Jak se dostat do podnikatelského akcelerátoru? Radí jejich šéfové

20. 1. 2015
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Musíte mít velký byznysový i lidský potenciál. Teprve pak uspějete. Přinášíme návod pro ty, kteří by se rádi dostali do podnikatelského akcelerátoru.

Podnikatelský nebo byznys akcelerátor je program, který začínajícím podnikatelům nabízí možnost vycizelovat svůj nápad do takové podoby, která bude funkční a prodejná. Lidé se zajímavými nápady po dobu několika měsíců dotváří své produkty a soustřeďují se na vybudování zákaznické základny. To vše pod dohledem odborníků z řady oblastí, kteří poskytují cenné rady, a také s nezbytnou finanční podporou. Mladí podnikatelé se naučí navrhovat funkční řešení přitažlivé pro jejich budoucí zákazníky, vytvářet cenotvorbu i efektivní marketingové kampaně a definovat a měřit data získaná na trhu. Na závěr pak mohou svůj produkt představit například takzvaným andělským investorům (business angels), dalším podnikatelům a novinářům. Tři nebo čtyři měsíce intenzivní práce by projekt měly připravit na úspěšný rozjezd.

Jaké projekty mají šanci, že budou úspěšné?

Dostat se v České republice do jednoho z mála takových programů není vůbec snadné. Investoři, kteří tyto programy dotují, chtějí vidět hlavně srozumitelný byznys plán s jasnou představou, jak bude firma vydělávat. Pro všechny je proto společné, že daný člověk nebo tým musí mít odborný i lidský potenciál podnikání úspěšně rozjet. Ani zkušení investoři a mentoři akcelerátorů si ale zpočátku nejsou zcela jistí tím, jaký projekt nakonec uspěje. Proto předložené nápady zkoumají z několika různých pohledů. Hledají například ty, které mají globální potenciál a nejsou pouze znovuobjevením starých nápadů. Často jsou lidé svým nápadem fascinovaní a myslí si, že nemají žádnou konkurenci nikde na světě, protože ji nenašli přes Google. Konkurence ale neznamená, že někdo vyrábí identický produkt nebo nabízí stejnou službu. Konkurence je cokoliv, co řeší lidem podobný problém, který řeší i váš nápad. A taková konkurence se vždy najde, upozorňuje Vojtěch Krmíček, manažer startup programu Jihomoravské inovační centrum.

Psali jsme: Vykašlete se na 40stránkové business plány, více než forma je důležitější obsah

Ilustrační obrázek.
Autor: www.isifa.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Nutno také dodat, že startupy se zaměřují skoro výhradně na technické nebo technologické nápady. Nadšenec, který si chce otevřít prodejnu kol, nemá šanci. Vyrábí-li ale kola z ultralehkého materiálu a jen neví, jak je začít prodávat, pak je v podnikatelském akcelerátoru na správném místě. Mnoho lidí si dnes myslí, že každý nový projekt je startupem, ale tak to bohužel není. Významově je startup takový projekt, který vzniká především v technologické oblasti. Je to dáno povahou startupů. Například Jihomoravské inovační centrum sice začíná podporovat i startupy v sociální oblasti. Protože se dnes ale technologie uplatňují v jakékoliv oblasti, nedá se vyloženě dělit projekty na technické a netechnické. V takový se proměnil třeba projekt GINA, který měl za úkol vyřešit koordinaci pracovníků v terénu.

Využití technologie musí být přizpůsobeno rychle se měnícímu prostředí. Lidé nabízející své projekty proto musí být velmi tvární. Produkt či služba se v dnešní době musí velice rychle transformovat. Dnes musí být technologické produkty vyvíjeny ještě před tím, než budou reálně fungovat a než se zjistí, zda o ně trh jako takový bude mít vůbec zájem. Důkazem toho jsou naše úspěšné projekty Brand Embassy a Dáme Jídlo. Oba dva začínaly s vizí velmi lokálního trhu a prostředí. A dnes jsou úspěšné i na poli mezinárodním. Dáme Jídlo v současnosti koupila německá firma za zhruba sto milionů korun. A přitom tento nápad vznikal s cílem zajistit jednoduchý rozvoz pizzy, říká Lloyd Waldo, Community Manager akcelerátoru StartupYard. Navrhnout, otestovat, vyrobit a prodat psací stroj trvalo před sto lety firmě IBM i několik let. Henry Ford prodával téměř stejný model automobilu celá desetiletí. Dokonce i Apple nabízel ve své době stále stejný počítač více než 10 let. V současnosti všechny tyto zmíněné společnosti vydávají nové produkty a technologie téměř každý rok. To znamená, že i další produkty, aby si s nimi udržely krok, musí být vyvíjeny a zrealizovány stejně rychle. Spousta nových myšlenek pak kvůli tomu potřebuje investice času a energie ještě před tím, než doopravdy začnou fungovat. A to platí zejména pro technologické produkty.

Dále čtěte: Nový způsob, jak získat peníze na start podnikání. Už teď jsou ve hře miliony

Nápad musí být prodejný už na papíře

Pokud chci rozjet startup, musím co nejdříve přemýšlet o tom, co a jak na něm bude vydělávat. Proto je potřeba si udělat průzkum trhu nebo rovnou produkt nabídnout tak, aby si ho mohli lidé předobjednat, pokud o něj mají zájem, i když ještě není vyrobený nebo ho nelze hned koupit, upozorňuje Vojtěch Krmíček. Ve výzkumu často vznikají zajímavé technologie, ale často je pak velké umění přetavit přínos daného objevu do produktu nebo služby, kterou si bude chtít někdo opravdu koupit. I dobrý nápad bude pořád jen nápadem, pokud se na něm neudělá kus práce. Nápady samy o sobě vlastně ani nemají žádnou velkou hodnotu. Tu přináší až kvalitní realizace.

Podnikatel musí mít už dopředu jistotu, že si najde své zákazníky. Bez nich se totiž nerozjede a hlavně se nebude rozvíjet. Ani tak úspěšné značky, jakou je například Google, by se nemohly rozvíjet a tedy ani správně fungovat, pokud by neměly zákazníky – v tomto případě internetové uživatele. Technologie Googlu by nemohla fungovat, dokud by jí nevyužívaly miliony uživatelů. Údaje a data, která Google shromažďuje, umožnily vyvinout konečný produkt v průběhu času. Pokud by Google neměl žádné uživatele, ani jejich produkt by potom nefungoval, komentuje Lloyd Waldo. To znamená, že firmy musí získávat uživatele současně s vytvářením svého produktu. Není možné čekat na okamžik, kdy bude nabídnutý produkt nebo služba z pohledu podnikatele na špičce. Bez pomoci uživatelů a zákazníků se na špičku nikdy nedostanete. To je jedna z naivních představ začátečníků.

Připomeňte si: Cest k penězům vede mnoho. A jsou i pro malé podnikatele

Pokud si někdo není jistý, jestli je jeho nápad nebo projekt komerčně uplatnitelný, existují možnosti nechat se takzvaně „grilovat“ před porotou podnikatelů a mentorů. Takové nezávazné akce pořádá jednou za čas každý podnikatelský akcelerátor. Například v Jihomoravském inovačním centru se odehraje 5. března, ve StartupYardu o měsíc později. Doporučeny jsou každému, kdo s něčím začíná a není si jistý nebo hledá, jakým směrem se se svým nápadem vydat. Důležitá je i správná prezentace vizí a představ. To je konec konců kámen úrazu mnoha začínajících podnikatelů. Neumí prezentovat své záměry, a často proto odejdou s nepořízenou třeba z banky, kde žádají o úvěr. Pokud není projekt správně odprezentován, nepomůže mu ani to, že je velmi zajímavý a třeba i dobře propracovaný.

Jste odborník na oblasti, které se týkají byznysu? Registrujte se do databáze odborníků serveru Podnikatel.cz a podílejte se tak na zkvalitňování obsahu serveru Podnikatel.cz. Registrovat

Držte si klobouky a odložte růžové brýle

Jak už zaznělo, startupy musí mít velmi rychlý potenciál realizace. Investoři jednoduše nečekají a konkurence už vůbec ne. Do programů proto bývají vybráni jen lidé, kteří se jeví jako bojovníci, nebude jim vadit tvrdá dřina a nakonec se jejich projekt uchytí a přinese zisk. Začátky podnikání jsou krušné, což potvrdí každý, kdo si tím prošel. Pokud někdo trvá na tom, že týdenní pracovní doba je 40 hodin, měl by se nechat zaměstnat a do podnikání se vůbec nepouštět.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Nejtěžší věcí je pro mnohé lidi pochopit, že musí být schopni velice rychle upustit ze svých prvotních vizí a požadavků o druhu podnikání, které budou vytvářet. Je důležité si uvědomit, že ne každý projekt může fungovat v daném odvětví dobře. Vhodné je soustředit se na zdolávání menších výzev, abychom se pak případně mohli dostat dál. Dobře to demonstruje jeden projekt StartupYardu. Do programu se hlásil člověk, který byl velmi inteligentní a oddaný tomu, co dělá. Chtěl vytvořit produkt, který byl velice konkurenceschopný s tím, že měl i několik speciálních funkcí, které byly jedinečné. Chtěl se proto postavit tváří tvář velkým mezinárodním společnostem Googlu a Microsoftu, na jejichž produktech pracují tisíce vývojářů. Tato idea byla bohužel nereálná. Stačilo několik sezení s investory a mentory a začínající podnikatel se začal soustřeďovat na zmíněné speciální funkce. Začal je vnímat samostatně, jako nový a další druh produktu. Možnosti jeho podnikání a vstupu na trh díky tomu začaly být jasnější, reálnější a realizovatelnější. Musel sice opustit své vize, nakonec vytvořil něco úplně odlišného než původně plánoval, ale díky tomu se jeho firma rozjela. Vyžaduje to velkou pokoru, opustit od svého nápadu, o kterém jste byli přesvědčeni, že bude fungovat, a nechat všechny původní plány stranou. Mnoha startupům se toto nikdy nepodaří a je to škoda, dodává Lloyd Waldo z akcelerátoru StartupYard.

Hodně lidí trpí skoro až paranoiou, že když svůj nápad někomu řeknou, tak jim bude hned ukraden. Někdy se také začínající podnikatelé diví, že neprodávají hned, že prodejní cyklus nějakou dobu trvá. U určitých segmentů a typů produktů to vyžaduje i několik měsíců nebo rok, než vám někdo opravdu dá svoje peníze. Zvlášť pokud prodáváte do sektorů jako jsou zdravotnictví, bankovnictví, bezpečnostní složky, kde se rozhodnutí nedělají ze dne na den a není lehké se tam probojovat. Je dobré vědět, že úspěšným a ziskovým se startup stane pouze tehdy, pokud dokáže být nepostradatelný. Není to o tom, aby lidé váš produkt měli „pouze“ rádi. Ale o tom, aby bez něj nemohli žít.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).