Hledáte právníka? Poradíme vám, jak najít svého Perryho Masona

21. 10. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 258398
Vybrat si správného právníka tvoří základ pro optimální vyřešení vašich případných problémů. Poradíme vám, na co se při výběru právníků zaměřit a jaká všechna kritéria vzít v potaz.

Vybrat si správnou právnickou kancelář bývá pro podnikatele často oříšek. Základem je přesně určit, jaký problém vlastně chcete řešit a co od právníků čekáte. Dále se při výběru právnické kanceláře zaměřte na její specializaci, cenu, místo působení či reference od známých. Zatímco pro nějaký problém se hodí velká mezinárodní advokátní kancelář, s jiným zádrhelem vám nejlépe pomůže samostatný právník z maloměsta.

Právnické služby se mnohdy vyplatí

Přestože zůstávají u řady podnikatelů vůči advokátním kancelářím předsudky, jen málokdo se dokáže během své podnikatelské činnosti bez právnických služeb obejít. Nejedná se ani tak o žaloby a soudní jednání jako z amerických filmů, ale spíše o běžné provozní věci – sestavení obchodních podmínek či vytvoření pracovních nebo obchodních smluv. Někteří podnikatelé si v této oblasti vypomáhají různými volně dostupnými vzory z internetu, což je však podle odborníků mnohdy cesta do pekel.

Volně dostupné vzory smluv totiž často obsahují chyby a laik jen málokdy dokáže do detailu analyzovat jejich obsah a dopad jednotlivých ustanovení. Jakákoliv chyba při jejich využití tak může mít v budoucnu fatální následky. Sám autor článku se například setkal s podnikatelkou v oblasti pronájmu nemovitostí, která už deset let pronajímá byty na základě neplatné nájemní smlouvy. Když smlouvu uviděli právníci, doslova se zhrozili, jaký paskvil dotyčná uzavírá. Podle nich by v případě žalob mohla přijít o statisíce až miliony.

Ceny za právnické služby se sice pohybují v řádu tisíců až desetitisíců, mnohdy se však tato investice vyplatí. Pokud se dostanete do jakéhokoli sporu a nemáte šanci se opřít o platnou smlouvu, může to pro vás mít neblahé následky. Dobře sestavenou smlouvou navíc můžete předejít případným soudním sporům, které by vás v konečném důsledku mohly vyjít na mnohem více peněz, než kolik jste ušetřili na začátku za právnické služby. Čtěte více: Sestavit správně smlouvu není legrace, s volně dostupnými vzory zacházejte opatrně

Co vlastně po právnících přesně chcete?

Vybrat si „správnou“ právnickou kancelář však může být poměrně složitá záležitost. Jak radí na svém serveru Česká advokátní komora (ČAK), předně si při výběru právníka stanovte odvětví práva, ve kterém hledáte pomoc. Jiné faktory budete zvažovat při sepsání poslední vůle, jiné při obžalování z trestného činu. Jako podnikatelé budete zřejmě nejčastěji hledat odborníky na obchodní právo. Předně by se měl klient řídit tím, jakým konkrétním oborem se kancelář zabývá. Pokud má nějaký konkrétní velmi speciální problém, doporučuji vybrat kancelář, která se tomuto oboru téměř výhradně věnuje, uvedl serveru Podnikatel.cz Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest.

I v případě obchodního práva však existuje užší specializace, a proto se vyplatí dobře nadefinovat, s jakým problémem potřebujete pomoci. Sama ČAK upozorňuje, že rozhodně nejde o banalitu, jak se někdo může domnívat. Podle komory totiž většina problémů mezi advokáty a klienty vzniká z nepřesného a špatně stanoveného zadání. Věnujte proto této první fázi dostatek času a pozornosti. Vedle specializace vám může napovědět i doba jejich působení v advokacii. Advokát s bohatou škálou zkušeností v určitém oboru bude mít patrně lepší výsledek než začátečník věnující se primárně jinému oboru práva. Čtěte více: Sestavit správně smlouvu není legrace, s volně dostupnými vzory zacházejte opatrně

Cena je důležitá, ne však nejdůležitější

Poté, co si přesně stanovíte, co po právníkovi chcete, se zřejmě začnete poohlížet po ceně. Stejně jako v podstatě u všeho zboží a služeb tvoří cena jedno z nejdůležitějších rozhodovacích kritérií a stejně jako u všeho platí, že nejlevnější neznamená vždy nejlepší. Vybírat pouze dle nejnižší ceny se vám může vymstít. Cena je důležitá v tom smyslu, zda je na úrovni trhu. V ostatním výrazně převažuje důraz na odbornost. Šetření na nesprávném místě může vést k nesení zbytečných rizik a potenciálně i k obchodnímu neúspěchu dané věci, upozornil pro server Podnikatel.cz Pavel Kvíčala, partner advokátní kanceláře Norton Rose.

U zastupování před soudem se též ptejte po ceně zastoupení. Některé kanceláře si účtují své služby dle advokátního tarifu, jiné ale využívají smluvního tarifu, kdy běžná taxa dosahuje třeba až 3500 korun za hodinu. Na tyto náklady (nad smluvní tarif) však nemá klient nárok vůči protistraně, a to ani v případě vítězství u soudu. Toto zjištění bývá pro celou řadu podnikatelů velmi nepříjemné. Tuto otázku je tedy třeba prodiskutovat a nebát se optat na věci, kterým nerozumíme, radí Miroslav Huml, právník sdružení Spotřebitel net. Čtěte také: Víme, jak eliminovat riziko trestní odpovědnosti firmy na minimum

Malou, nebo velkou kancelář?

S cenou také úzce souvisí otázka, jak detailní problém řešíte. ČAK například doporučuje, abyste si položili následující otázky. Jak velký rozsah právních služeb potřebujete a do jaké šíře? Potřebujete vyřešit jednotlivou kauzu jen a právě nyní, nebo chcete také detailní rozbor i s ohledem na prevenci a možná řešení v budoucnu? Obstaráte si sami formality jako výpis z rejstříku trestů, nebo chcete (třeba z časových či prestižních důvodů), aby vám takové záležitosti obstaral advokát?


Odpovědi na tyto dotazy vám mohou pomoci vyřešit dilema, zda se obrátit na velkou právnickou kancelář nebo zda zvolit spíše menší firmu. U drobnějších kanceláří se dočkáte více individuálního přístupu, jelikož se budete s největší pravděpodobností setkávat se stejným právníkem. U větších společností máte zase výhodu, že můžete získat komplexní poradenství i z dalších oborů práva, do kterých váš problém zasahuje.

Stejně tak při výběru právníků záleží, jak akutní váš problém je. Potřebujete ho vyřešit co nejdříve, či se lze na celý případ podívat podrobněji a nevisí nad vámi Damoklův meč v podobě časového presu? Některé kanceláře mají třeba vysoce odborný tým, který má však málo členů a není v jeho silách zvládnout věc v potřebném čase a kvalitě. Na druhou stranu u úkolů méně náročných na rozsah, logistiku a koordinaci může být malý odborný tým výhodou.

Další důležitý faktor tvoří rovněž místo působení advokátní kanceláře. Jestliže podnikáte v Brně, právník z Karlových Varů nebude z hlediska nákladů úplně ideální volbou. Do ceny si totiž zpravidla započítá i cestovné a čas strávený na cestě a hlavně u soudních sporů se vám služby advokáta zdaleka mohou nepříjemně prodražit. Čtěte také: Řešení sporů nejen neplatičů splátkového prodeje. Rozhodčí doložka

Dejte hlavně na doporučení známých

Co se týče toho, kde si toho pravého právníka vybrat, radí odborníci dbát doporučení svých dobrých známých. Zejména u menších advokátních kanceláří mimo velká města působí efekt doporučení motivačně. Novým klientům bude rovnou věnována lepší pozornost, protože bude AK vědět, že ve hře je více subjektů. Chyba by mohla znamenat jak ztrátu subjektu nového, tak toho, který doporučil, a to by bylo nemilé, vysvětlil pro server Podnikatel.cz Miroslav Huml.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Jestliže nikdo z vašich známých zkušenosti s právníky nemá, musíte se spolehnout na „externí“ zdroje. Reklama vám v právnickém odvětví příliš nepomůže. Přestože již od roku 2003 stavovské předpisy ČAK reklamu na právnické služby nezakazují, jen málokterá AK investuje do klasických marketingových kampaní. Spočítat by se daly tyto kanceláře na prstech jedné ruky. Místo toho se snaží právníci spíše posílit svoji značku pomocí komentářů do médií a publikováním článků. Zároveň pozor na to, abyste však právnické „mediální hvězdy“ nepřecenili. Berte příspěvky do médií pouze jako doplňující kritérium k výše zmíněným. Čtěte také: Jan Holásek: Prestižní advokátní kancelář hledejte na „dobré adrese“

Foto: www.isifa.com

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).