Při startu podnikání začíná většina z nás od nuly. A to je právě ono, většina. Najdou se i tací, kteří se nezdráhají zdlouhavou cestu obejít a přidat se k fenoménu, který bych jednoduše a přímo nazvala vykrádání značek po česku.
Čtěte více: Myslíte si, že vaši značku spasí marketing? Máte se co učit, začněte u práva
Jak se vykrádá po česku
Jak něco takového probíhá? Podnikatel si založí byznys na jedinečném produktu, kterému věnoval veškerou svou pozornost. Když se mu začne dařit, dříve nebo později bude chtít vyrůst z ONE MAN SHOW do firmy o více lidech a s tím nutně přichází potřeba přijímat zaměstnance. Někteří mají to štěstí, že vybudují byznys plný loajálních členů týmu. Mnohem častěji ale narazíte na situaci, kdy musíte nabírat neznámé tváře, u kterých si nebudete vždy jistí, co vlastně čekat.
V tom nejhorším případě se to dozvíte s odstupem několika let, až ambiciózní zaměstnanec dobře pozná vaše podnikání a založí si konkurenční byznys, ideálně i s okopírovanými výrobky a dodavatelskými i odběratelskými kontakty. A pokud bude schopný a vybuduje firmu, která umí hbitě penetrovat vámi vytvořený trh, během několika měsíců či let vás může klidně položit.
Co děláte špatně?
Vykrádání značek se nejčastěji týká firem, ve kterých něco vázne. Ne snad, že by nedocházelo ke zneužívání dobře fungujících byznysů, tam to ale obvykle bývá v jiné rovině, např. parazitování na značce. Na co si tedy dát pozor?
Když roste byznys, velmi snadno se mohou vyskytnout komplikace, které, pokud přetrvají, stanou se z nich problémy chronického rázu jako třeba neschopnost včas uspokojit zákaznickou poptávku v odpovídající kvalitě. Dobrý produkt vám totiž sám o sobě nezaručí, že s ním budete umět i dobře podnikat. A kdekoho pak může napadnout, že by to dokázal lépe než vy.
Stejně závažné pak bývá i podceňování právní ochrany podniku – jak vnější (ochrana duševního vlastnictví, ochrana ve vztahu k obchodním partnerům), tak vnitřní ve vztahu k zaměstnancům.
Je na každém z vás, abyste vyhodnotili, v čem spočívá jedinečnost vašeho podnikání, a tu ochránili. Když to neuděláte, umožníte ostatním, aby to udělali sami a vám tím minimálně velmi dobře zatopili pod kotlem. V horším případě začnou rovnou využívat vaší práce k okamžitému zisku – jejich zisku, ne vašemu.
Naučte se své podnikání bránit
Jaké kroky podniknout, abychom podobným situacím předešli? Technologické firmy musí klást důraz na ochranu svých jedinečných technických řešení (tj. na patenty a užitné vzory). Netechnologické by pak měly primárně řešit ochranu značky (ochranné známky), případně ochranu vzhledu výrobků (designy neboli průmyslové vzory).
Jinak řečeno, jestliže je vaší největší devizou značka a její filosofie, potřebujete dobrou ochrannou známku. A když k tomu máte navíc unikátní produkt, co se jeho vzhledu týče, přidejte si i průmyslové vzory. Pokud naopak stavíte byznys na nových technologiích, zaměřte se v první řadě na jejich ochranu prostřednictvím patentů nebo užitných vzorů (tzv. malých patentů).
To samo o sobě ale ještě nestačí. Současně musíte své podnikání chránit před vašimi zaměstnanci. Zvažte, jestli se dostanou jen k informacím, které odpovídají jejich pozici, a ujistěte se, že strategické informace zná jen ten, kdo nutně musí (např. známkovou strategii firmy má znát její vlastník a maximálně jeden další člověk).
Ochrany před zaměstnanci můžete docílit mj. uzavřením tzv. konkurenčních doložek pro klíčové pozice vašeho podniku, jejichž porušení budete náležitě penalizovat. Konkurenčními doložkami jsou myšleny časově ohraničené závazky zaměstnanců, aby se po ukončení zaměstnání zdrželi samostatně výdělečné činnosti, která by vás mohla poškodit. Pamatujte ale na to, že konkurenční doložka může být sjednána maximálně na dobu jednoho roku a musíte za ni poskytnout přiměřené peněžité vyrovnání nejméně ve výši poloviny průměrného výdělku zaměstnance za každý měsíc, na který je sjednána. To znamená, že byste ji měli dát podepsat pouze zaměstnancům na klíčových pozicích – jinak by vás to mohlo přijít pěkně draho.
Neméně důležitým faktorem jsou všeobecné obchodní podmínky či jiná smluvní dokumentace, kterou uzavíráte se svými odběrateli a dodavateli. I ty totiž mohou v rámci prevence vykradení know-how podniku hodně pomoci. Může jít například o situaci, kdy máte jedinečné a špičkové obaly, které výrobce dodává pouze vám, takže vám z nich plyne vysoká konkurenční výhoda. V takovém případě byste se měli začít zajímat o to, aby se dodavatel zavázal dodávat tyto obaly výhradně vám i do budoucna. A platí to samozřejmě také opačně. Jestliže jste například v pozici dodavatele unikátní služby určené konečným spotřebitelům, dbejte na to, aby ve všeobecných obchodních podmínkách, se kterými vaši klienti vyjadřují při nákupu souhlas, byl jejich závazek využívat této služby jen pro svou osobní potřebu.
Všechny tyto kroky pomohou poskládat mozaiku ochrany vašeho know-how. Pokud se tedy se svým byznys modelem nechcete na trhu potkat ještě mnohokrát, zaměřte se, mimo vlastní produkt (a propagaci), také na jeho právní ochranu. A pokud jste to náhodou nestihli a něco výše popsaného se vám právě teď děje, mohu vám poradit jediné – nenechte problém narůst do obřích rozměrů a začněte jej urychleně řešit. Zapracujte na nedostatcích v místech, kde to dosud vázlo, a nedejte své konkurenci šanci.