Jak online specialistovi otevřel kamenný obchod oči i nové možnosti

31. 10. 2016
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Internetové obchody jsou skvělá věc. Když ale dá specialista na e-commerce přednost kamennému obchodu, nestačí se divit.

O tom, že se online a offline skvěle doplňují, se toho už hodně napsalo i napovídalo. A kdo jednou vyzkouší, ten už nechce jinak.

Když Jan Soukup založil svůj první e-shop, psal se rok 2004. V České republice byla e-commerce ještě v plenkách a mnoho firem ji začínalo teprve objevovat. Jan tehdy pracoval v internetové společnosti, která sídlila vedle firmy dovážející orientální doplňky a dekorace a kde o internetové obchodování ještě vůbec neměli zájem. Slovo dalo slovo a vznikl e-shop Sakumprdum, na němž Jan nabízel sošky bůžků, tibetské misky nebo vonné tyčinky, prostě zboží z vedlejší firmy. Jako začínající e-commerce specialista dokázal vytvořit na tehdejší dobu velmi kreativní e-shop, který měl úspěch. Lidé ale kupovali spíš lacinější zboží a bylo potřeba zvýšit obrat. Jan se proto začal rozhlížet po artiklu, kterým by svůj e-shop mohl rozšířit. Mělo to být něco neobvyklého, něco speciálního. Napadlo ho prodávat houpací sítě. Na první pohled to zní jako utopie, ale z hamak se rázem stal nejprodávanější sortiment vůbec. Protože byl o ně zájem, padlo po nějaké době rozhodnutí založit e-shop specializovaný čistě na houpací sítě. A tak vznikl internetový obchod Lenošíme.cz.

Původní e-shop se ocitl na druhé koleji, číslem jedna se staly houpací sítě. Bavilo mě, že má obchod úspěch, a pracoval jsem na vývoji e-shopu. Dál jsem si ale držel svoji práci e-commerce projektového specialisty a Lenošíme.cz věnoval večery a víkendy. Samotný prodej hamak by totiž rodinu neuživil. Takhle ale nejde fungovat dlouhodobě. Po pár letech jsem měl večerního balení a vyřizování objednávek plné zuby a nevěděl jak dál. Nakonec jsem se rozhodl celý e-shop prodat, popisuje Jan Soukup dobu, v níž ještě neměl dost odvahy na to, aby se svému obchodu věnoval na sto procent. Vypadalo to, že tím jeho éra internetového obchodníka končí. Jenže zájemce o zaběhnutý e-shop nesplnil dohodu, uhradil jen část dohodnuté kupní ceny a k dalšímu placení se neměl. A právě to Jana vybudilo. E-shop si vzal zpátky a rozhodl se mu dát ještě jednu šanci. Tentokrát ale s plným nasazením a za zcela jiných podmínek.

Kamenný obchod jako akcelerátor

Rozhodl jsem se pustit práci a začít se naplno věnovat houpacím sítím a jim blízkému zboží. Že je o ně zájem, jsem věděl, bylo ale potřeba udělat další krok. Už dřív jsem přemýšlel o tom, že bych si s houpacími sítěmi otevřel i kamenný obchod, a teď byla skvělá příležitost. Pronajal jsem si prostory a začal se připravovat na otevření specializovaného showroomu, říká Jan Soukup. Kamennou prodejnu otevřel s velkým očekáváním a zároveň velkými obavami letos v březnu. A to, v co doufal, se stalo. Kamenná prodejna zafungovala a posunula tržby na takovou úroveň, že je Jan schopen uživit prodejem houpacích sítí rodinu. Už druhý měsíc po otevření měl dvojnásobné tržby a teď po půl roce provozu už překonal i svůj prý poměrně ambiciózní plán pro letošní rok. Až z těch výsledků mrazí. Jsem zvyklý si dávat vyšší limity, na které obvykle nejsem schopný dosáhnout. Teď proto upravuji plány na příští rok, protože očekávám další růst, dodává podnikatel.

Ilustrační obrázek
Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed

Jan Soukup alias Honza Hamaka, prodejce houpacích sítí a blízkého sortimentu. 

Bez rozhodnutí začít se naplno věnovat prodeji hamak by byl specializovaný e-shop s největší pravděpodobností odsouzený ke stagnaci a možná i pomalému zániku. Bez podpory v podobě kamenné prodejny by celý projekt Lenošíme.cz časem ztratil smysl. Pokud člověk něčemu věří, není důvod setrvávat na mrtvém bodě a patřit do kategorie takzvaných obývákových e-shopů, které jsou ideálním řešením jen pro přivýdělek. Ocení je ženy na mateřské, studenti, senioři a další, kteří mají čas se jim věnovat. U plně vytížených lidí se ale z takových e-shopů dřív nebo později stanou upíři, kteří vysávají víc energie, než kolik přinášejí zisku.

Původně chtěl Jan vytvořit skutečně velký specializovaný obchod, který by měl nejširší nabídku houpacích sítí. Jenže ne všichni výrobci a obchodní partneři jsou spolehliví. Některé zboží není kvalitní, na jiné se musí týdny čekat. Nakonec jsem se proto rozhodl prodávat jen léty a zákazníky ve světě prověřené značky. Většina mých hamak pochází z Brazílie, jeden výrobce je z Kolumbie a jeden z Rakouska, uvádí majitel obchodu Lenošíme.cz.

Specializovaný obchod nemá striktně vyhraněnou cílovou skupinu. Jan říká, že houpací sítě nebo závěsná křesla si nejčastěji kupují lidé od 25 do 60 let. Alternativněji zaměřené mladší ročníky si je například pořizují i do interiérů. Často jsou houpací sítě kupovány jako dárky k výročím, svatbám, na Vánoce. Vůbec nejspokojenějšími zákazníky jsou prý starší lidé, kteří už žijí bez dětí. Najednou totiž mají víc času i peněz, rekonstruují opuštěné dětské pokoje, chalupy a chaty a začínají si plnit přání.

Z toho vyplývá, že i hamaky je možné prodávat celoročně. Jistou sezónnost jim upřít nelze, ale křivka prodejů je možná jiná, než by se nezasvěcení domnívali. Většinou si čeští zákazníci houpací sítě stále ještě pořizují především do exteriéru. Prodej tedy do značné míry ovlivňuje počasí. Jeden z vrcholů přichází samozřejmě na jaře. S ohledem na počasí to bývá zhruba v polovině března až dubna a dobře se prodává do června. V létě křivka trochu padá, tak jako v každém jiném obchodě. Za vyloženě špatné měsíce pokládám jen říjen a únor. Od listopadu mám i já spoustu práce. Poslední dva měsíce roku jsou pro mě těmi nejlepšími vůbec, nevyrovná se jim ani jarní období. A stěžovat si nemůžu ani na lednové prodeje, kdy lidé ještě utrácí peníze z Vánoc, popisuje Jan Soukup. Celoročně se houpací sítě prodávají proto, že nejsou klasickým spotřebním zbožím. Lidé si je pořizují pro radost nejen sobě, ale i svým blízkým. Narozeninovému dárku v podobě hamaky přece nic nebrání ani v listopadu. A protože se tyto doplňky začínají víc a víc objevovat i v interiérech, roční období vlastně přestává hrát nejdůležitější roli.

Lenošíme.cz ale není jen o houpacích sítích. Sortiment doplňují závěsná křesla a další podobné zboží. Typicky jsou to šátky pro nošení dětí, sedací pytle, plážové vybavení a samozřejmě stojany na sítě a úchytná zařízení. V kamenném obchodě v pražských Dejvicích se dají najít i outdoorové hry jako jsou kroket, petang nebo kuželky. To všechno dělá prodejnu pestřejší. Přemýšlím ještě o rozšíření nabídky o dětská hřiště nebo trampolíny. Všechno to musí být věci, které se hodí k lenošení. Chci se omezovat tematicky, ale ne sortimentově. Ale důležité je to s rozsahem nabídky nepřehnat. Jako specializovaný obchodník si zakládám na tom, že umím poradit a znám každý svůj kousek. Dnes mám v nabídce ani ne tisíc položek a myslím, že zvládnu takových 1500. Přes toto číslo bych šel nerad, nebyl bych si pak jistý, že budu umět zákazníkům poradit a poskytnout všechny informace, říká Jan Soukup s tím, že jen pozice prodavače, který o svém zboží nic moc neví, by ho nebavila.

Výhodné spojení online a offline obchodu

Kamenná prodejna se pro obchodování s houpacími sítěmi stala velkou přidanou hodnotou právě díky možnostem konzultace a osobnímu vyzkoušení zboží. Na webu Lenošíme.cz je samozřejmě uvedený telefon a majitel používá chat, ale poležení si v hamace nebo rozhovor přímo na prodejně má úplně jinou kvalitu a dopad na zákazníkovo rozhodnutí. Přijeli za mnou už i zákazníci z Plzně, Českých Budějovic nebo východních Čech. Ti všichni showroom oceňují. A jsem rád, že často nikam nespěchají. Já rozhodně nikoho nevyháním, když si chce někdo poležet, nemám s tím problém. Klidně si může i zdřímnout. Jedna paní u mě strávila hodinu a půl a při odchodu mi řekla, že to byl její nejlepší nákupní zážitek v životě. Prý neměla pocit, že jí chci primárně něco prodat. Byl jsem pro ni především průvodcem sortimentem, říká Jan Soukup. Pravdou je, že v obchodě s houpacími sítěmi je o poznání menší provoz než v potravinách, a tak se obchodník může ke svým zákazníkům chovat zcela jinak. Právě to je ale ta zmíněná přidaná hodnota, díky které pak spokojení lidé dávají osobní doporučení a vysoká hodnocení.

skoleni_8_1

Jen to samo o sobě by ale v dnešním internetovém věku nestačilo. A Jan v sobě navíc nezapře dlouholeté působení ve sféře e-commerce. Proto v otevírací době také dál rozvíjí svůj e-shop. V podnikání se mu daří právě díky provázání online a offline světa. Na stejném principu funguje i oblíbený koncept ZOOT, který je podle Jana Soukupa důkazem toho, jak se dá spojení internetu a kamenných prodejen skvěle využít k růstu byznysu. Poté, co dal svému e-shopu druhou šanci, změnil i způsob komunikace. Zaměřil se na tvorbu tematického obsahu. Společně s copywriterkou píše články, bloggy, připravuje videa. Příběhy prodávají. Připravujeme proto zajímavý obsah. Najdete u nás články ryze praktické, ale i ty, které pojednávají o historii a využití hamak. Instruktážní videa pak pomáhají zákazníkům v rozhodování. K tomu jsem si vymyslel různé aliasy. Komunikuji jako Honza Hamaka. Články píše Jan Lenoch. Všechno jsou to avatary, za kterými stojí jediný člověk. Doufám, že si toho lidé všímají a baví je to stejně jako mě, říká Jan Soukup. Dřív prý chtěl být jen člověkem v pozadí, ale teď chápe, že musí umět prodat nejen své zboží, ale zároveň i svoji osobnost.

Už nějakou dobu si pohrává i s myšlenkou zavést vlastní značku. K tomu ale ještě potřebuje získat větší důvěru zákazníků. Přístupem k zákazníkům a odborností se inspiruje ve Foto Škoda nebo Mountfieldu. Zatím všechno hodnotím podle letitých zkušeností s e-shopem. Kamenný obchod letos výrazně zvýšil prodeje, ale mám za sebou jen pár měsíců testovacího provozu. Počítám s tím, že zatěžkávací zkoušku mám teprve před sebou. Jak mi říkali zkušení obchodníci, pokud se mi bude dařit i ve druhém roce, pak má smysl obchod držet dál a uvažovat o jeho případném rozšíření, uzavírá Jan Soukup a ví, že ho čeká ještě spousta práce. Teď už se ale nebojí a je odhodlaný investovat do rozšiřování sortimentu, online obsahu i práce s fanoušky a zákazníky.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).