Když jsem byl ve čtvrťáku na vysoké a otevírali jsme první módní obchod pod hlavičkou Different.cz v Plzni, tak jsem měl rovnou nastaveny přibližné cíle, kam bych chtěl tu káru dotlačit. Jsme už dávno za těmi cíli, ale jedeme samozřejmě dál. Není čas se zastavovat, a ta vidina, že cíle jsou teď možná úplně jinde, než jsem si kdy představil, na mě působí jako tři energetické nápoje vypité všechny naráz.
Začátky jsou vždycky těžké
Rovnou jsme spouštěli e-shop a rovnou jsem věděl, že chci využít svou zálibu v online světě a e-commerce z dob, kdy mi ještě nebylo 18 a už jsem na tátův živnosťák vydělával na internetu.
Tento autor bloguje pro server Podnikatel.cz. Zviditelněte sebe a také svůj byznys a začněte psát pro Podnikatel.cz. Registrujte se jako bloger: press@podnikatel.cz
Teď máme rozběhnutou firmu a fajn tým. Nikdo už ale nevidí to, že jsem si na první zboží bral studentský úvěr, že jsem pak na dofinancování horších období vybral stavebko od rodičů. To, že jsme se ženou prvních 5 let našeho podnikání nebyli na dovolené, a veškeré naše hovory se točily kolem práce. Včetně hádek, slz, ale i radostí z prvních menších i větších úspěchů.
Čtěte také: E-shop na vedlejšák může vydělávat, i když mu věnujete jen pár hodin denně
Módní branže není jednoduchá. Musíte jí být totálně pohlcení, jinak to zákazník vycítí. Nikdy si u vás nenechá radit někdo, kdo po 5 minutách pozná, že je móda pro něj větším koníčkem než pro vás. A proto znám mnoho módních e-shopů a obchodů, které totálně zkrachovaly, i když si myslely, že to bude jednoduché. A že to půjde samo.
Vše záleží jen na vás
Není to tak. Vy jako šéf musíte rozumět vlastně úplně všemu. Musíte být manažer, účetní, marketingový ředitel, opravář, údržbář a nejlépe i programátor a grafik. Musíte se vzdělávat, číst knížky, jezdit po konferencích a školeních, abyste vždy věděli, co je na trhu to nejnovější a nejlepší.
I já jsem se často bavil s přáteli, že s růstem máme vždy zásadní problém s lidmi. Delegování, oblbování, dohady a složitá komunikace se zaměstnanci k podnikání prostě patří. Ale nerůst znamená, že rostou ostatní a ti vás mohou ohrozit. Někdy i úplně zničit.
Na módní trh přišli velcí hráči a trh je teď dosti zahlcen. V ČR si navíc všichni myslí, že udělat e-shop je jistota výdělku. E-shopů tu je ale 37 000. Nesmyslné číslo značící českou povahu ve stylu Vencovi to funguje, tak to udělám taky a bude to taky fungovat
. Kolik z nich myslíte, že se ale opravdu uživí?
Podnikání není pro každého. Většina lidí na to prostě nemá náturu a bez biče nad hlavou jim to nejde. V podnikání, když člověk nedělá maximum, tak dopadne na zem. A je to často rána, která mu zní v uších ještě hodně dlouho.
A ve finále nejde o to, zda je člověk podnikatel nebo pracuje v jakékoliv firmě. Když bude dělat věci vždy naplno, tak se to dřív nebo později projeví. A projeví se to tak, že si jednou sedne, zamyslí se a bude na sebe hrdý.