Když 24. prosince zazvonil u stromečku zvoneček a ozvala se první koleda, zaměstnanci e-shopů se konečně dostali domů. Poslední Vánoce totiž měli velmi náročné.
Trocha statistiky
Stejně jako v nedávném článku, opět jsem posbíral data z několika tisíc obchodů různých odvětví i velkostí. Tentokrát jsem se zaměřil na tržby, počty objednávek, průměrné hodnoty objednávek, a to všechno v porovnání s několika předchozími ročníky Vánoc.
Mohlo by vás zaujmout: E-shop na vedlejšák může vydělávat, i když mu věnujete jen pár hodin denně
Zajímavé srovnání nabízí například fakt, že obchody během posledních třech měsíců v roce zvýšily obrat o cca 35 %. Měřené e-shopy udělaly v období leden – září 2014 obrat ve výši 167 mil Kč, v období říjen až prosinec to bylo 93 mil Kč.
Období | Leden až září | Přepočet na měsíc | Vánoce | Přepočet na měsíc |
Obrat | 167 320 198 Kč | 18 591 133 Kč | 93 097 291 Kč | 31 032 430 Kč |
Počet objednávek | 115 939 | 12 882 | 93 405 | 31 135 |
Počet produktů | 292 090 | 32 454 | 230 608 | 76 869 |
Průměrná cena objednávky | 1443 | 996 | ||
Průměrný počet produktů v objednávce | 2,5 | 2,4 |
Z dalších čísel je patrné, že počet objednávek narůstal dosti podobným způsobem mezi obdobím v průběhu roku a pak ve vánoční sezoně.
Co mě osobně trošku překvapilo, je fakt, že průměrná cena objednávky klesla. Čekal jsem spíš opačný trend.
Průměrný počet produktů v jedné objednávce zůstal takřka nezměněn.
Jak na daň z příjmů?
Přečtěte si daňový speciál, který poradí jak na daň z příjmů věcí krok za krokem.
Data pocházejí z cca 4800 e-shopů (je to tedy vzhledem k celkovému počtu obchodů v ČR jen relativně malý vzorek – cca 15%), přičemž většina obchodů ve vzorku (cca 70%) jsou menší eshopy. Data poskytly firmy Shoptet a Shopio.
Jak si e-shopy vedly o Vánocích v posledních letech?
Dál jsem ve zkoumaných obchodech porovnával tržby během vánočních období. V roce 2010 to bylo zhruba 22 milionů korun, v roce 2014 pak 93.
Je vidět, že lidé opravdu nakupují. Učí se internet využívat víc a víc. A to je dobře.
Jaká témata z oblasti e-commerce by vás zajímala? Rád je pro vás sepíšu.