pokaždé vypisovat ručně a můžete si je někam uložit nebo využít některé z aplikací a webových nástrojů. Ty se vám budou hodit především tehdy, když budete potřebovat přijít na nějaké nové hashtagy spojené s daným příspěvkem. 

Použít můžete například nástroj Display Purposes, kde stačí napsat několik hashtagů a ihned se vám objeví další, které s ním souvisejí. Pak stačí kliknout na tlačítko Copy Mode a dané hashtagy si zkopírovat. Nevýhodou je, že tento nástroj nepracuje s češtinou, protože má málo dat. S češtinou si naopak poradí mobilní aplikace Leetags, kam opět napíšete výraz a ona vám zobrazí příbuzné hashtagy, a to včetně procent, jak je lidé hledají. Prémiová verze nabízí také spoustu hashtagů rozdělených do nejrůznějších kategorií, například Zábava, Fyzická a duševní činnost, Doprava atd.

Ukázka nástroje Display Purpose

Ukázka nástroje Display Purposes

Pracovat můžete i s aplikací Focalmark, kde nevypisujete slovo, ale vybíráte z možností podle stylu fotografie, polohy a toho, čím jste ji pořídili. Vše je opět v angličtině a nabídka je omezená, navíc hashtagy jsou obecnější, ale třeba narazíte na nějaký hashtag, který by vás normálně nenapadl. Podobně i nástroj RiteTag doporučuje hashtagy buď přímo podle nahrané fotografie, nebo jejího popisu. 

fin 25 - early cena

Rozhraní aplikace Focalmark

Rozhraní aplikace Focalmark

Inspirovat vás může například webová stránka #TagsForLikes, kde je několik okruhů hashtagů, nebo Top-Hashtags.com, kde najdete žebříčky těch nejoblíbenějších. 

Nástroje pro práci s hashtagy
Název Popis
Display Purposes Webový nástroj, kde si můžete generovat hashtagy.
Leetags Mobilní aplikace, která na základě zadaného slova nabídne příbuzné hashtagy.
RiteTag Nástroj, který doporučuje hashtagy podle nahrané fotografie nebo popisu.
Focalmark Mobilní aplikace nabízející hashtagy podle stylu fotografie, místa a zařízení, které ji pořídilo.
TagsForLikes Webová stránka i mobilní aplikace s okruhy oblíbených hashtagů.
Top-Hashtags.com Web s žebříčky nejoblíbenějších hashtagů.

Možností, jak si usnadnit práci nebo najít inspiraci, je zkrátka celá řada a záleží na vás, co vám bude vyhovovat a dávat smysl. 

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).