Často se setkávám s tím, že někteří podnikatelé, přestože vědí, že internetová reklama pro ně může být velkou šancí, na ni zanevřou. Důvodů je několik, nejčastěji však dva: reklamu vyzkoušeli a nefungovala, tak jak si představovali, anebo si neví rady jak začít. V obojím případě nabízím jednoduchou radu: obraťte se na odborníky.
Stejně jako si ve většině případů nevedete sami účetnictví či nesepisujete právní dokumenty, tak i internetovou reklamu je v mnoha případech lepší svěřit profesionálům – zvláště proto, že internet může být významným zdrojem vašich nových zákazníků a tak i dalšího růstu vaší firmy. Čtěte také: Jak být stále zákazníkům nablízku? Několik tipů a rad připravil Google
Ptáte se, jak takového partnera vybrat? Základní recept, který obvykle dávám, je jednoduchý – hledejte odborníka s patřičným know-how a klientskými referencemi, který je schopen pochopit váš obor, ale také zákazníka, kterého chcete oslovit, a cíle, kterých chcete internetovou reklamou dosáhnout. Chtějte po něm transparentní vedení vašich kampaní včetně pravidelných informací o jejich průběhu a předem se domluvte, jak – za co – jej budete odměňovat. A plaťte za to hlavní – výsledky.
A tady nastává další častý problém: Jak to všechno poznat, definovat a co si pod tím vším vlastně představit? Čtěte také: O co mají zákazníci opravdu zájem a jak to zjistit? Radí ředitel z Googlu
Know-how a klientské reference je pravděpodobně to nejjednodušší, co lze ověřit. Má agentura patřičnou certifikaci (např. certifikát Google AdWords Certified Parter)? Jsou její klienti natolik spokojení, že jsou ochotni to říct nahlas? Zjistila si agentura před schůzkou s vámi informace o vašem oboru a je schopna přijít s analýzou potenciálu vašich kampaní? A když už kampaně běží, nabízí vám další vylepšení?
Transparentní vedení kampaní je také poměrně snadné pohlídat. Ve většině případů by měl mít klient přístup do svých účtů (a případně být schopen se svým účtem i odejít ke konkurenci) a pokud tomu tak není, tak určitě dostávat pravidelné vyhodnocení kampaní – minimálně kolik kliků/shlédnutí (impresí) reklama obdržela a kolik klient utratil „za média“, tedy v samotném reklamním systému.
Výsledky a odměny bývají tou nejsložitější částí – přitom síla online reklamy spočívá právě v tom, že se snadno změří, jestli funguje, či ne. Vy sami víte, kolik vám přináší jeden zákazník a kdy se vám ještě vyplatí do reklamy investovat. Čtěte také: 10 rad jak se efektivně prodat online, radí odborník z Googlu
Na českém trhu existuje několik obchodních modelů a záleží na agentuře a klientovi, pro který se rozhodnou – odvíjí se to od velikosti klienta, reklamních investic, kvality vašich webových stránek apod. (Je třeba si uvědomit, že agentura také “podniká za účelem zisku” a čas svých specialistů musí investovat podle toho). Nicméně jednoduché doporučení: stejně jako si stolař účtuje za „práci“ a „materiál“, tak i agentura by měla odlišit náklady “na média” a “na správu” (paušálem, hodinově apod.). Pokročilejší modely pak umožňují odměňovat agenturu přímo za výsledky (počet telefonátů, objednávek, prodaného zboží apod.). V každém případě byste měli po nějaké době jasně vidět, že pomoc profesionála není zbytečný luxus. Naopak.
Držím vám palce!
Autorka: Martina Laresová, manažerka pro B2B marketing, český Google