Potřebujete poradit od odborníka? K dispozici jsou odborné poradny, kde vám vybraní odborníci odpovědí rychle a kvalitně. Další informace v Podmínkách užívání.
Jak na výrobu mýdla
Chtěla jsem se zeptat, jakými hygienickými předpisy se musím řídit při výrobě mýdla? Mýdlovou hmotu si nebudu vyrábět sama, budu kupovat prostřednictvím specializovaného eshopu. Nejspíš musím mít i nějakou dílnu? A co musí být uvedeno na obalu mýdla?
Pro výrobu mýdla je vyžadována živnost volná v oboru „Výroba chemických látek, vláken a přípravků a kosmetických prostředků“, pro kterou není vyžadována žádná speciální kvalifikace. Živnost Vám vyřídí po ohlášení na kterémkoliv živnostenském úřadu nebo bezplatně online.
Specifické povinnosti vám vzniknou při uvádění kosmetických výrobků do oběhu na trh. Pro tento účel je třeba provést zhodnocení bezpečnosti kosmetického prostředku pro zdraví fyzických osob, které může provádět pouze fyzická osoba, která má ukončené vysokoškolské vzdělání v oblasti lékařství, farmacie nebo chemie nebo v příbuzných oborech a zaměření na toxikologii a v rozsahu zkoušek stanoveném v § 29 odst. 2 zákona č. 258/2000 Sb., o ochraně veřejného zdraví a v prováděcím předpise tohoto zákona. Oficiální seznam těchto osob neexistuje, ale můžete se obrátit například na Národní referenční centrum pro kosmetiku.
Dále je třeba provést oznámení údajů vztahujících se ke kosmetickému prostředku Ministerstvu zdravotnictví před jeho prvním uvedením na trh. Toto oznámení provádí výrobce nebo dovozce po předchozí registraci v registračním systému KOPR. Podrobné informace jsou na internetové stránce Ministerstva zdravotnictví ČR.
Všechny kosmetické přípravky, které budou po 11. 7. 2013 na trhu Evropské unie, musí být dále registrovány v evropském notifikačním portálu CPNP. Postup je jednotný v rámci celé EU. Notifikaci do CPNP je možno již provést (pokud provedete notifikaci do CPNP, nemusíte provádět notifikaci v KOPR). Manuál, včetně odkazů, naleznete na webu.
Pro provozovnu na výrobu kosmetiky je vyžadováno, aby byla pro tento účel zkolaudována stavebním úřadem a vlastník objektu s takovým užíváním souhlasí. Pokud kolaudace není, je možné požádat na stavebním úřadě o změnu účelu užívání stavby, stavební úřad vám současně sdělí, které podklady pro změnu stavby bude vyžadovat. Oznámení o zřízení provozovny se poté provádí na živnostenském úřadě.
Na obalu musí být uvedeny následující údaje:
- název firmy výrobce a jeho sídlo/trvalé bydliště,
- země původu kosmetického prostředku,
- obsah výrobku udaný hmotností (g) nebo objemem (ml),
- datum minimální trvanlivosti,
- zvláštní opatření, která je nutno dodržovat při použití nebo uschovávání kosmetického prostředku,
- výrobní šarže,
- látky syntetického nebo přírodního původu použité ve složení kosmetického prostředku.
S ohledem na komplexnost problematiky uvádění kosmetických výrobků na trh doporučuji v případě realizace záměru uvedené podmínky podrobněji probrat ještě na příslušné hygienické stanici.
A jak vlastní výrobek prodat?
Chtěla bych se zeptat, jakým způsobem můžu prodávat výrobky pro nadační fond. Jedná se o výrobky vlastní výroby (tašky, decoupage). Prodejní cenou si prokryji náklady (mnohdy ani to ne) a zbytek z ceny posílám na účet fondu. Zaměstnavatel nepovoluje živnost, tak si nevím rady, jakým způsobem můžu své výrobky prodávat? Jediné, co mě napadá, je prodávat pod jménem někoho, kdo živnost má, pokud tato možnost vůbec jde. Nebo začít prodávat ve stánku?
Pokud činnost nevykonáváte za účelem dosažení zisku, nejedná se dle platné legislativy o podnikání a nemusíte mít k takové činnost podnikatelské oprávnění.
Pokud by vám z této činnosti nějaký zisk plynul, je nutné mít podnikatelské oprávnění např. ve formě živnosti. K jejímu zřízení byste potřebovala souhlas zaměstnavatele v případě, že by si ho vymínil v pracovní smlouvě nebo jiném vnitřním předpisu nebo by podnikal ve stejném oboru nebo se jednalo o zaměstnavatele ze státní správy.
Pokuste se také se zaměstnavatelem domluvit a získat jeho souhlas předem. V případě, že se jedná o obecně prospěšný účel a tato aktivita neomezuje zaměstnance v plnění jeho běžných pracovních úkolů, většina zaměstnavatelů s tím nemá problém, případně takové charitativní aktivity svých zaměstnanců přímo podporuje.
Prodej přes jinou osobu nelze doporučit, jednalo by se o obcházení zákona, případně neoprávněné podnikání, byť pravděpodobnost dohledání takového jednání a následných sankcí ze strany orgánů státní správy je poměrně velmi malá.
Potřebujete radu při startu podnikání?
Využijte našich odborných poraden. Začátky v podnikání přiblíží Petr Čížek, manažer projektu ZaložFirmu.cz