Jak se podniká šperkařům a jak na šperky v podnikatelově outfitu?

23. 2. 2017
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek
Ilustrační obrázek
Snubák i jiný prsten, originální manžetové knoflíčky nebo spona na kravatu mohou podpořit image kreativního byznysmena. Navíc i šperkaři sázejí na inovace.

Designéři a designérky šperků ve své tvorbě propojují podnikání, řemeslo a umění, tradici a inovaci. Zároveň mohou jejich šperky hrát podstatnou roli v byznysovém outfitu.

Proto byl server Podnikatel.cz zvědavý, jak se šperkařům podniká a co rozhoduje o jejich úspěchu u zákazníků. A protože spojení podnikatelek s nošením šperků je přeci jen o něco běžnější a méně překvapivé, zajímalo ho hlavě to, jak se popasovat se šperky u mužů.

Minimalisticky neznamená tuctově

Snubní prsten a manžetové knoflíčky patří spolu s hodinkami nebo brýlemi k častým ozdobám, kterých si lze všimnout u mužů v byznysu. Ale kudy by se měli vydat, když chtějí zvolit šperk jako důmyslnější součást svého image? A jako doplněk, který podtrhne jejich kreativitu, schopnost jít proti proudu, odvahu, hravost nebo cokoliv dalšího, co berou ve svém podnikání jako důležitou hodnotu, kterou chtějí ukázat i navenek?

Osobně bych k podnikatelskému outfitu volil spíš minimalistický šperk. To ale neznamená, že musí být tuctový a usedlý, doporučuje šperkař Michal Kadaník, který rozvíjí svou značku Kadaník Rings. I snubní prsten nebo manžetové knoflíčky mohou podle něj zaujmout svým materiálem a promyšleným detailem. Vhodně zvoleným šperkem může podnikatel skvěle podtrhnout svou individualitu, dodává.

Čtěte také: 5 tipů, jak zapracovat na své osobní značce

Šperkařka Věra Nováková, která se věnuje autorskému designovému šperku nabízenému v malých sériích, upozorňuje, že při výběru šperku vždycky záleží na vkusu a osobnosti konkrétního člověka. Pokud si není jistý, doporučuji navštívit jeho oblíbeného designéra a spolu určitě najdou to, co půjde k jeho stylu, říká a upozorňuje třeba na své unisexové prsteny, které nosí ženy i muži. Kromě šperků a manžetových knoflíků už pracovala i na zakázce spony na kravatu nebo na klopu pánského saka, což jsou další možnosti, jež mohou být pro podnikatele atraktivní.

Extravagance uložená do snubáku

Snubní prsten má symbolickou funkci, ale je to také šperk, který mnoho mužů (i žen) denně nosí. Jak si s ním tedy vyhrát? A proč vsadit na klasiku, nebo naopak na odvážnější kousek? Výběr designu snubního prstenu, a to ostatně platí pro všechny šperky, hodně vypovídá o povaze majitele. Můžete se jím na první pohled odlišit od většiny, a přitom to nemusí být těžká extravagance, objasňuje Michal Kadaník. Za důležité kritérium výběru prstenu považuje fakt, že je pro každodenní nošení pro svého majitele pohodlný. Prozrazuje, že různé rozměry prstenů testoval sám na sobě a zjistil, že přestože je to i otázka zvyku, mají prostě rozměry snubního prstenu své limity. S každým klientem vybíráme velikost a proporce tak, aby mu vyhovovaly. Také motiv použitý na prstenu zpracuji podle jeho přání, tvrdí.

Věru Novákovou zase baví hra, kterou práce na snubních prstýncích přináší. V minulém roce jsme vytvořili nový typ snubního prstenu Oblouk, který může (ale nemusí) doplnit zásnubní prsten Kulička. Prostě ho ovine a vy na jednom prstu můžete mít dva prsteny, popisuje s tím, že takové prsteny pak mají mnoho variací a jejich majitel je může podle libosti využít. Dají se totiž různě otáčet nebo lze kombinovat více prstenů v různých barvách zlata nebo stříbra. Jednotícím prvkem jejích šperků přitom je struktura otisku sépiové kosti, která umožňuje kombinovat dohromady různé kolekce.

Rozhoduje talent i poctivá práce

Lidé se zdobí od nepaměti, i když k tomu měli k dispozici jen mušle nebo jiné přírodniny, a šperkařství je řemeslo s opravdu dlouhou historií. A zvenčí to vypadá, že i dnes je mezi šperkaři docela konkurence. Firem, značek i jednotlivců je na trhu hodně a talentovaných designérek a designérů přibývá. Talent a systematická tvrdá práce i přístup ke klientům přitom podle Věry Novákové rozhodují o tom, jestli se šperkař prosadí. Myslím si, že lidé nejvíc ocení poctivou práci, dobře odvedené řemeslo a nápad, dodává Michal Kadaník.

Čtěte také: Zažil živoření, přepadení a vyráběl zlaté brýle. Jak se žije zlatníkovi

I v jeho oboru podle něj platí, že víc je vidět ten, kdo aktivně tvoří svou značku a umí se prodat. Šperk nemá hodnotu pouze uměleckou, ale i emocionální, vytváříme si k němu vztah. Umíte-li skloubit toto všechno dohromady, máte lepší startovní podmínky, uvádí na základě zkušenosti ze své praxe.

Inovace: 3D tisk i materiály

Michal Kadaník se přitom snaží propojit umění a řemeslo, které vnímá jako spojité nádoby. Setkává se s představou, že je potřeba špičkový zásnubní prsten koupit u renomované zahraniční firmy a je třeba zvolit usedlý kousek, zatímco umělecký šperk je gigantický. Takový předsudek chce narušit. A i v tak tradičním oboru, jakým šperkařství do jisté míry je, se přitom poohlíží po inovacích. Spoustu inovací přinášejí hlavně nové technologie. Například svou novou kolekci snubních prstenů vyrábím přímým 3D tiskem z nerezu a titanu, tzv. sintrováním, dává nahlédnout do své dílny. Za inovaci, která jeho obor proměňuje, však považuje už to, že může díky technologiím svým klientům poslat realistickou vizualizaci šperku ještě předtím, než ho skutečně vytvoří.

Čtěte také: Jiří a Láďa propadli betonu. Martin vybudoval online síť pro půjčování aut

Vedle využití 3D tisku se šperkařství dotýkají i materiálové inovace. Příkladem jsou třeba šperky z průhledného betonu od firmy Gravelli inovátorů Jiřího Peterse a Ladislava Eberla nebo využití vysoce tvarovatelné hi-tech fólie Barrisol designérkou Klárou Šípkovou.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).