Jak snížit náklady s využitím internetu? Zjistili jsme

25. 5. 2012
Doba čtení: 3 minuty

Sdílet

Autor: 258398
Práce na dálku vám může ušetřit nemalé peníze. Stačí využívat online kancelář, online komunikaci či online spolupráci.

Online kancelář, online komunikace, online spolupráce: to vše vyjde levněji než skutečná kancelář a skutečné pracovní schůzky, na které se musíte často i složitě dopravovat. Společným jmenovatelem těchto úspor je práce na dálku – fenomén, který se čím dál víc stává významnou konkurenční výhodou firem. Proč? Nejen, že ušetřené sumy mohou jít až do milionů, ale flexibilnější možnosti práce přispívají i k větší spokojenosti a produktivitě zaměstnanců.

Život bez kanceláře

Že si to neumíte představit? A přece dnes už takovým způsobem řada firem funguje. Kanceláře nemají buď vůbec, a pokud ano, využívají je v omezeném rozsahu. Téměř veškerá komunikace totiž díky vyspělým webovým aplikacím může probíhat online: nemluvíme tu jen o e-mailu nebo chatu, ale setkat se tváří v tvář můžete například prostřednictvím videokonference. 

Čtěte také: Jak a kde pracovat na cestách? Přečtěte si několik tipů

Online data, online spolupráce

A tam, kde jde o větší porady nebo školení, lze využít programy pro online prezentace, sdílení plochy a řadu dalších nástrojů, které vám umožní efektivně komunikovat o pracovních tématech bez toho, že byste se museli osobně setkat.

Online komunikací ale možnosti práce na dálku zdaleka nekončí. Díky aplikacím fungujícím na bázi cloud computingu už není potřeba mít ani vlastní firemní počítačovou síť – veškerá data můžete mít uložená na vzdáleném serveru, ke kterému budete mít přístup z jakéhokoliv zařízení připojeného k internetu. 

Čtěte také: Naučte se pracovat se svou e-mailovou schránkou. Přečtěte si naše tipy

A když máte data takto po ruce, ke slovu přicházejí aplikace, díky nimž můžete na dokumentech spolupracovat online a v reálném čase – i když každý váš zaměstnanec sedí v jiném koutě města nebo republiky.

Google nebo Microsoft?

Asi nejznámější online kanceláře představují konkurenti Google a Microsoft – jsou to Google Apps pro firmy a Office 365. Oba balíčky jsou si hodně podobné: nabízejí provoz e-mailu pod vlastní doménou, online kalendář či běžné kancelářské aplikace pro práci s texty, tabulkami nebo prezentacemi. Jednoduše tu vytvoříte interní webové stránky nebo chatujete s kolegy. 

SPECIÁL: Cloud Computing

A který z těchto balíčků je lepší? Google jednoznačně konkuruje cenou – nabízí dokonce provoz zdarma do 10 uživatelských účtů při omezení některých funkcí. Také poskytuje řadu dalších unikátních nástrojů a možnost integrace jiných webových aplikací. Mezi výhody Office 365 zase patří dokonalá kompatibilita s nejpoužívanějšími kancelářskými programy Microsoft Office nebo propracované aplikace pro videokonference a online prezentace.

Kde se šetří miliony

Asi si lehce spočítáte, kolik ušetříte, když nebudete platit za nájem kanceláře nebo za energie a kolik vám asi zbude, když zrušíte většinu služebních cest nebo klasické telefonáty nahradíte telefonováním přes Internet. Tyto úspory nejsou samozřejmě tak přímočaré – musíte počítat i s investicí do nového hardware i software – ovšem výhodou cloudových aplikací je, že je nemusíte kupovat. Platíte jen pravidelné poplatky za jejich užívání a navíc se nemusíte starat o jejich aktualizaci.

Kde to funguje? Inspirace z Česka

Už zdaleka nejen zahraniční firmy profitují z práce na dálku. Z velkých českých firem je práce na dálku běžná například ve společnosti T-Mobile Czech Republic, která svým zaměstnancům nabízí možnost částečné práce z domova. Podobné výhody mívají i pracovníci velkých bankovních domů, jako je Česká spořitelna nebo Komerční banka. 

Čtěte také: Podívejte se, jak v Praze vzniká TechHub pro startupy (VIDEO)

Také v menších firmách je práce na dálku čím dál častějším jevem. Ve výčtu příkladů by se dalo pokračovat – jedno ovšem mají společné: že kromě úspor finančních dosahují tyto firmy i úspor na svém lidském kapitálu. Díky možnostem flexibilní spolupráce totiž mívají spokojenější, a tedy i loajálnější zaměstnance.

Autor: Michal Martoch

Autor článku

Kolektiv autorů serverů Podnikatel.cz a BusinessCenter.cz

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).