Z diskuze: jak na účtování leasingu a platby kartou

14. 10. 2008
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Diskusní vlákna serveru Podnikatel.cz nabízejí odpovědi pro váš začínající byznys. Nejčastější dotazy se týkají účetnictví ale také formy podnikání. Po novele živnostenského zákona visí rovněž otazník nad zařazením některých činností.

Živnostenský list na hlídání dětí

Chtěla bych se zeptat, o jaký typ živnostenského listu si mám zažádat na živnostenském úřadě, když si chci založit něco jako dětský koutek. Je to složitější věc, jelikož děti nebudu hlídat celodenně, ale nárazově. Představuji si to tak, že si otevřu určité prostory, kde budu přijímat děti maminek, které si chtějí nakoupit nebo dojít k lékaři a nechtějí s sebou brát svou ratolest. Takže ji přivedou ke mně do „dětského koutku“, kde ji pohlídám. Za jakých podmínek si koutek mohu otevřít?

Odpověděl/a: Pavel Říha

    • nad 3 roky: živnost volná – obor č. 72 Mimoškolní výchova a vzdělávání, pořádání kurzů, školení, včetně lektorské činnosti
    • do tří let: živnost vázaná Péče o dítě do tří let věku v denním režimu

    Hlídání na chvilku živnostenský zákon bere jako denní režim.

    Pro volnou živnost nemusíte splňovat skoro nic (bezúhonnost, 18 let věk, způsobilost k právním úkonům). Pro vázanou živnost musíte mít vzdělání: „odborná způsobilost k výkonu povolání všeobecné sestry nebo zdravotnického asistenta nebo ošetřovatele nebo porodní asistentky nebo záchranáře podle zvláštního právního předpisu, nebo odborná způsobilost k výkonu povolání sociálního pracovníka nebo pracovníka v sociálních službách podle zvláštního právního předpisu”
  1. prostory: to bude asi kámen úrazu, ono to podobně jako s hospodou nejde dělat všude. Budete potřebovat určitě souhlas hygienika a zřejmě i dalších institucí.
  2. Vůbec netuším, zda nemusíte splňovat ještě něco, co si může vymyslet ministerstvo zdravotnictví či ministerstvo školství. Možná by to chtělo se poptat i jich
Máte jiný názor? Reagujte...

DE na leasing nákladního auta a DPH

Vedu synovi DE (pozn. redakce: daňovou evidenci). Pořídil si malé nákladní auto N1 na leasing. Nejdříve zaplatil zálohu 80.000 Kč, obdržel daňový doklad, ale DPH jsem zatím neuplatnila. Nyní, po cca dvou měsících, převzal auto do užívání a zaplatil další mimořádnou splátku 160.000 + 1. řádnou splátku 11.000– rovněž má daňový doklad. Kdy a v jaké výši lze uplatnit DPH z 80.000 Kč a z druhé mimořádné splátky 160.000? Předpokládám, že z řádných LS splátek uplatníme DPH jak z nájmu, tak z finanční činnosti(marže). Je to náš první leasing.

Odpověděl/a: xxx (neregistrovaný)

Do daňových nákladů se dává za každý měsíc podíl celkové ceny leasingu a počtu měsíců leasingu. V daňové evidenci to patří do závěrkových operací.

Máte jiný názor? Reagujte...

Účtování plateb platební kartou

Zajímalo by mě, jak správně účtovat platbu platební kartou. Jestli mohu zaúčtovat rovnou z výpisu banky, např. nákup spotřebního materiálu 50×x/221, a kde uchovávat doklady, které dostanu v obchodě? Doposud jsme tyto doklady účtovali přes pokladnu, ale zdá se mi to zbytečně složité a ne zcela správné.

Odpověděl/a: Věra (neregistrovaný)

Váš dotaz na účtování plateb platební kartou řeším zaevidováním dokladu v samostatné řadě v knize závazků. Úhradu závazku provedu při odečtu peněz z účtu. Doklady lepím na papír podle pořadového čísla. Při kontrole DPH vůbec nic nenamítali.

Máte jiný názor? Reagujte...

Jaký živnostenský list pro vymáhání pohledávek?

Chci rozšířit své aktivity o vymáhání pohledávek, jaké musím mít oprávnění, abych mohl tuto činnost vykonávat? Stačí mít ŽL na ostatní podnikatelské činnosti?

Odpověděl/a: Petr Vik

Vystačíte si s volnou živností – Služby v oblasti administrativní správy a služby organizačně hospodářské povahy. Předpokládám ale, že tuto činnost budete vykonávat na základě smlouvy o dílo, případně dle smlouvy o zprostředkování – pro tento případ bych proto doporučil rozšířit živnosti ještě o Zprostředkování obchodu a služeb. Tím byste měl být z hlediska platného znění ŽZ krytý před živnostenským úřadem. Po právní stránce bych vám doporučil provozovat tuto činnost jako právnická osoba, ideálně formou s.r.o. Jednoznačně bych se vyhnul tomuto typu podnikání jako fyzická osoba.

Máte jiný názor? Reagujte...

Přeplatek sociálního pojištění v DE

Chtěla jsem se zeptat, jak zaúčtuji v daňové evidenci vrácený přeplatek ze sociálního pojištění za zaměstnance. Vím, že přeplatky u fyzické osoby od letoška podléhají dani z příjmu, ale za zaměstnance si nejsem jista.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Odpověděl/a: xxx (neregistrovaný)

SP za zaměstnance placené zaměstnavatelem je daňově uznatelným výdajem, a tak vrácený přeplatek bude snížení daňově uznatelných výdajů.

Máte jiný názor? Reagujte...

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).