Optimalizace pro vyhledávače je zřejmě nejznámějším způsobem zvyšování návštěvnosti webu. Cílem SEO u e-shopu je především zvýšit počet objednávek pomocí přivedení relevantní návštěvnosti. Právě spojení „relevantní návštěvnost“ hraje v pojetí optimalizace pro vyhledávače zcela zásadní roli.
Každý chce být na stránce s výsledky vyhledávání co nejvýše. Pokud ale neurčíte vhodná klíčová slova, na které se mají stránky vašeho webu ve výsledcích vyhledávání objevovat, nemůže být proces efektivní.
U výběru správných klíčových slov rozhodují zejména tyto faktory:
- Hledanost
- Obchodní potenciál
- Konkurence
Je hledanější slovo lepší?
Čím je fráze nebo slovo hledanější, tím více návštěvníků může webu přinést. Pokud provozujete e-shop s televizory, možná vás jako první napadne výraz „televize“. I když toto klíčové slovo vykazuje poměrně vysokou hledanost, je zcela zřejmé, že uživatel hledající „televize“ nemusel mít v úmyslu najít obchod s televizory, ale mohl si například chtít přečíst magazín Televize, prohlédnout televizní program či něco úplně jiného.
Pokud uživatel zadávající do vyhledávače slovo „televize“ měl v úmyslu skutečně nakoupit televizor, velmi pravděpodobně se nachází teprve na začátku nákupního procesu – hledá totiž „nějakou“ televizi. Šance, že tohoto uživatele přesvědčíte k nákupu, je proto výrazně nižší než např. u slov „lcd televize“, „televize sony“ či u slov vyjadřující konkrétní produkt. Výrazů, které souvisí se slovem „Televize“ je zcela jistě nepřeberné množství a svým počtem hledání hravě mnohanásobně předčí původní dotaz. Pokud se namísto těchto mnoha výrazů budete snažit optimalizovat web pouze jedno z hlavních slov, přichází o naprosto drtivou většinu potenciálních návštěvníků. Čtěte více: Na přepravě zboží z e-shopu můžete ušetřit až desítky procent
Nikoho nepřekvapí, že slovo „televize“ již napadlo asi všechny vaše konkurenty, a tak byste se s podobnou strategií dávali do boje ve vysoce konkurenčním prostředí. Vašimi soupeři by v takovém případě však nebyli pouze prodejci televizí, ale také již zmíněný magazín Televize, televizní programy a mnoho a mnoho dalších subjektů.
Které slovo je nejlepší?
Výběr správných klíčových slov je kritickým faktorem úspěšnosti vaší optimalizace. Kromě hledanosti fráze byste měli vždy zvážit také její obchodní potenciál a konkurenci. Otázkou je, která se sama nabízí, je: Jaký vyhledávací dotaz přinese nejvíce objednávek a nejkvalitnější návštěvnost?
Odpověď vám může poskytnout např. PPC reklama ve vyhledávání (reklama placená za proklik), která má s přirozenými výsledky mnoho společného. Jelikož lze PPC inzerci ve vyhledávání spustit takřka během okamžiku, stává se z ní ideální prostředek k výběru správných klíčových slov. Snadno zjistíte přesnou hledanost jednotlivých frází ve vyhledávačích, ale i její obchodní potenciál – tedy kolik jaká fráze skutečně vydělává. Nutným předpokladem je – stejně u jakýchkoli jiných aktivit internetového marketingu – dobrý systém pro měření návštěvnosti. Podrobněji o využití PPC reklamy pro SEO
Web se neoptimalizuje
Dalším předpokladem úspěšného SEO, který si řada provozovatelů často neuvědomuje, je fakt, že se neoptimalizuje web, ale každá jeho dílčí stránka. Každou stránkou totiž pokryjete několik dalších výrazů a získáte tak další provoz z vyhledávání. Více znamená lépe, a proto z výše uvedeného jasně vyplývá, že pětistránkový web nemá proti webu s tisícem stránek šanci. Velká řada webů nemá dostatek relevantního obsahu a přichází tak o další potenciální zákazníky. Více si o tomto tématu můžete přečíst v článku V SEO chybí konkurence na blogu Dobrého webu.
Web bez odkazů je špatný web
Představte si, že se ve vašem městě objeví nová restaurace. Kolik lidí ji navštíví? Pokud nemá žádnou reklamu, bude zřejmě záležet především na „šuškandě“ místních obyvatel. Čím více kvalitních referencí bude restaurace mít, tím více zákazníků získá.
S odkazy a weby je to podobné. Čím více odkazů na váš web, resp. na vaše stránky směřuje, tím bude u vyhledávačů i uživatelů populárnější. Pokud se ale bude jednat pouze o odkazy z katalogů či podobných stránek, kde si může odkaz pořídit jednoduše kdokoli, bude to podobné, jako kdyby vám restauraci doporučovali bezdomovci z místního parku. Podobné doporučení vám nové zákazníky pravděpodobně nepřinese. Čtěte více: Využijte Vánoc a snižte v e-shopu poštovné, vyplatí se to
Chcete dělat SEO?
V předchozích odstavcích jsme nastínili několik základních faktů, které je třeba si při optimalizaci uvědomit. SEO dnes nabízí řada společností a na internetu narazíte na řadu mýtů a polopravd. Nesnažte se vyhledávače za každou cenu obelstít. Snažte se aplikovat SEO, které bude fungovat dlouhodobě. Přistupujte k němu jako k regulérnímu marketingu, kde zásadní roli hraje dosažený efekt a vložená investice. Čtěte více na Dobrýweb.cz: Jak dlouho vydrží vaše SEO
Uvědomte si, že snahou vyhledávače je předkládat uživatelům výsledky relevantní položenému dotazu. Uživatel tyto výsledky očekává. Vy jako majitelé webu chcete uživateli také předložit stránky, které dostatečně odpovídají na jeho dotaz. Chcete uživatele dostat na stránky, které jej přesvědčí k nákupu. Chcete uživateli co nejvíce prodat! Nesnažte se proto za každou cenu proti vyhledávači bojovat, cíle mají všichni velmi podobné. Čtěte více: E-shopaři, nejde jen o nejnižší cenu, ale i o kvalitu logistiky
Mimochodem – všimli jste si, kolikrát se v posledním odstavci vyskytlo slovo „vyhledávač“ a kolikrát „uživatel“? Jakže to tedy bylo? …SEO – optimalizace pro …?
Pro server Podnikatel.cz připravil Dobrý web