Je to pár let zpátky, kdy byl v podstatě každý nový e-shop hitem a získával zákazníky. Dnes, kdy je Česká republika co do počtu internetových obchodů na jednoho obyvatele evropským přeborníkem, je získání zákazníka velmi složité. A to zvlášť pro nové nebo velmi malé prodejce. O tom, že živit se internetovým prodejem není jek tak, pojednává článek Chcete založit e-shop? Víme 5 druhů zboží, se kterými jen těžko uspějete. Mnozí si proto pokládají otázku, zda je ještě vůbec rozumné zakládat e-shop, když je tu konkurence v podobě českých i nadnárodních gigantů, které umí nabídnout prakticky cokoli a díky svým obratům umí nabídnout i zajímavé akce. Pokud jste prodejce nebo dokonce výrobce menšího počtu zboží a lámete si hlavu, jak ho dostat do povědomí internetových zákazníků, zkuste online prodejní galerie.
Tyto prodejní galerie jsou vlastně agregátory buď malých internetových obchůdků, nebo přímo jednotlivých produktů. Jsou ideální variantou například pro výrobce rukodělného zboží nebo obecně jakéhokoli zboží, které si „nevydělá“ na vlastní e-shop a bylo by v online světě ztracené. Existuje několik variant těchto prodejních míst. Pro inspiraci a zamyšlení uvádíme tři různé online prodejní galerie a přístup k dodavatelům.
Prodávejte zboží přímo nebo jen lákejte na svůj e-shop
Velmi dobré jméno má mezi milovníky uměleckého zboží a rukodělných výrobků vytvořených samotnými prodávajícími Fler.cz. Funguje jako samostatná platforma pro prodej handmade výrobků a také materiálu k jejich výrobě. Má registrovaných 75 000 výrobců, kteří si v rámci Fleru spravují vlastní obchod se zbožím. A naprostá většina z nich vlastní e-shop ani nemá. Prodej na Fleru není zpoplatněn. Zkusit si ho může každý. Tvůrce platí 11 % provizi z ceny prodaného zboží. Dokud tedy nic neprodá, je pro něj Fler zcela zdarma,
říká mluvčí Fleru Michala Gregorová. Jen za loňský rok se na této online prodejní galerii zobchodovalo zboží za 251 milionů korun a za celou historii pak bezmála devět milionů kusů zboží v hodnotě přes miliardu korun. A není se co divit, každý den na Fler přijde kolem 100 000 návštěvníků. Stačí umět jen trochu počítat, abychom zjistili, že malovýrobcům se spolupráce s online prodejní galerií vyplatí mnohem víc než provoz vlastního e-shopu. Tak například. Pokud bude váš cíl vydělat 30 000 korun měsíčně a na každé objednávce budete chtít vydělat rovných 100 korun, budete muset prodat 300 kusů zboží každý měsíc. V případě, že se zabýváte uměním nebo třeba neobvyklými módními doplňky, nebude to vůbec jednoduché. A to zvlášť, když vezmeme v úvahu, že pouze velmi malé procento návštěvníků e-shopu nakonec dá zboží do košíku a dokončí nákup. O tom ale více v článku Inspirujte se k větším výdělkům u bezchybných e-shopů. Pokud by to bylo jen jedno procento návštěvníků, muselo by jich e-shop navštívit 30 000 měsíčně, což je další velká výzva, která navíc bude stát investice do reklamy. Odpověď je tedy jednoduchá. Díky Fleru získají naši prodejci nové zákazníky, které by jinak museli pracně a nákladně lákat do vlastního e-shopu. Čísla hovoří za sebe,
komentuje Michala Gregorová.
Vedle Fleru, který je platformou pro prodej a zákazník kupuje přímo od daného tvůrce, jsou ještě jiné možnosti spolupráce. Například cashbackové portály. V této kategorii se prosazuje třeba Erabat.cz. Pokud ve zkratce popíšeme fungování, tak za každého přivedeného zákazníka, který provede nákup na konkrétním e-shopu vstupem přes tento portál, dostává provozovatel cashbacku provizi. O tu se následně dělí se zákazníkem, který nákup provedl. Využití našeho portálu nabízí více možností. Zákazník si buď dle oblasti požadovaného produktu zobrazí e-shopy, které dané zboží nabízejí, nebo si může vybrat přímo produkt a přes tento přejde na stránky prodejce. Vždy tedy dochází k přesměrování na konkrétní e-shop, kde je nákup realizován,
vysvětluje rozdíl mezi cashbackovým portálem a online prodejní galerií Roman Peška, výkonný manager Erabat.cz. Vlastní e-shop je tedy pro spolupráci nutný. Služba Erabat.cz je schopna zájemcům z řad obchodníků, kteří svůj internetový obchod nemají, zajistit jeho vytvoření. Prezentace je zdarma a obchodník platí provizi za zprostředkování pouze po uskutečněném nákupu. Veškeré marketingové aktivity pro získání cílového zákazníka jsou plně v režii portálu.
Variantou může být i Nákupnícentrum.cz, které má své zázemí v podobě vlastního call centra a expedice. Spolupráce se odvíjí od konkrétní nabídky dodavatele, na unikátnosti produktu, výši marže a tak dále. Každou nabídku posuzujeme individuálně. Důležité je, aby dodavatel měl dostatečnou skladovou zásobu. Pokud je jeho zboží zajímavé, s největší pravděpodobností budeme mít zájem ho do nabídky zařadit. Pro menšího dodavatele je určitě dobré, aby se jeho nabídka objevila v nákupní galerii, osloví tak větší skupinu potenciálních zákazníků,
uvádí Daniel Kopecký, obchodní ředitel společnosti VIVANTIS.
Zajímavou kombinaci obou přístupů pak nabízí projekt PoštovnéZDARMA.cz, ačkoli v ní začíná převažovat varianta prodeje zboží od výrobců nebo distributorů, kteří sami maloobchodně buď vůbec neprodávají, nebo v tom nejsou zkušení. Prodávat je možné formou dropshippingu, komisním prodejem nebo velkoobchodně. Hlavní podmínkou je kvalitní produkt, a to jak po stránce jakostní, tak funkční. Proto se PoštovnéZDARMA.cz v poslední době začíná zaměřovat speciálně na originální výrobky z malých sérií a vychází vstříc všem, kterým by se provoz vlastního e-shopu s omezeným artiklem nevyplatil. Jde o to, aby mezi námi byla spolupráce WIN-WIN. Dodavatel zajišťuje produkt, my marketing, distribuci a zákaznický servis. Proto naše nákupní galerie prezentuje především výrobky, nikoli samotné prodejce. Obchodním partnerům to přináší prodeje a mohou se věnovat tomu, čemu rozumí, tedy svému produktu,
říká zástupce týmu PoštovnéZDARMA.cz Tomáš Česal.
Pokud se snažíte prorazit se svým e-shopem, inspirujte se k tomuto snažení i v dalších našich textech:
- Po čem touží zákazníci e-shopů? Hlavně po kvalitních popiscích a zboží skladem
- E-shop na vedlejšák může vydělávat, i když mu věnujete jen pár hodin denně
- Také malé eshopy mohou uspět ve velké konkurenci. Víme jak
- Založit si e-shop a nenabídnout dobírku je stále holý nerozum
- Doručení zásilky při prvním pokusu selhalo? Chyba může být i na straně e-shopu