Jak prodávat knihy, které nemůžete nabídnout v knihkupectví? Řešení existuje

19. 9. 2016
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Karel Choc, Internet Info, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Dvě studentky pedagogiky přišly s nápadem, jak ve svém nepodnikatelském oboru vydělat a zároveň se neodklonit od jeho cílů. Začaly dělat knihy na míru.

Tyto knihy dětské čtenáře přirozeně a všestranně rozvíjí. Nápad zaujal poroty hned dvou podnikatelských soutěží a jistě by ho pochválil i Jan Amos Komenský.

Děti dnes stále méně čtou. Před knihami dávají přednost televizi a internetu a to se podepisuje na jejich dalším životě. Tento fakt vnímají i studentky Markéta ŠpundováHanou Knopfovou. Čtení a předčítání v předškolním věku má velký vliv na formování osobnosti. Rodiče si to bohužel často neuvědomují a pak se diví, že jejich děti špatně mluví nebo mají velmi omezené komunikační schopnosti. Pustit dětem pohádku v televizi nebo na tabletu je snadné, ale nemá to takový efekt jako čtení. Předčítání navíc dokáže malé posluchače donutit víc se koncentrovat a má řadu dalších pozitivních dopadů, říká studentka sociální práce na olomoucké pedagogické fakultě Markéta Špundová s tím, že mnozí lidé si myslí, že naučit dítě komunikovat je snadné, ale opak je pravdou. Je potřeba dítě stimulovat po všech stránkách, tedy i poslechem četby nebo v pozdějším věku vlastním čtením.

Dlouholeté kamarádky Markéta a Hana Knopfová, která studuje češtinu a angličtinu, se proto rozhodly dětské čtení a předčítání dětem zatraktivnit. A to tak, že vyrábí knihy, které děti mají bavit. Nápad to je odvážný, protože v poslední době se to povedlo snad jen J. K. Rowlingové s Harrym Potterem a Jeffovi Kynneymu s Deníkem malého poseroutky.

Čelit takovým bestsellerům není snadné, ale cesta existuje. Vznikly proto Knihy s duší, ve kterých se děti doslova najdou. Kolegyně přišla s myšlenkou psát příběhy na míru konkrétním dětem podle přání a návrhu jejich rodičů. To se ale brzy ukázalo jako velmi pracné a finančně nákladné. Proto jsme nápad trochu transfotmovaly a Hanča vytvořila dva rýmované příběhy, do kterých dodáme konkrétní jména a další reálie a dítě se v příběhu pozná. Navíc nás napadlo knihu doplnit ilustracemi s podobou dětí, vysvětluje Markéta Špundová. Právě kvůli této personalizaci nazývají dívky svůj projekt Knihy s duší a toto pojmenování jejich výrobky vystihuje naprosto přesně.

V nabídce jsou dva příběhy. První je o holčičce a víle Zuběnce, který učí zdravému stravování. Druhý pak o klukovi a říši fantazie, který pro změnu malého čtenáře podněcuje k lepšímu chování a poslušnosti. Obě dvě varianty jsou uzpůsobeny dětem ve věku od 3 do 10 let a schváleny didaktičkou. Naše příběhy jsou hravé, děti nijak nestraší ani nefrustrují. Protože jsou určené i hodně malým dětem, například v nich nevysvětlujeme, že je lepší jíst menší porce pětkrát denně, ale popisujeme, co se stane, když se taková holčička třeba přejí sladkostí, říká Markéta Špundová, která se mimo jiné věnuje výživovému poradenství ve vývojovém věku a mohla tak v knihách zúročit své zkušenosti.

Knihy na míru nemohou být levné, investice se ale vyplatí

Zajímavý a funkční nápad ale nebylo jednoduché převést do praxe. Když měly autorky po třech měsících práce hotové příběhy a společně s grafiky a ilustrátory vyladily konečnou podobu knih, nemohly dlouho narazit na tiskárnu, kde by jim knihy byli ochotní vyrábět. Každý kus je totiž originál a to se samozřejmě prodraží. A zcela bez vytáček je nutné si přiznat, že tisknout pár kusů knih, které se vždy musí upravit podle konkrétních parametrů, to není pro tiskárny vůbec perspektivní. Mladé tvůrkyně ale nekonečné hledání a odmítání neodradilo a nakonec přece jen jednu tiskárnu, která splňuje jejich požadavky i finanční možnosti, našly. První kniha s duší spatřila světlo světa ve své konečné podobě před dvěma lety.

Dosud se studentkám z olomoucké pedagogické fakulty podařilo prodat tři desítky knih. Pro někoho je to hloupých 30 kusů, ale pro nás je to úspěch. Víme, že na prodeji našich knih nikdy nezbohatneme. Náš projekt je z kategorie sociálního podnikání a máme radost, že můžeme pomáhat. Odezvy těch, kteří si naše knihy pořídili, jsou motivující, komentuje Hana Knopfová.

Dalšímu šíření Knih s duší stojí v cestě hned dvě velké překážky. Tou první je to, že personalizované knihy se nikdy nemohou dostat na pulty knihkupectví. Dívky v nich proto plánují nabídnout aspoň letákovou reklamu a hotové verze knih, aby lidé měli představu, co od nich mohou očekávat. Knihkupectví by se tak stala jen jakýmsi kontaktním místem, z nichž by bylo možné knihu na míru objednat. Protože se při rozjezdu nového projektu nejvíc osvědčují osobní zkušenosti, chystají autorky podzimní prezentaci, kdy budou v jednom ostravském knihkupectví pořádat workshop výroby dětských knih a z obou zatím napsaných příběhů budou předčítat známé osobnosti.

Druhou brzdou v prodejnosti těchto neobvyklých knížek je jejich cena. Jedna kniha vychází v zaváděcí ceně na 999 korun. Pod tuto hranici se nejsme schopné dostat, na vzniku každé knihy se musí znovu podílet několik lidí. Musím ale říct, že v nabídce dětských knih nejsme rozhodně nejdražší. A je na každém zákazníkovi, zda zváží tuto investici a její dopad na celý život dítěte. Knihy totiž dokážou vytrhnout děti z kybersvěta a předčítání a čtení uleví jejich mozku přestimulovanému rychlým sledem filmových obrazů. Je dokázáno, že čtení má dopad i na náš pracovní život, čtenáři například lépe obstojí při pracovních pohovorech. Je nutné se na poměrně vysokou pořizovací cenu dívat i z těchto úhlů pohledu a brát ji jako investici do budoucnosti, přibližuje Markéta Špundová s tím, že předčítání také prohlubuje a utužuje vztahy v rodině. 

Například jistá paní z projektu věnovanému čtení, která se o Knihy s duší zajímala, potvrdila, že předčítá i svému 14letému synovi. V tomto případě už samozřejmě nejde o rozšiřování slovní zásoby, ale o pravidelný kontakt, kdy si matka a odrůstající potomek najdou společnou chvilku a formují svůj v tomto věku někdy složitý vztah.

To obě studentky inspirovalo k tomu, aby začaly přemýšlet nejen nad vytvořením dalších příběhů pro nejmenší děti, ale také těch pro dospívající a nevylučují ani tvorbu příběhů pro seniory. Aby ve svém snažení mohly pokračovat, začaly už během studia pracovat. Na projekt už totiž vynaložily všechny své úspory a nezbývá jim na reklamu. Spoléhají proto hlavně na osobní doporučení. Vyzkoušely ale i formu crowdfundingu na síti HitHit, kde sice finanční podporu nezískaly, ale přineslo jim to aspoň rozšíření informací o jejich projektu a také nějaké hlasy do podnikatelských soutěží.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Knihy s duší zabodovaly hned ve dvou z nich. Loni skončily třetí v Podnikavé hlavě a letos druhé v regionálním kole T-Mobile Rozjezdů. Díky tomu jsme získaly několik nových zákazníků, ale hlavně se ujistily, že náš nápad je dobrý, má podporu a má tedy smysl v něm pokračovat, říká Markéta Špundová a Hana Knopfová dodává: Díky seminářům a podnikatelským radám jsme si také formovaly naše myšlenky a cíle. Víme, kam se chceme v budoucnu ubírat a jakou cestou bychom se měly vydat.

Díky ohlasu ze soutěží a rozšíření informací o Knihách s duší teď obě mladé tvůrkyně s napětím čekají, co jim přinese letošní předvánoční období. Počítají s objednávkou několika desítek knih, a protože budou tou dobou končit školu, budou mít práce i při tomto rozsahu objednávek až nad hlavu. Předpokládají, že projekt se rozjede a jeho realizace už nebude tak náročná. K tomu se stále nechtějí vzdát myšlenky na tvorbu knih, které budou skutečně na míru a každá bude o jiném dítěti a s jiným příběhem. Jestli se jim to podaří, to se ukáže v příštích letech.

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).