Rozdíl mezi úspěchem a neúspěchem spočívá ve schopnosti definovat a dodržovat strategii založenou na faktech a nikoliv na pocitech.
Důležitá rozhodnutí o tom, jak velkou váhu přisoudit internetu v marketingovém plánu společnosti, jaké nástroje internetového marketingu využít, nebo kolik investovat do vývoje webové stránky, by proto měla být založena na strategickém plánu.
Ještě v nedávné minulosti se plány internetového marketingu podřizovaly strategiím ze světa kamenného. Dnes se situace výrazně mění a i velké korporace přisuzují internetovému marketingu nejvyšší prioritu, což znamená, že se ostatní marketingové aktivity přizpůsobují těm na internetu. Online i offline marketingové plány je však třeba připravovat ve vzájemném souladu, aby bylo možné využít synergetických efektů k naplňování strategických cílů společnosti.
Obecné pravidlo pro rozhodování o prioritě internetového marketingu a tedy i o jeho podílu na celkových marketingových investicích neexistuje. Technologická společnost prodávající své produkty výhradně na internetu bude mít k internetovému marketingu logicky jiný přístup než strojírenská společnost vyrábějící součástky do traktorů. Pro většinu společností, které nejsou ani strojírenským gigantem a ani internetovým obchodem, si však na základě svých dlouholetých zkušeností v oboru dovolím formulovat několik doporučení, vycházejících z prostého vyhodnocení konkurence na internetu.
Žádná nebo malá konkurence
Při průzkumu konkurence na internetu zjistíme, že většina konkurence nemá webovou prezentaci a nevyužívá žádnou z forem internetové reklamy. V takovém případě je možné investici do internetového marketingu omezit pouze na vytvoření webové prezentace a SEO. Další aktivity je možné přidávat postupně poté, co se primární investice začne vracet.
Nutno podotknout, že druhou možností, proč není konkurence aktivní, je malá přítomnost cílové skupiny na internetu. Identifikaci cílové skupiny a určení poptávky na předmětném trhu se však budu věnovat podrobněji v jednom z dalších pokračování tohoto článku. Čtěte více: Proč se dokonalost reklamních kampaní nevyplácí? Ani na internetu
V dnešní době je takovýto stav běžný pouze ve specializovaných, většinou průmyslových, oborech, ve kterých fungují firmy, jejichž vedení má často problémy s ovládáním tabulkového editoru, natož pak s používání internetu. I malé investice do internetového marketingu jsou pak extrémně efektivní, případy s návratností primární investice do 3 měsíců nejsou výjimkou.
Střední konkurence
Většina konkurentů v oboru má webové stránky, někteří z nich využívají i různých forem propagace na internetu (SEO/SEM). Taková situace indikuje, že konkurence již identifikovala příležitosti, které internet v daném oboru nabízí a o zákazníka už tedy bude potřeba více bojovat. Investice do internetového marketingu tomu musí odpovídat a v závislosti na typu trhu a zvolené strategii může dosahovat třeba i 100 % celkového marketingového rozpočtu. Čtěte více: Jak na základy SEO optimalizace?
Vysoká konkurence
Prakticky všichni konkurenti mají webové prezentace, které jsou vysoce profesionální a dobře optimalizované pro vyhledavače. V oblasti internetové reklamy jsou konkurenční společnosti rovněž aktivní, a proto se například ceny nejdůležitějších klíčových slov v PPC reklamních systémech pohybují v řádech desítek korun. Situace, kdy na internetu naplno hoří konkurenční boj, je důvodem k zásadnímu zamyšlení. Čtěte více: Reklama na internetu – PPC reklama
Důležitá je analýza konkurence a potenciálu trhu, ze které můžeme zjistit, jaká je předpokládaná návratnost investic do internetového marketingu. Pokud dojdeme k závěru, že i při investici takřka všech prostředků určených na marketing nemůžeme ve zvoleném časovém horizontu dosáhnout alespoň jejich plné návratnosti, musíme se rozhodnout, zda chceme o daný trh bojovat. Výhodou internetového marketingu totiž je, že výše našich investic do něj přímo a velmi rychle ovlivňuje výši investic konkurence. Máme-li tedy dostatečný kapitál, můžeme se rozhodnout konkurenci vytlačit. Čtěte více: Pro jaké podnikatele se hodí PPC reklama?
Foto: www.isifa.com