6. lekce: Online reklama je určitě pro mě, ale jak začít?
Svou první online kampaň si můžete vytvořit hned v několika různých reklamních systémech. Pro zvýšení účinnosti můžete využít služeb typu Sklik.cz, adFox.cz nebo AdWords.
Reklamní program pro online reklamu umožňuje velkým i malým firmám inzerovat produkty a služby ve vyhledávačích typu Seznam.cz (Sklik) nebo Google.cz (AdWords). Při vytváření kampaně nejprve vytvoříte reklamy a zvolíte klíčová slova. To jsou výrazy a sousloví související s vaší obchodní činností.
Když budou uživatelé vyhledávat ve vyhledávači některé z vašich klíčových slov, může se vedle výsledků vyhledávání zobrazit vaše reklama. Tak je možné zobrazovat reklamu cílovému publiku, které má zájem o to, co nabízíte a oslovíte zákazníky. Po kliknutí na reklamu mohou uživatelé navštívit vaše webové stránky, provést nákup nebo získat o vaší firmě více informací.
Například Reklamy AdWords se zobrazují na stránce výsledků vyhledávání Google vpravo a nad výsledky. Výsledky vyhledávání v hlavní sekci stránky jsou však od reklam AdWords zcela odděleny. Online reklamní programy neumožňují ovlivňovat výsledky vyhledávání ani změnit zobrazení vašeho webu v bezplatných výsledcích vyhledávání.
K čemu jsou klíčová slova
Klíčová slova jsou slova nebo sousloví, která uživatel zadává ve vyhledávači do vyhledávacího pole. Klíčové slovo se zpravidla skládá z několika slov, v programu AdWords se nejlépe osvědčila sousloví tvořená dvěma nebo třemi slovy. U online reklamy se můžete setkat s pojmem cena za proklik neboli CPC. To je částka, kterou zaplatíte pokaždé, když někdo klikne na vaši reklamu a navštíví vaše webové stránky. Jedná se o základní cenový model, který má tu výhodu, že platíte jen za skutečné návštěvy stránek. Prostřednictvím ceny za proklik a denního limitu budete mít své výdaje vždy plně pod kontrolou. Nikdy nebudete platit více, než ve svém účtu nastavíte.
Jak si vytvořit vlastní kampaň
První kampaň by se měla zaměřovat na jeden stěžejní produkt či službu, kterou chcete propagovat. Přemýšlejte, který produkt či služba by to měla být. Později se můžete vrátit a vytvořit další reklamy na propagaci dalších produktů. Pokud se od počátku zaměříte na jediný produkt či službu, bude kampaň vysoce kvalitní, a proto úspěšnější.
Cílení by mělo odpovídat tomu, kde podnikáte nebo kam dodáváte produkty či služby. Cílení mimo oblast dodávek může vést k neziskovým proklikům, protože návštěvníci webu u vás nemohou provést nákup. Pokud je cílová skupina různorodá nebo pokud zasíláte zboží do celého světa, zaměřte se zpočátku na jednu lokalitu – později můžete vytvořit mnoho menších kampaní s personalizovanými reklamami pro jednotlivé trhy.
Co je obsahem reklamy
Text reklamy je to, co se zobrazí zákazníkům při vyhledávání vašeho produktu či služby. Cílem reklamy je přesvědčit potenciální zákazníky, aby navštívili vaše webové stránky. Zkuste v rámci textu reklamy sdělit zákazníkům maximum informací, abyste zajistili, že dají přednost vaší reklamě před konkurencí. První reklamu zaměřte na stěžejní produkt či službu – později se můžete vrátit a vytvořit další reklamy na propagaci dalších produktů.