Co si myslíte o emocích v byznysu? Spousta lidí si myslí, že emoce do byznysu nepatří. Zkuste třeba některému kolegovi (nebo dokonce kolegyni) říct, že je emocionální. Asi to nebudou brát jako pochvalu.
Dokonce jsem měl jako kouč jednoho klienta, který tvrdil, že emoce do firmy vůbec nepatří a on v životě neudělal jediné rozhodnutí emocionálně. Byl přitom na vysoké pozici ve své firmě a já jsem ho koučoval, protože nevycházel dobře se svým týmem. Chtěl jsem mu otevřít oči, ale jak?
V průběhu našeho rozhovoru jsem seděl u okna a když jsem nevěděl, jak dál, podíval jsem se z okna. Pod okny bylo firemní parkoviště. Dostal jsem nápad. Zeptal jsem se klienta, které auto je jeho. On se nadmul pýchou a ukázal – tam to černé BMW kabriolet. To mě zaujalo, nebylo mi jasné, jaké racionální argumenty mohou člověka přesvědčit, aby si koupil kabriolet.
Tak jsem klienta požádal, aby mi vysvětlil, jakým způsobem došel k tomuto nákupnímu rozhodnutí. On odpověděl: Velmi racionálně. Měl jsem určená kritéria a vytipovaný seznam kandidátů. Obcházel jsem jednotlivé autosalony a kritérií jsem auta hodnotil. Každé z kritérií mělo svou procentuální váhu, abych zohlednil jeho důležitost.
A pak se klient odmlčel. Požádal jsem ho, aby pokračoval. A on, trochu váhavě, mluvil dál: Vyzkoušel a ohodnotil jsem první čtyři auta z pěti, které jsem měl na seznamu. Bylo jasné, že páté auto nebude rozhodně podle kritérií vítěz, takže jsem jej ani nechtěl vidět. Ale pak jsem mluvil s kolegou, který mi řekl, že to auto musím vyzkoušet. Šel jsem tedy do toho autosalonu a požádal o testovací jízdu. A pak, když jsem nasedl, nastartoval a vyrazil, sevřelo se mi hrdlo, roztlouklo se mi srdce a já jsem cítil, že toto auto je prodloužením mé osobnosti.
A já jsem nemusel nic dodávat. Bylo nám to jasné oběma. A přitom emoce v byznyse potřebujeme. Emoce potřebuje lídr, aby přesvědčil své lidi a ti ho následovali. Lidi nenásledují lídra kvůli argumentům, ale protože mu důvěřují. A důvěra je emoce.
Emoce potřebuje prodejce, aby přesvědčil zákazníka, že je ten nejlepší, kdo uspokojí jeho potřeby. I prodejce potřebuje zákazníkovu důvěru. Emoce potřebuje i člověk, který chce získat podporu managementu pro svůj projekt. I on potřebuje důvěru svých nadřízených, že projekt úspěšně dotáhne do konce.
Jak tedy pracovat na rozvoji své emoční inteligence? Všímejte si vlastních tělesných pocitů v průběhu dne, když máte různá jednání, i když třeba čtete maily. Všímejte si toho, kdy se vám třeba žene krev do hlavy a rozbuší se vám srdce. Nebo kdy se při sezení uvolníte a uvědomíte si, že vás něco hřeje u srdce.
Jindy si třeba uvědomíte, že se vám třese hlas, nebo třeba potí ruce. To jsou signály, že jste pod vlivem emocí
. A tělesné pocity vám tím sdělují, že vám daná situace není lhostejná. Postupně přijdete na to, že v určité emocionální situaci je nepravděpodobné, že někoho o něčem přesvědčíte. S určitými emocemi bude naopak tato pravděpodobnost růst. Jindy vás zase emoce (např. stažený žaludek) upozorní na skryté nebezpečí, můžete číst obchodní návrh, který vypadá velmi pozitivně, ale něco na něm „nesedí“.
Více o koučinku čtěte na webu.