Snadnými rezervacemi to ale nekončí. Restauratéři mohou tyto systémy využít i marketingově a proměnit tak jednorázového hosta ve stálého.
Bez internetového připojení se dnes už neobejde žádná restaurace. Dosud bylo potřeba ke správě webu, provádění objednávek surovin nebo třeba jen pro poskytnutí wi-fi připojení hostům. Od prosince pak bude nutné mít podnik online také kvůli povinné elektronické evidenci tržeb. A když už je potřeba přivést do restaurace internet, proč ho také nevyužít k rezervacím? Moderní komunikační systémy jsou dnes nezbytnou součástí téměř každého oboru podnikání a restauratérům mohou být velice prospěšné.
Místo, kam se jít najíst, hledá na internetu denně zhruba 50 000 Čechů. Tito online lidé se nedívají jen na denní nabídky a fotografie podniků. Když už jsou na internetu, rádi využijí i možnosti rezervovat si ve vybrané restauraci místo. Využít k tomu mohou hned několik služeb. Z těch nejznámějších můžeme zmínit Restu, Bookio, RezervujStůl nebo StůlHned. Každý z těchto systémů funguje na trochu jiných principech, ale všechny přináší provozovatelům restaurací výhody.
Rezervace jsou výhodné pro podniky i jejich hosty
Tisíce českých restaurací spolupracují s Restu.cz. Tento rezervační systém je populární zejména díky tomu, že zákazníky láká na kredity za zpětnou vazbu, které si po nasbírání jejich určeného počtu mohou proměnit na vouchery. Online hodnocení zákazníků mohou restaurace využít k průběžnému zkvalitňování služeb. Rezervační systém má pro restauraci zásadní výhodu v úspoře času personálu, který může namísto vyřizování telefonátů a e-mailů věnovat úsilí spokojenosti hostů. S využitím rezervačního systému restaurace zároveň zefektivní svůj table management a tím může výrazně zvýšit výtěžnost na jeden stůl,
říká Tomáš Trejbal z Restu.cz. Navíc podnik při využití tohoto rezervačního systému získává zvýhodněnou cenu propagace v největším průvodci po restauracích, který služba provozuje.
V dobrých restauracích bývá často plno a personál nemá dostatek prostoru na to, aby mohl pečovat o hosty v restauraci a ještě navíc zvedat telefony nebo odpovídat na e-maily a přijímat a potvrzovat rezervace. Online rezervace v restauracích jsou proto výhodné i v tom, že podnik nepromešká žádnou poptávku. Nehrozí žádné nepřijaté hovory ani zklamaní zákazníci, kteří se nemohou dovolat. Vedle zefektivnění chodu a řízení podniku přináší rezervační systémy jistotu i zákazníkům. Lidé nemusí čekat na zdlouhavé potvrzení e-mailové rezervace nebo několikrát telefonovat do restaurace, než se jim podaří dovolat se. Rezervaci stolu mají ihned potvrzenou v e-mailu nebo prostřednictvím SMS. BookioPro jim navíc umí rezervaci připomenout pár hodin předem,
dodává za systém Bookio.cz Markéta Rossmanithová.
Spokojenost s rezervačním systémem potvrzuje generální manažer Wine restaurant Matyšák Miloslav Dvořák: Před BookioPro restaurace používala dvě rezervační knihy, což zpomalovalo interní komunikaci, ale i komunikaci se zákazníky. BookioPro umožnilo efektivně využívat čas a tím pádem poskytovat ještě lepší služby zákazníkům v průběhu rezervace nebo při návštěvě restaurace.
S Restu jsou zase spokojeni v restauraci Oblaca. Systém pracuje zcela hladce bez jediné poruchy. Je to asi ta nejlepší a nejspolehlivější věc, kterou jsem do firmy pořídil. Zcela zabraňuje kolizím v rezervacích a všichni zaměstnanci se přes počáteční strach a jistý odstup s rezervačním systémem velmi rychle sžili,
komentuje majitel podniku Petr Jendrejčák.
Psali jsme: Úroveň obsluhy, i na tom stojí a padá úspěch každé restaurace
Výhody pro zákazníky přináší i Bookio, které funguje na principu placené rezervace. Rezervační poplatek je pak hostům při placení v restauracích samozřejmě odečítán. Sleva dělá 30 % z konečného účtu. Výhodou pro restauraci je to, že den a dobu, kdy je možné si rezervovat místo s touto slevou, si určuje sám podnik. Díky těmto „happy hours“ může Bookio do podniku přilákat zákazníky i v době nebo ve dnech, kdy není restaurace zcela vytížena. Skutečně rušné provozy oceňují i možnost nastavit si maximální délku návštěvy, se kterou je zákazník seznámen ještě před rezervací, což jim umožňuje optimálně využít každou židli,
uvádí Markéta Rossmanithová.
Rezervační systém jako marketingový nástroj
StůlHned.cz je zase postaven na tom, že oslovuje potenciální zákazníky v momentě, kdy se rozhodují, kam se půjdou najíst. Zobrazí jim totiž preferované restaurace s daným počtem míst ve vybrané lokalitě. Každý restauratér se proto může rozhodnout pro tu strategii, která mu přijde nejzajímavější a pro jeho podnik nejužitečnější.
Některé podniky bývají skutečně plné a je složité si v nich místo rezervovat. Pokud je to právě váš případ, je vhodné sáhnout po řešení RezervujStůl.cz. Uživatelé tohoto systému vidí aktuální obsazenost a odpadá tedy nutnost ptát se na volné místo. Pokud nejsou termín a požadovaný počet míst dostupné, mohou se zákazníci zapsat na čekací listinu a v případě, že se termín uvolní, restauratér je bude informovat. Systém je možné spojit s naším dalším systémem iSport pro sportoviště, což je vhodné pro restaurace, které jsou součástí sportovního nebo zábavního centra a provozují třeba bowling, squash a podobně,
říká za RezervujStůl.cz Milan Vorel a manažer Radisson Blu Alcron Hotel David Pátek k tomu uvádí: Díky rezervačnímu systému se nám podařilo konsolidovat veškeré informace o rezervacích na naše restaurace a další aktivity, jako jsou kuchařské lekce s Romanem Paulusem, masáže, hotelové limuzíny a tak dále, do jediného systému. Vše je mnohem přehlednější a dostupné z jakéhokoliv místa. Zároveň jsme díky tomu schopni využít naše kapacity daleko více než dříve.
Ano, v online rezervačních systémech se manažeři jednotlivých podniků lépe orientují a jsou schopni lépe obsadit volné kapacity s ohledem na přání hostů i na praktičnost. K rezervacím je možné přidávat různé poznámky. Například u stálých hostů je vhodné poznamenat si oblíbené víno nebo to, že někdo nejí maso. V horších případech pak poznámka upozorní na hosta, který dělá rezervace a bez omluvy nedorazí. Další výhodou rezervačních systémů je možnost provedení rezervací 24/7, čili i v době, kdy je podnik zavřený. To vůbec není zanedbatelné, protože čtyři z deseti rezervací se lidé snaží udělat v době mezi 22. a 10. hodinou.
Dále čtěte: Jídelní lístek delší než Jiráskovy romány. Největší problém českých restaurací
V neposlední řadě slouží rezervační systémy jako marketingové nástroje. Tvoří totiž databázi uživatelů, která je zdrojem kontaktů. Například RezervujStůl.cz pak umožňuje přímo ze systému rozesílat newslettery. Díky historii lze hosty zvát na jejich oblíbená menu, v den výročí a podobně. Pro rezervační systém Bookio jsme se rozhodli proto, že není jen prodejním nástrojem, ale komplexním rezervačním systémem. A to je v Česku unikátní. Nechtěli jsme, aby rezervační systém jen přeprodával místa v našich restauracích a bral si z toho provize,
uzavírá spolumajitel restaurace Na Kopci Jan Turek s tím, že rezervační systém mu umožňuje vyjít maximálně vstříc klientům.
Každá restaurace je jiná, a proto volba rezervačního systému záleží na jejich majitelích. Některá řešení jsou i variabilní a mohou být upravena podle potřeb podniku. Například je možné nastavit blokaci rezervací v době oběda, generovat děkovné e-maily pár dní po návštěvě a tak dále.