Nabídnout zboží či služby přes slevový portál je nepochybně velmi nákladná forma marketingu, a pokud firma nevyužije všech možností, které takováto akce s sebou přináší, může se stát jen velmi drahým špásem, který bude mít negativní dopad na hospodaření firmy. Jak to tedy udělat, aby slevová akce nebyla jen ztrátou, ale skutečně přinesla dostatek nových zákazníků, kteří se budou vracet a přinesou firmě zisk? Čtěte také: 6 zlatých pravidel byznysu přímo od zkušených podnikatelů
V Česku funguje přes 250 slevových portálů a tento způsob nákupů se stal pro spoustu lidí velmi populární. Za rok 2010 slevové servery vykázaly tržby kolem 400 milionů korun. Následující rok to již bylo daleko více a přes 300 milionů korun utržily jen za prosinec letošního roku. Mezi hity patří hlavně různé wellnes programy, kosmetické služby, dovolenkové pobyty a zážitky, jako je třeba jízda sportovním vozem na okruhu.
Systém hromadných slev funguje tak, že obchodníci či poskytovatelé služeb poskytnou masivní slevu poté, co si produkt zakoupí určitý počet zákazníků. Slevy bývají opravdu velké a podnikatelé navíc platí provizi portálům, která se pohybuje kolem 20 %. Čtěte také: Část peněz zpět za nákupy online, lákají zákazníky nové internetové projekty. Jak fungují?
To znamená, že firmy často nabízejí své služby či zboží na úrovni svých nákladů, ve spoustě případů dokonce pod nimi. Například třídenní pobyt pro dvě osoby nabízí penzion v Krkonoších za 1 200 Kč, zatímco ceníková cena uvádí 3 400 Kč.
Důvodem, proč tolik firem a podnikatelů využívá tento způsob prodeje a propagace je, že si od toho slibují příliv nových zákazníků. Vyzkouší naše služby, budou s nimi spokojeni a budou se vracet, myslí si provozovatelé.
Tohle je ovšem v naprosté většině případů iluze. Slevové akce přitahují specifický druh klientů. Takové, kteří nikdy nechtějí platit za něco plnou cenu. A přeměnit takovéto lidi v loajální zákazníky je velmi těžké. Pokud neuděláte něco, co by je zachytilo a dalo jim důvod, aby se k vám někdy vrátili, tak den, kdy k vám přijdou se svým poukazem, je poslední den, kdy je uvidíte.
Cílem většiny marketingových aktivit je budovat dlouhodobý vztah se zákazníky. Výborné na to jsou například sociální sítě či e-mailová komunikace. Naproti tomu slevové akce jsou o okamžitém efektu. A ten není lehké zhodnotit. Nicméně dobrou zprávou je, že pokud uděláte aspoň základní kroky, vaše šance na to se zvýší. A co tedy můžete udělat? Čtěte více: 5 tragických omylů při spolupráci se slevovými servery
1. Požádejte spokojené zákazníky o recenzi
Spousta lidí se řídí při výběru nějaké služby doporučeními lidí, kteří služby využili před nimi. Pročítají si recenze a testimonialy a podle toho se rozhodují, do kterého kosmetického centra půjdou či v kterém penziónu stráví víkend.
Pokud budete mít hodně pozitivních reakcí a zkušeností, může to zapůsobit na řadu potenciálních zákazníků.
Samozřejmě, že ne každý z vašich zákazníků bude ochotný pro vás recenzi či doporučení napsat. Ale pokud je slušně požádáte, spousta z nich to pro vás udělá.
2. Nabídněte zákazníkům další akci
Pokud máte kosmetické centrum, dejte zákazníkům při placení dárkový poukaz na služby, který mohou využít nebo věnovat někomu dalšímu. Pokud máte restauraci, udělejte to samé. Pokud něco prodáváte přes internet, pošlete po uskutečnění obchodu zákazníkovi děkovný e-mail a přidejte kód na slevu pro příští nákup.
Nejlepší na tom je, že vše řídíte sami. Nemusíte platit provizi slevovým portálům a můžete nabídnout jen takové slevy a akce, které jsou pro vás výhodné.
3. Získejte na zákazníky kontakty
Dejte vašim návštěvníkům kartičku s žádostí, aby se přidali jako fanoušci vaší stránky na Facebooku, kde zveřejňujete informace o svých akcích. Nebo je požádejte, aby vám na sebe dali e-mail. Díky tomu s nimi můžete navázat pravidelnou komunikaci, která zvýší vaše šance na to, abyste je ještě někdy přilákali k vám.
Zavedení těchto doporučení do praxe by mělo pomoci tomu, abyste získali více ze slevových akcí, pokud už se rozhodnete jich využít jako marketingového nástroje. Každopádně si však vždy dobře spočítejte, zda se vám podobná akce vyplatí nebo bude jen dírou do vaší kapsy.
Jak budete prodávat na přes slevové akce vy?
Autor článku: Vladimír Kuchař, poradce pro marketing a rozvoj firem, MARKETINGOVÁ KANCELÁŘ.CZ
Foto: www.isifa.com