Jak to dopadlo s Lex Vouchery? Mnozí klienti ještě bojují a čekají na peníze

16. 11. 2020
Doba čtení: 8 minut

Sdílet

Ilustrační obrázek Autor: Depositphotos.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek
Cestovní kanceláře vydávaly poukazy zvané Lex Voucher do konce srpna. Jaká je nyní situace? Jsou už klienti spokojení?

Zákon Lex Voucher (185/2020 Sb.) umožňoval cestovním kancelářím v případě zrušení zájezdu z důvodu pandemie vydat klientovi poukaz na zájezd. Jednalo se o náhradu za zájezdy s termínem zahájení od 20. 2. 2020 do 31. 8. 2020. Jak jsme už psali, podle reakcí lidí ve facebookové skupině o praktikách cestovních kanceláří na klienty zákon příliš nemyslel. 

Co se dozvíte v článku
  1. Prohřešky kolem chráněných osob
  2. Zpětné odmítnutí? Nelze
  3. Problémy s jinými poukazy
  4. I příští rok je nejistý
  5. Připomeňte si dovolenou v Evropě: 
  6. Někteří jen čekají na peníze

Spousta klientů cestovních kanceláří nakonec dostala zpět své peníze a domohla se tak svých práv. Bylo však zapotřebí obrnit se trpělivostí, někdy být rázný nebo si vzít k ruce právníka. Například Tomáš peníze dostal, ale nebyly mu vráceny v zákonné lhůtě 14 dnů, ale až po měsíci a po zaslání předžalobní výzvy. Od té doby je měl do dvou dnů na účtu. Dovolenou tak řešil od března a peníze mu došly až v půli června. 

Prohřešky kolem chráněných osob

Časopis dTest ve svých informačních materiálech uvádí, že za pět měsíců účinnosti Lex Voucher zaznamenali poradci jejich spotřebitelské poradny přes 500 stížností na postup cestovních kanceláří. Setkali jsme se s vystavováním poukazů na kratší dobu než do konce srpna 2021, jak stanoví zákon, nebo s nucením spotřebitelů k doplacení ceny zájezdu, i když lze voucher vystavit pouze na zálohu, vyjmenovávají s tím, že nejzávažnějším prohřeškem je nevrácení peněz, i když to nařizuje přímo Lex Voucher. A to v případech týkajících se takzvaných chráněných osob. Poukazy budou moci odmítnout senioři nad 65 let věku, zdravotně postižení lidé, těhotné ženy, lidé na mateřské nebo rodičovské dovolené, nezaměstnaní, osamělé samoživitelky a samoživitelé a také školy v případě školních zájezdů, popisovala ministryně pro místní rozvoj Klára Dostálová. Pokud takový spotřebitel odmítne poukaz, musí mu pořadatel zájezdu vrátit do 14 dnů všechny peníze.

Zkušenosti svých rodičů popisuje ve výše zmíněné facebookové skupině Šárka. Její rodiče si na podzim 2019 koupili zájezd na Severní Kypr, zaplatili zálohu ve výši 50 % zájezdu (necelých 15 tisíc korun) a následně v květnu doplatili zbytek s tím, že měli v červnu odletět. Přestože je jim 70 a 75 let a patří tak mezi chráněné osoby, tak jim poslali poštou voucher na zájezd. Otec nelenil a voucher hned odnesl na pobočku na Národní v Praze v době covidové, kdy měl sedět doma a chránit se, a dožadoval se vrácení peněz na zájezd. Od té doby si již 4 měsíce s Firo tourem pravidelně dopisuje a čeká na vrácení 30 tisíc, dodává. 

Gabriela na to reaguje tím, že je to dlouhý boj s cestovní kanceláří. Vydržte a nedejte se. Opět bych vše sepsala přesně s daty, kdy a kam jsem již žádost posílala či předávala, a pohrozila žalobou. Pevné nervy a hodně štěstí, přidává. Podle Zuzany hrozba žalobou nefunguje, protože to podle ní mají na háku. Jim Firo tour dluží téměř 60 tisíc a předžalobní výzva nezabrala a jejich rádoby právník jen sděluje, že oni se snaží, ale my musíme pochopit, že korona… Nezabrala ani televize. Momentálně se ohánění moratoriem a že se snaží svých závazků dostát… Zatím od nich nemáme ani korunu, podotýká. Podobně je na tom i Adéla, které dvě cestovky drží celkem 40 tisíc, na které čeká do příštího roku na konec ochranné lhůty. Jsem taky vytočená, ale že nevrátí peníze ani těm, co do té ochranné lhůty nespadají, to je fakt nehoráznost, zdůrazňuje.

Co je zakázáno a na co mám nárok?

Tady je přehled všech opatření, která jsou platná pro podnikatele i veřejnost. Přečtěte si také seznam všech podpor, které lze ještě aktuálně čerpat. 

Zpětné odmítnutí? Nelze

Veronika popsala zkušenost se zpětným odmítnutím voucheru. Podobně jako v případě rodičů Šárky i těm jejím ve věku 73 a 72 let byl v červnu vystaven poukaz od ČEDOKu. Situace byla v té době zmatená a nepřehledná, takže ho oficiálně neodmítli. Nyní se po tom Veronika začala pídit a zjistila, že ve svých letech mají nárok na vrácení peněz a přímo na voucheru si všimla, že je nutné jej odmítnout do 5 dnů od vystavení, pak je nutné čekat až do konce ochranné doby. V ČEDOKu nám řekli, že se s nimi můžeme klidně soudit, ale že žádné peníze vracet nebudou, doplňuje. Voucher je nepřenosný, výhledově rodiče nikam nepojedou a peníze jim v současné situaci dost chybí. 

Podle Petra je svinstvo, že cestovní kancelář takový poukaz vůbec vystavila, když muselo být jasné, že spadají do zákonné ochrany. Podle Angeliky nelze voucher odmítnout od vystavení, ale od doručení, protože až doručením se o věci dozvíte a až poté můžete učinit další kroky. Lhůta jí tak připadá nepřiměřeně krátká a myslí si, že zde za chvíli bude kupa žalob. Lenka zmiňuje, že v zákoně žádná lhůta není, takže kdykoliv po obdržení poukazu až do 31. 8. 2021 je zákazník oprávněn oznámit odmítnutí poukazu a současně povinen vrátit jej pořadateli. Pořadatel je pak povinen do 14 dnů vrátit zákazníkovi peníze. Nemohou si určovat sami bez zákonného oprávnění lhůtu. Ať objednavatel oznámí odmítnutí a poukaz vrátí, doporučuje. Jana má zase vystavený poukaz z 14. května a 24. července jí bylo 65 let. Poukaz by tak také ráda odmítla, což však nejde, protože rozhodný je věk v té době, nikoli až poté.

Problémy s jinými poukazy

Jednatel a ředitel cestovní kanceláře BON TON Petr Kraus serveru Podnikatel.cz už dříve prozradil, že existuje celá řada možností, jak se zákazníky řešit zájezdy a smlouvy o zájezdu, které nemohly být realizovány. Oni například nabízeli možnost změny na jinou destinaci, změnu smlouvy na stejný zájezd v příštím roce, vlastní (nevládní) vouchery a tzv. Lex Vouchery. Právě s nevládními vouchery je však problém, protože nemusí splňovat náležitosti požadované v Lex Voucher a jejich podmínky si tak určuje cestovní kancelář, na což upozorňovala i Česká obchodní inspekce

Například Veronika má poukaz na dovolenou od Invie, cestovní kancelář Best Reisen a nenašla od nich momentálně žádné zájezdy. Je tedy možné, že pokud do příštího roku nic nevybereme, poukaz propadne a peníze tedy nedostaneme? ptá se a zdaleka není jediná. Eva ani nemá katalog od Alexandrie. Mrzí mě, že jsme si nevzali voucher, ale věřím, že to nakonec nějak dopadne. Že třeba vezmeme v nejhorším dva týdny v Chorvatsku. A myslím si také, že situace bude v létě opět celkem klidná a bude se dát letět třeba i do Řecka, popisuje. Někteří se diví, proč odmítli Lex Voucher, když na něj měli nárok. Popravdě se v tom vůbec nevyznám. Bylo to v době, kdy ještě létat bylo možné, ale byly povinné testy a náš hotel byl uzavřený. Jinam jsme nechtěli, CK nám nabídla buď počkat, anebo toto, tak jsme přijali tento poukaz, vysvětluje Veronika. 

Olina má voucher TravelSafe+ od BlueStyle a dnes ví, že ačkoliv platí do roku 2022, tak jej nevyužijí. Máme tam 40 tisíc a bylo nám řečeno, že peníze jsou nevratné, prostě když nevyužijeme, peníze nedostaneme, doplňuje a zajímá se, zda se s tím dá něco dělat a získat peníze zpět. Peníze vám nevrátí. Můžete někomu přenechat a změnit účastníky, pokud vy sama nevyužijete. Jinak bohužel, radí Tereza. Zatímco Lex Voucher je možné dát komukoliv, u TravelSafe+ se mohou měnit účastníci, ale objednavatel musí zůstat. V často kladených otázkách na webu k tomu cestovní kancelář píše, že jména i počty cestujících osob můžete bez problémů změnit, ale objednavatel, který je uveden na původní smlouvě o zájezdu, zůstává vždy stejný. Stejně tak bude k zaplacení nezbytný mobilní telefon uvedený na smlouvě, na který zašleme autorizační kód pro ověření totožnosti oprávněné osoby při platbě.

I příští rok je nejistý

Tomáš jako jeden z mnoha jiných zvažuje zakoupit si first minute s CK Blue Style s termínem odletu v červenci 2021 s tím, že by platil voucherem Lex Voucherem a něco doplácel. Není si však jistý, jaký by byl postup v případě, že by v červenci 2021 nebylo možné odletět a zájezd by byl zrušen. Musela by mu cestovní kancelář vyplatit peníze, nebo by musel vzít jejich další voucher? V Blue Style mi dneska řekli, že kdyby tato situace nastala, že mi peníze nevyplatí, že mi zase dají voucher na tu částku, kterou jsem platil voucherem, doplňuje. 

Podle Alfa, pokud bude ten budoucí zájezd zrušen ze strany cestovky, tak nemají žádné právo nabízet jakýkoliv voucher. Neplatí žádné pravidlo, že čím jste platil, to dostanete zpět, a v případě zrušení zájezdu má tak dle zákona nárok na okamžité vrácení všech peněz na účet. V případě, že by se něco takového dělo, tak už od zrušení zájezdu s CK komunikujte hlavně písemně, abyste měl případné důkazy. Do telefonu vám můžou nakukat, co chtějí, ale v písemné formě se už tak neodváží lhát, radí.

Angelika podotýká, že nikdo nemůže vědět, co bude příští rok, jestli bude další Lex Voucher nebo něco jiného. Doporučuje proto počkat a voucher použít v létě příštího roku, kdy bude jisté, jaká je situace. Pokud voucher nepoužijete, pak peníze vrátit musí. Ale další zájezd není právně nijak vyřešen, dodává. V případě TravelSafe+ je jedno, kdy ho člověk udá, ale koupit dovolenou stejně musí, jinak propadne. Navíc teď máte těch 10 % a Blue Style má na webu napsáno, že v případě zrušení kvůli covidu vrátí zase voucher a za doplatek vrátí peníze, sděluje Romana. 

Připomeňte si dovolenou v Evropě: 

Někteří jen čekají na peníze

U Lex Voucheru je tedy možné jej nevyužít, počkat do 15. září 2021 a posléze si tak nechat proplatit peníze. Pro tuto variantu se rozhodla například Jana, která čeká už „jen“ na proplacení 7,5 tisíc korun od Pantouru. Taky budu cekat. I když CK My planet spíš krachne, myslí si Lenka. Též máme 20 000 u Fischer a uvidíme. Zatím nic nevybírám, vyčkáme a uvidí se, říká Romana. Pavel uvidí podle cen za zájezdy. Rozhodně nebudu dávat víc jen proto, abych cestovce zaplatil letošní nevydařenou sezónu. Každopádně pokud se situace v příštím roce výrazně zlepší, tak zájezd budu objednávat ne dřív jak týden do odletu. Nechávám to otevřené, uzavírá. 

Autor článku

Jana je redaktorkou Podnikatel.cz a její hlavní specializací je marketing, zajímá se také o firemní finance. Pravidelně hledá a píše nové příběhy podnikatelů.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).