Já už jsem také měl kontrolu z Živnostenského úřadu. Opravdu není nic hrozného. Probíhalo to přesně jak popisuje autor. Já na rozdíl od autora mám i provozovnu, kdy kontrolovali označení provozovny, kdy na ceduli musí být uvedeno i IČO (neuvedení IČO je na pokutu) a provozní doba. Dále chtěli vidět nájemní smlouvu a také provozní řád schválený hygienou (provozuji masáže). Zároveň v provozovně prodávám i drobné zboží - kosmetika, čaje atd, tak kontrolovali označení zboží cenami a při kontrole přijatých faktur si vytáhli nějakou na zboží a nějakou na provozní věci (masážní oleje, prostěradla atd.). U vydaných faktur se skutečně funguje hlavně to, zda se nefakturuje za něco, na co nemám živnostenské oprávnění. Během 10 minut jsme měli kontrolu hotovou, dostal jsem zápis, podepsal a šel jsem domů
Když já (OSVČ) platím úředníka a on mne může kontrolovat, tak by dávalo smysl a bylo logičtější, abych i já jej mohl kontrolovat, jestli se nefláká a pilně pracuje. Ale to bych si na sebe upletl bič, protože aby ouřada více pracoval, tak by zřejmě musel mě a podobné ještě více kontrolovat... :o)
Měl jsem už dvě kontroly. U první šli "dům od domu". Ta byla hloubková, kontrolovali všechno možné, od označení provozovny, přes její stavební způsobilost, náležitosti vystavených faktur až například po způsob nabývání zboží a materiálu. Druhá kontrola byl náhodný výběr na konkrétní obor činnosti a shodou okolností si vybrali takový, kde nebylo co kontrolovat (takže si jen napsali "činnost neprobíhala, podnikatelský záměr trvá") :-)
Tak to ja mám presne opačnú skúšenosť z FÚ Hodonín. Podnikám od roku 1988 mal som veľa daňových a finančných kontrol tak v ČR ako aj v SR. Ale čo sa deje na FÚ v Hodoníne to je naozaj je šikana, ponižovanie, a snaha vykonštruovať nejaký problém. Po viac ako roku znova obťažujú tých istých podnikateľov, asi aby som mnou už nespolupracovali, poškodili dobré dodávateľsko-odberateľské vzťahy, čo sa im zatiaľ aj naozaj darí, tak to vidím ja .Kontrolu mám už dva a pol roka. Vytvárajú konšpiračné teóríe len aby vytvorili problém. Celý život podnikám čestne a poctivo, nikdy som nepredával firmy pretože som si istý, že všetko robím čestne a poctivo podľa zákonov, nikdy som nemal žiadny problémy s DÚ, FÚ. Ale asi som to mal urobiť a ísť do dôchodku.
To docela chápu. Já si taky úřady často pletu, nějak mi splývají v jednolitou šedivou masu. Občas z té říše zla vystartuje nějaký kontrolor s příkazem nevracet se, dokud nenajde něco co by bylo na pokutu a hledá a hledá a hledá. Je zbytečné rozlišovat, jestli byl z FÚ nebo ŽÚ nebo BFLMPSVZÚ -- to udělá můj právník až bude podávat odvolání. Zatím vždy úspěšně, takže nemám důvod svoji strategii měnit :-)
Dobrý den,
musím přiznat, že na kontrolou ze živnostenského úřadu nemám dobré vzpomínky. Přestěhovala jsem se ze středních Čech do Prahy. Všude jsem nahlásila změnu bydliště- zdravotní, sociální a finanční úřad. Všude jsem byla osobně, ale ouha na živnostenský úřad jsem zapomněla. Nicméně si asi zjistili, že jsem změnila adresu a obeslali mě asi 2. měsíce po přestěhování a pozvali mě dvě paní- takové Kabrhlelové- nechali mě beze slova půl hodiny sedět v zasedačce a pak přišly s destičkami pod rukou - a oznámili mi, že jsem dle nějakého paragrafu nenahlásila přestěhování do 8. dnů a dali mi podepsat pokutu Kč 1 000,- s tím, že se nebudu odvolávat. Přišlo mi to jak za minulého režimu, hlavně, že se snaží propojit úřady, aby chudák OSVČ nestrávil dva dny obíháním úřadů a takové to banální věci, které nikomu nic nezpůsobí si mezi ssebou předali.
Drahá paní, dovolte mi tu vyvrátit některé bludy, které tu prezentujete.
Jako podnikatelka, co vlastní ŽIVNOSTENSKÉ oprávnění, máte, světe div se, povinnosti k ŽIVNOSTENSKÉMU úřadu, v jehož režimu vyděláváte peníze. To, že jste se přestěhovala, je úřadu jedno, jde o to, že na té minulé adrese zůstalo Vaše sídlo, tzn. někdo třeba koupil dům a moc se mu nelíbilo, že tam je centrum Vašeho podnikání, další div, protože závazky za Vámi by šly právě tam. Je to adresa, kterou máte na fakturách, například, takže to nemůže být jen tak někde. Takže nový majitel to oznámil a úřad Vás vyzval, abyste to napravila - protože musí reagovat na podnět, jinak bude mít problémy u Krajského úřadu nebo u Ministerstva průmyslu a obchodu. Kdybyste na výzvu reagovala, zaplatíte 100 kč, udělá se změna a je to vyřešené - dokonce se teď nastavuje automatická změna, takže se sídlo změní s každou změnou trvalého bydliště, dělá se to asi 6 let dozadu, takže je mi jasné, že jste na úřadě nebyla x let. Ale Vy jste nereagovala, takže, podle §58, musel úřad přistoupit k tomu, že Vám oprávnění zruší - ano, protože, opakuji, máte sídlo někde, kde nemá co dělat. Až poté, co podnikatel nereaguje a je mu prokazatelně doručeno, tak se přistoupí k řízení, kde jsou opravdu náklady 1000 kč.
On Vás totiž úřad vyzývat vůbec nemusí. Může jít rovnou na kontrolu, jestli máte sídlo označené a pokud ne, to jsou teprve pokuty. Neznám ale žádný úřad, co to takto dělá, posílají právě výzvu, upozornění k tomu, že si máte adresu změnit_a každá taková výzva stojí stát několik desítek korun a doručuje se, bohužel, na x adres, než se podnikateli doručí, protože se neobtěžuje oznámit, že podniká jinde - a takových jako vy jsou tisíce.
Takže si to shrneme - máte živnostenské oprávnění, na úřadě jste x let nebyla, nereagujete na vyzvání a pak tu řvete kvůli půlhodině a tisícovce. Ono, milá paní, nejsou jenom práva, ale i povinnosti. Tak si sáhněte do svědomí a reagujte na dopisy, co Vám úřady posílají, než si začnete stěžovat.
Draha pani Jirino, evidentne jste nepochopila pointu daneho prispevku. Stat ma bambilion uradu. Ten samy stat dostane spolu se zmenou adresy ve vasi obcance potrebne udaje pro to aby vsechny jeho urady tuhle informaci meli k dispozici. Misto zasilani dopisu na starou adresu, nebo pokutou cela situace mohla byt vyresena v civilizovane krajine zpusobem - Dobry den, prestehovali jste se, vidime ze se Vam dari lip, mame radost ze budou vyssi dane. Proc by clovek mel chodit na 200 uradu kvuli zmene adresy kdyz u prvniho uz stat tuhle informaci ziska? Stat je sluzbou obcanovi a ne naopak.
Rada, především pro ženy, která vám může ušetřit mnohá nedorozumění a zklamání. NEPŘEDPOKLÁDEJTE neustále, že se protějšek SÁM OD SEBE DOVTÍPÍ. Ať už je to manžel, úřad...Pokud něco chcete, musíte to nahlas sdělit (napsat) adresátovi. Ani plkání s kamarádkami nezaručí, že informace dorazí na místo určení pomocí drbnamobilu.
Jistě, jak se jen paní Alena může nazývat podnikatelkou, když ani neví, že má do osmi dnů vyplnit formulář XYZ-123456 a osobně jej odevzdat v podatelně Úřadu pro evidenci špinavých ponožek.
Vy tam na úřadech vůbec nechápete, že podstata podnikání není ve vyplňování Vašich zbytečných papírů, ale že je to vynalézavost, kreativita, samostatnost, odvaha a hlavně práce, práce a práce. Ty Vaše papíry mají jen vnést pořádek do Vašich evidencí pro Vaše účely, abyste mohli podnikatele lépe kasírovat, ale žádný podnikatel se nestane lepším tím, že správně a krasopisně vyplní všechny Vaše formuláře.
Ano, to je právě to co vytýkám úředníkům a úřadům (a zákonodárcům). Chápu, že hloupá podnikatelská chyba by byla slíbit zákazníkovi něco třeba postavit a pak to udělat špatně a ještě při tom něco zničit. Ale nechápu úřad, který takovéhle chybě staví na roveň nevyplnění jejich "svatého" formuláře a ještě kvůli tomu peskuje, pronásleduje a pokutuje. A ještě lépe: kvalitu podnikatele nehodnotí podle toho jak dobře dělá svoji práci, ale podle toho jak vyplňuje ty papíry :-) které jsou navíc z větší části úplně zbytečné, buď protože že do nich člověk musí psát to co úřady už stejně dávno vědí nebo prostě proto, že je vyplňuje pro úřad který je sám úplně zbytečný a jeho pracovníci s ním.
Přiznám se že Já měl dvě kontroly. Obě na udání. Dva odlišné ŽÚ , Ale sám za sebe mohu napsat že oba mi přišli v pohodě. Jeden průšvih byl před 12 lety. Netušil jsem že pokud fakturuji odvoz sutě musím mít oprávnění s nakládáním s odpady. Úřednice mi ze vším pomohla a vyřídila. Oprávnění mám zaregistrované na Krajském úřadě Vše dala dohromady a vyřídila i přidružené živnosti. Tenkrát bez pokuty. Druhá kontrola hned po změně bydliště do jiného Kraje. Tentokrát udání od bývalé tchyně. Musím uznat že úřednice vyslechla můj "příběh". Opět velmi ochotně ke všemu přistoupila. Dali jsme kávu a zákusek ( kontrola proběhla na malém městě ) který jsem donesl. Vše aktualizovala a jen mi dala doporučila si zaregistrovat u FÚ firemní účet. Takže za mne na těchto úřadech vše O.K