Jak si založit vlastní e-shop?

13. 10. 2009
Doba čtení: 7 minut

Sdílet

Autor: 258398
Pro založení e-shopu nestačí mít jen volnou doménu. Každý začínající podnikatel v e-byznysu by měl vědět, jakou živnost si obstarat a jakými zákony se také řídit. Jenže ani to nestačí, aby e-shop skutečně vydělával.

Provozování e-shopu je volnou živností. Podle Přílohy č. 4 k zákonu č. 455/1991 Sb. (živnostenský zákon) spadá do oboru číslo 48 – Velkoobchod a maloobchod. Podnikatel tak musí pro přidělení této živnosti splňovat pouze všeobecné podmínky.

Před vlastním založením internetového obchodu by si podnikatel měl také ujasnit několik základních myšlenek a cílů. Čtěte více: Co jsou cíle podnikání a jak na ně?

Podnikatel by si měl pečlivě promyslet svůj obchodní koncept a sortiment, radí Maritn Kasa, ředitel společnosti Kasa.cz, a dodává, že je důležité formulovat, jaké konkurenční výhody je podnikatel schopen nabídnout. Podnikatelé by si neměli myslet, že nižší cena je tou jedinou konkurenční výhodou, kterou dobudou svět, tvrdí Kasa. Souhlasí s ním i majitel internetového knihkupectví Eruditus.cz Marcel Kupka. Nabídnout zboží pouze levněji než ostatní není pro většinu zákazníků dostatečným motivem pro to, aby přešli se svými nákupy k vám, uvádí v článku Zakládáme e-shop: volba sortimentu, styk s dodavateli.

Kromě cenové politiky by tak měl podnikatel přemýšlet také nad vhodným sortimentem. Pokud chcete provozovat e-shop úspěšně a se ziskem, musíte svůj sortiment znát, doporučuje Kupka. Upozorňuje tak na skutečnost, že zákazník může snadno změnit prodejce, pokud ten není schopen odpovědět na jeho dotazy týkající se zboží. Do popředí Kupka také staví to, že by se měl podnikatel řídit potřebami trhu a hledat skuliny. Nabídnout by tak měl takové zboží, které na trhu buď není vůbec, nebo jen v omezené míře. Čtěte více: Konkurenci si můžete na internetu analyzovat zdarma

Levný e-shop nemusí být vždy výhra

Pokud má podnikatel jasno, v jaké oblasti bude podnikat, může začít vytvářet e-shop. V podstatě se mu nabízí tři možnosti – open source aplikace, licencovaný e-shop nebo zakázkový e-shop. Aplikaci, na níž bude internetový obchod provozovat, tak lze pořídit buď zcela zadarmo formou volně šiřitelných aplikací, nebo za úplatu. Nutno podotknout, že každá možnost v sobě skrývá svá pozitiva i negativa.

U open source aplikací je sice výhodou finanční nenáročnost a rychlé zřízení, ale podnikatel se pak musí smířit s unifikovaným vhledem a nastavením, které nemusí přesně odpovídat potřebám obchodování. Pokud si však troufne na přepracování zdrojových kódů, může být open source aplikace výhodnou volbou. Obavy uživatelů může vzbuzovat díky otevřenosti zdrojových kódů zvýšené bezpečnostní riziko. V praxi se ovšem jedná spíše o výhodu, protože je možné chyby také velmi rychle hledat kvůli opravám, jelikož do kódu vidí „více očí“, ujišťuje Petr Krčmář, šéfredaktor serveru Root.cz. Podle něj navíc statistiky ukazují, že se problémy v otevřených aplikacích opravují řádově rychleji než v těch uzavřených.

S nákupy přes internet máte zkušenosti:

Placené e-shopy pak podnikateli v tomto směru poskytují větší bezpečí a komfort. U licencí však podnikatel může narazit na omezenou funkčnost, za jejíž rozšíření si bude muset připlatit. Licencované e-shopy se většinou platí formou měsíčního nájmu a jejich cena se velmi různí. Začínat mohou na několika stovkách a šplhají se až do výše desítek tisíců. Jejich cena závisí především na požadovaném obsahu. Pořizovací náklady tak zvyšují nadstandardní funkce jako například slevové kupony, věrnostní systém, SEO (optimalizace pro vyhledávače) nebo jazykové mutace.

Finančně nákladnou metodou se může zdát také pořízení e-shopu na míru. Výhodu však podnikatel pozná v unikátním nastavení, které bude přesně korespondovat s jeho požadavky na provoz internetového obchodu. Snížit atraktivitu tohoto způsobu pořízení e-shopu pak může ještě nutnost vydržovat si administrátora, který bude vytvořenou aplikace spravovat. Čtěte více: Máte nelegální software? Může vás to přijít draho

Vytvořený e-shop pak musí na internetu najít nějaký domov. Podnikatel si pak vybírá z tzv. freehostingu, pronájmu serveru nebo si zřídí vlastní server. Freehosting je zdarma, avšak podnikatel nemá žádnou záruku funkčnosti takového serveru. Za pronajímání zase musí podnikatel platit, ne však tolik, jako při pořízení vlastního serveru, který se však může flexibilně přizpůsobovat potřebám obchodování.

E-podnikání se také řídí zákony

I podnikání na internetu má svá pravidla. Obchodník totiž musí podnikat v souladu s platnými právními předpisy (například Směrnice Evropského parlamentu a Rady o elektronickém obchodu, Směrnice o prodeji na dálku, Občanský zákoník , zákon o ochraně spotřebitele ). E-shop tak musí například povinně zveřejňovat informace o podnikateli nebo se při uzavírání smlouvy za použití prostředků komunikace na dálku řídit občanským zákoníkem. Konkrétně se pak o této smlouvě mluví v hlavě páté , která řeší spotřebitelské smlouvy.

Petr Šebek - perex

Petr Šebek: Ta „pravá krize“ pro e-shopy teprve přijde

Krize na internetové obchody zcela ještě nedolehla. Reálnou situaci naznačí až vánoční období a především začátek nového roku, tvrdí Petr Šebek, jednatel společnosti provozující e-shop Obchodní dům.cz. Čtěte více

Podnikatel by si tak podle všech těchto norem měl formulovat své vlastní obchodní podmínky. Orientovat se v legislativě je však velmi obtížné a jak poukazuje Sdružení obrany spotřebitelů (SOS), podnikatelé spíše „opisují“ pravidla od sebe navzájem, tedy i s chybami. Pro zajištění správného jednání internetového obchodníka v souladu se všemi předpisy pak slouží certifikáty. Na českém trhu se uplatňují dva – SAOP a Certifikovaný obchod.

Spotřebitelský audit obchodních podmínek (SAOP) zaštiťuje SOS. Hlavním cílem tohoto projektu je zlepšit povědomí o spotřebitelském právu mezi podnikateli a tím chránit spotřebitele při jejich nákupech, popisuje mluvčí SOS Jan Mišurec. Certifikát SAOP o internetovém obchodníkovi tedy říká, že jeho obchodní podmínky odpovídají zákonům a spotřebitel se nemusí obávat svého zneužití. Certifikát platí pouze jeden rok. Poté je nutné obnovení. V současnosti logo SAOP označuje 89 firem.

Logo Certifikovaný obchod udílí Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Certifikovaný obchodník splňuje základní pravidla bezpečného a bezproblémového nákupu, uvádí na svých internetových stránkách asociace, která sdružuje téměř dvě stě podnikatelů a odborníků v elektronickém obchodě. APEK také rozdává certifikaci II. stupně, kterou však může získat pouze podnikatel se značkou Certifikovaný obchod. Zajistit má vysokou kvalitu služeb. Označení Certifikovaný obchod dosud používá 49 firem, devět z nich se dokonce pyšní certifikátem druhého stupně. Čtěte více: Vyplatí se firmě získat certifikát „Bezpečný podnik“?

Masová propagace může ublížit

Hotový e-shop potřebuje podnikatel dostat do povědomí zákazníků. Zcela určitě by měl podnikatel začít tím, že zaregistruje svůj e-shop do katalogů podnikatelských subjektů největších českých portálů, domnívá se Kupka v článku Zakládáme e-shop: propagace, reklama. Virtuální obchod se tak zadarmo dostane do seznamu firem. Pro vylepšení pozice je ale nutné si připlatit. Úspornější reklamou na internetu pak může být i reklama pomocí PPC systému (platí se za proklik) nebo tzv. partnerské (affiliate) programy. Ty slibují podnikateli propagaci na partnerském webu, za kterou zaplatí až v okamžiku, kdy se zákazník nejenže přesune do e-shopu, ale navíc v něm i nakoupí. Provize z takové reklamy je však vyšší než u jiných typů propagace.

Pro zviditelnění svého obchodu může podnikatel použít také klasické cesty, jako jsou například reklamní spoty v televizi či rádiu, letáky, novinové inzerce . Bezplatnou inzerci si podnikatel může zajistit ve fulltextových vyhledávačích. E-shop však pro to musí být optimalizován pro vyhledávače, za což se platí.

Při reklamní kampani by měl podnikatel hlavně promyslet důsledky. Plošná reklama, která krátkodobě zvýší prodej o desítky procent, může nakonec spíše ublížit, než pomoci, varuje Kupka. Vysvětluje to tím, že začínající obchodník mnohdy nedokáže svými kapacitami pokrýt razantně zvýšenou poptávku, aniž by klesla kvalita poskytovaného servisu. Čtěte více: Zaplaťte si reklamu a odečtěte si ji z daní

Podnikatel musí komunikovat

Při provozování internetového obchodu se podnikatel dostává do styku jak s dodavateli , tak i, byť nepřímo, se zákazníky. Jeho snahou by tak měla být optimalizace komunikace a procesů, ke kterým při daném styku s těmito subjekty dochází. Při tvorbě svého e-shopu tak podnikatel musí pamatovat například na automatické potvrzení objednávky. Virtuální prodejna by také měla garantovat určitou rychlost a spolehlivost dodání. Tu pak zajišťují přepravci (Česká pošta, soukromí přepravci) nebo podnikatel vlastními silami. Vždy by měl ale pečovat o to, aby se produkt dostal do rukou zákazníka v neporušeném sta­vu.

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Aby se objednané zboží k zákazníkovi vůbec dostalo, musí si podnikatel správně nastavit logistické procesy. Jde především o to, aby dodavatel uměl flexibilně reagovat na požadavky internetového obchodu. Důležitým faktorem úspěchu je správný výběr dodavatelů, protože úspěch dnešního e-shopu spočívá mimo jiné také v rychlosti dodání zboží k zákazníkovi, potvrzuje Petr Šebek, ředitel Obchodního domu.cz. Usnadnění této komunikace může podnikatel najít například v systémech B2B, které z velké části komunikaci automatizují.

Starosti s dodávkami může také částečně vyřešit vlastní sklad. Podnikatel by se však měl ujistit, že využívané prostory jsou pro tento účel zkolaudovány a splňují veškeré nároky na provozovnu podnikatele (nároky na elektrické a rozvodné sítě, hygienické předpisy, bezpečnostní předpisy, likvidace odpadů). Čtěte více: Potřebuje každá provozovna kolaudační souhlas? 

Autor článku

Redaktor/ka již pro server Podnikatel.cz nepracuje. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).