Jak sestavit dobrý byznys plán? Přinášíme pár základních tipů, jak na to

10. 6. 2024
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Podnikatel.cz s využitím DALL-E, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Podnikatelský plán bychom mohli považovat za vodítko, jak se dostat k určitému cíli. Tím cílem může být rozjezd nového byznysu, rozvoj obchodu nebo přilákání nového investora.

Podnikatelský plán určuje budoucnost podnikání. Definuje aktuální pozici, kde jste nyní, kde chcete být k určitému datu a jak se tam chcete dostat. Jak ale správně sestavit takový plán?

Co se dozvíte v článku
  1. Kdy je business plán potřeba?
  2. Je dnes business plán stále důležitý?
  3. Systém psaní může být různý
  4. Základní oblasti byznys plánu
  5. Aspekty chytrého byznys plánu

Kdy je business plán potřeba?

Sestavení podnikatelského plánu není z právního hlediska podmínkou pro založení firmy. Není totiž upraven ani zmiňován v živnostenském zákoně ani v obchodním zákoníku. Přesto může být často vyžadován, nejčastěji ze strany banky, u které si podnikatel sjednává úvěr. Vypracování podnikatelského plánu je důležité, protože slouží začínajícímu podnikateli k orientaci v podmínkách pro zahájení podnikatelské činnosti a pro prezentaci podnikatelského záměru při jednání s bankami a dalšími institucemi v souvislosti s případnou žádostí o úvěr nebo veřejnou podporu, uvedlo již dříve pro server Podnikatel.cz ministerstvo průmyslu a obchodu. 

Jenže žádost o úvěr není jediná situace, která si byznys plán žádá. Měl by podnikání pomoci nejenom v rozjezdu, ale obchod by měl po aktuální revizi dále rozvíjet. Hodí se proto také pro stávající firmy i podnikatele.

Je dnes business plán stále důležitý?

Podle Lukáše Konečného, finančního ředitele v Y Soft Ventures a experta Jihomoravského inovačního centra klasická, podoba byznys plánu nemůže v mnoha ohledech vyhovovat potřebám dnešních podnikatelů, manažerů nebo investorů, reagovat na podmínky současných trhů a stíhat dynamiku vývoje jednotlivých podniků, a to nejen těch začínajících. Důvodem je, že vychází z předpokladu, že okolí firmy je relativně stabilní, že každá společnost se vyvíjí podle určitých více či méně standardizovaných předpokladů, a hlavně že autor plánu může poměrně spolehlivě s dostatečnou jistotou předvídat dění v budoucnosti. 

To však už neplatí, protože se dnešní podnikatelské prostředí vyvíjí rychlým tempem a všichni musí reagovat na pokrok. V takovém prostředí se tak tradiční podnikatelský plán stává do jisté míry reliktem minulosti. Ve své podstatě je totiž jeho tvorba spíše teoretickým myšlenkovým cvičením, které vede k tomu, abychom řešili všechny otázky najednou. Nemotivuje k průběžnému získávání zpětné vazby z trhu, takže plán často staví na neověřených hypotézách, a je tím pádem celý velmi křehký, dodává v článku s tím, že je zároveň jeho příprava časově velmi náročná.

Klasický byznys plán se tak potýká s jednoduchým problémem: rychlost byznysu je vyšší než rychlost psaní. Jak však dále zdůrazňuje Lukáš Konečný, neznamená to, že bychom se měli vzdát procesu plánování jako takového – kritické uvažování spojené s přípravou podnikatelského plánu je totiž pro úspěch v podnikání zcela nutné, stejně jako jasná představa o tom, kde jsme, kam jdeme, jak se tam dostaneme a co nás může cestou potkat. Jen musíme hledat nástroje, které nás v tom budou podporovat, nikoli brzdit, podotýká.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).