Naprostá většina webových stránek českých firem je špatná. Situace se sice pomalu mění a nově vznikající weby jsou lepší, než v minulosti, přesto je podle mého názoru 9 z 10 webů mizerných a neplní to, co od nich firmy očekávají. Většinou tedy to, že jim budou přivádět nové zákazníky.
Čtěte také: Firemní web děláte pro své zákazníky, ne pro sebe
Problémů a častých chyb je celá řada a rozebírat jeden po druhém by trvalo hodně dlouho. Nicméně ten nejčastější a nejzávažnější je, že web nedokáže rychle svému návštěvníkovi odpovědět na základní otázky, kterými jsou: Co to je? Co nabízí? Proč bych zde měl zůstat a nejít jinam? Kde mám začít? A pokud to nedokáže, návštěvník zklamaně odchází.
Přátelské monology musí zemřít
Na běžných webech českých firem jsou většinou k vidění texty, které se dají nazvat jako přátelský monolog. „Vítejte na stránkách firmy ABC. Našim posláním je poskytovat kvalitní služby, zakládáme si na péči o zákazníka bla bla bla…“
Inspirujte se: Nejlepší firemní web má Vodafone, u webů mobilních vede Globus
Čili weby předkládají propagační balast místo toho, aby stručně a jasně řekly, čím mohou potenciálnímu zákazníkovi pomoci a proč je firma lepší než ostatní. Ve stručnosti je síla. Texty by neměly obsahovat žádná zbytečná slova a nadbytečné věty. Přátelské monology prostě musí zemřít.
Naznačit přitom nestačí. Když už vaše potenciální zákazníky na váš web přivedete, třeba z ne úplně levné internetové reklamy, rychle z vašeho webu zase odejdou. Nebudou totiž vědět, co vlastně děláte, s čím jim můžete pomoci nebo co mají udělat. A jak takováto chybná homepage nejčastěji vypadá?
- Líbivý, ale obecný či nic neříkající slogan, například: “Na nás se můžete spolehnout” či “Kvalitní služby pro vás”.
- Obrázek v horním banneru neukazuje váš produkt, službu nebo vás, ale je tam fotka z fotobanky.
- Položky v menu jsou obecné: Domů, Služby, Kontakt.
Čím se vyznačuje dobrý web
Nejlepší a nejnavštěvovanější webové stránky jsou ty, které jsou jednoduché, přehledné a intuitivně ovladatelné. Běžné weby naopak často trpí tím, že nejsou přehledné, jsou přeplácané a návštěvníci neví, kam mají kliknout, aby získali informace, které hledají. Nejhorší problémy se tedy týkají samotných základů každého webu, tedy jeho nabídky, vyhledávání, navigace a celkového rozmístění prvků na stránce.
Mohlo by vás zaujmout: Po pěti letech se z firemního serveru stane líný otesánek. Je čas se rozloučit
Samostatnou kapitolou je grafika a typografie. I obsahově dobrý web spolehlivě zazdí zastaralá grafika, fotografie z fotobanky či nečitelné písmo. A naopak, špatný text může zcela znehodnotit i jinak graficky povedený web.
Dalším pilířem dobrého webu je obsah. Lidé chodí na weby kvůli obsahu, tedy kvůli informacím, které hledají, ne proto, aby se kochali nad grafikou. Čím zajímavější, originálnější a užitečnější obsah je, tím lépe. Dobrá grafika pouze podporuje to, aby se lidé na webu cítili dobře, byl přehledný atd. Čili nepomůže žádné zázračné oživení typu blikajících prvků či změna barev.
Čtěte také: 7 trendů, které se v poslední době prosazují na firemních webech
Odlišit se od konkurence tak, že poskytnete lidem lepší obsah. Pod obsahem si představte něco, co je pro zákazníky zajímavé a užitečné, ať už je to článek o nových trendech na trhu, video o tom, jak používat nějaký výrobek, či srovnávací test nejčastěji kupovaných produktů. Naopak to není zpráva v aktualitách, že jste měli firemní školení na chatě v Beskydech.
Co způsobí špatný web
Pokud živnostníkovi nebo malé firmě stačí zakázky, které získává po známosti, pak v zásadě ani web a internetový marketing nepotřebuje. Jakmile se však firma chce trochu rozrůst a získat více zákazníků, jsou dobrý web a online marketing naprostým základem. Dobrý web již není výhoda proti konkurenci, ale nutnost, aby firma mohla vůbec obstát.
Co udělá většina lidí, když potřebuje malíře? Hledá ho na Googlu či na Seznamu. Jak postupujete, když si vybíráte kam jet na dovolenou? Začnete hledat na internetu. Stejně jako 90 procent lidí. Většina domácností má dnes přístup k internetu a aktivně ho používá. Dávno už neplatí, že se když někdo potřebuje řemeslníka, tak obíhá sousedy a vyptává se, kdo jim loni dělal elektriku a na jaře zateplení. Rychlejší a pohodlnější je prostě najít nabídky na internetu. Ten přinesl obrovské změny i v nákupním chování lidí.
Připomeňte si: Web na míru nebo šablonu? Nepokazte si jméno na internetu
Proto pokud nemá firma dobrý web, který návštěvníky zaujme, tak se připravuje o velké množství potenciálních zákazníků. Na zaujetí má přitom web jen pár sekund. Vzhledem k tomu, že je hrozně jednoduché nějaký web opustit a najít okamžitě jiný, tak šance na to, že se k nim tito zájemci někdy vrátí, je prakticky nulová.
Jak získat nový dobrý web?
Spousta lidí zadá výrobu webu u grafika. Ten chce, aby to bylo kreativní a hezké, ale ví jen málo o tom, jak web funguje. Jestli vám tedy nějaký grafik na vaši poptávku po webu odpoví pěti různými návrhy designu, jste pravděpodobně na špatné cestě.
Jiní lidé si nechají vyrobit web u svého známého ajťáka. Programátor preferuje, aby měl web hodně různých funkcionalit a správně fungoval po technické stránce, ale to, jak bude na lidi působit, už tak neřeší.
Proto je nejlepší začít u tzv. webdesignéra. Ten určí, kde co na webu bude, jaké budou základní texty, zda tam bude fotka nebo video, jak se budou návštěvníci na webu orientovat atd. Vychází přitom z vašich potřeb a cílů a výstupem jeho práce je projekt a model webu.
Představte si to jako architektonický projekt domu. Grafik je pak v roli bytového designéra, který určí, zda mají být závěsy béžové nebo modré, ale už nemůže přemístit okno na opačnou stěnu pokoje. No a programátor je jako zedník, který dům postaví. Samozřejmě existují lidé, kteří spojují všechny tyto dovednosti, nicméně je to spíše výjimkou. Firmy, které dělají weby, mají všechny tyto profese ve svém týmu.