Přestože sociální sítě jako Facebook či Twitter do velké míry převzaly jejich funkci, do starého železa rozhodně nepatří. Řeč je samozřejmě o blozích, které mají stále co nabídnout, a to i firmám. Oproti Facebooku a Twitteru mají nezanedbatelnou výhodu v tom, že umožňuji zveřejnit delší sdělení, kterým navíc nikoho nespamujete a neotravujete, pokud jej nechce číst. Abyste se ale se svým firemní blogem slavili úspěch, měli byste se držet několika pravidel.
Především si uvědomte, že blog nemá být místem, kde zveřejňujete tiskové zprávy, či jen vychvalujete vaši společnost. Blog má být místem, které umožní nahlédnout pod pokličku, přinést neveřejné informace ze života firmy či vzdělávat čtenáře. Nesnažte na něm působit formálně a uměle, základ tvoří přirozenost a osobní přístup k návštěvníkům blogu. Nebojte se na blogu diskutovat a polemizovat. Dobře vedený webový zápisník vám pomůže vytvořit základnu vracejících se fanoušků (a potenciálních zákazníků nebo zaměstnanců). Čtěte také: Naučte se, jak zviditelnit svůj byznys zadarmo
Má pro mě firemní blog smysl?
Podnikatelé si mnohdy kladou otázku, zda pro ně má blog má význam. Stejně jako u firemních profilů na sociálních sítích platí, že limity týkající se velikosti firmy nebo oboru podnikání v podstatě neexistují. Blog může mít význam pro každého podnikatele, pro korporaci i pro OSVČ. Některé firmy se z blogů přeorientovaly pouze na Facebook a Twitter. Klasický blog se však více hodí pro delší sdělení, navíc vašimi příspěvky nikoho nespamuje.
Pokud se podnikatel rozhoduje, zda blog vést, měl by se nejprve zamyslet nad několika otázkami: Pro koho jej chci psát? Bude dotyčnou cílovou skupinu můj blog zajímat? Čte vůbec má cílová skupina blogy? Jestliže ne, může je můj blog ke čtení internetových zápisníků přivést? Pokud ani tato odpověď nezní ano, pak pro vás blog bude zřejmě nadbytečnou ozdobou,
domnívá se Štěpán Neubauer, account manager společnosti Ewing PR.
Když přemýšlíte nad cílovou skupinou, připadají v úvahu v případě blogů v podstatě dvě, zaměstnanci a veřejnost. Intranety a interní firemní blogy pro zaměstnance se hodí hlavně pro velké firmy, a proto se v následujícím textu zaměříme hlavně na blogy pro veřejnost. Řada pravidel nicméně platí pro obě skupiny webových zápisníků a některé firmy také obě formy úspěšně spojují a kombinují. Čtěte také: Nové zákazníky hledejte také na Facebooku. Poradíme, jak na to
Nepište hlavně tiskové zprávy, buďte neformální
Základním smyslem komunikace skrze firemní blogy je ukázat veřejnosti také osobní přístup, lidskou tvář firmy a vytvořit kolem nich věrnou komunitu. Zatímco webové stránky či tiskové zprávy vyznívají zpravidla odměřeně a neosobitě, což ovšem není špatně, blog by působit přesně naopak. Založte proto svůj webový zápisník na osobní přístupu ke čtenářům, mluvte jazykem vaší cílové skupiny a nepůsobte formálně. “Konzervativní finanční instituce zřejmě nebude chtít mluvit jazykem teenagerů, což zase může mít smysl, pokud jste vycházející popová prskavka,” říká Štěpán Neubauer.
Firmy dělají někdy velkou chybu v tom, že blog využívají pouze ke zveřejňování tiskových zpráv a vnitropodnikových předpisů. Takový zápisník však nemá význam a pravidelné a věrné čtenáře vám nepřinese. Blog nemá sloužit jako místo vaší reklamy, zaměřte se na informace, které se čtenář oficiální cestou nemůže dozvědět, na zajímavosti ze života firmy, nechte je nahlédnout pod pokličku vašeho fungování. Pište o novinkách ve vašem oboru, vzdělávejte své čtenáře a raďte jim. Musíte prostě vytvořit obsah, který poskytne vašim čtenářů přidanou hodnotu, než kterou nabízí internetové stránky a vaše “oficiální” výstupy. Psát se dá prostě o čemkoli, co zaujme vaši cílovou skupinu. Čtěte také: Sociální sítě ušité na míru firmám? Skvělý podnikatelský záměr
Dobře vedený blog vám navíc může pomoci i v dalších oblastech. Blog můžete použít v oblasti lidských zdrojů, když se na blogu píše, jak úžasné a zábavné je ve vaší firmě pracovat nebo ho lze použít jako nástroj virálního marketingu, pokud si lidé na blogu přečtou o hypernovince měnící svět, která bude za měsíc na trhu,
vysvětlil pro server Podnikatel.cz Jan Janča, obchodní ředitel internetové agentury Cognito.cz.
Diskutujte a pravidelně blog aktualizujte
Nedílnou součásti blogu by měla být též diskuze. Rozhodněte ji na svém firemním blogu umožněte. Klidně v textu vyzývejte k reakcím, pokládejte otázky a když se někdo chytne, aktivně a rychle odpovídejte. Nemalé množství čtenářů pak může váš blog navštěvovat díky zajímavé debatě pod příspěvky, proto se tedy názorů neobávejte. Reagujte vždy slušně a věcně a rozhodně nereagujte bez rozmyslu i na sebevětší kritiku. Osobní útoky přecházejte a neoplácejte stejnou mincí.
Při vedení blogu dále dbejte na to, abyste jej často aktualizovali, minimálně alespoň jednou do týdne. Blog aktualizovaný jednou za kvartál v podstatě nemá smysl,
potvrzuje Jan Janča, podle kterého je nejlepší, když jej vedou spokojení, loajální a nadšení zaměstnanci. Lidé podle odborníků totiž mají k informacím od “obyčejných” zaměstnanců větší důvěru než k ředitelům a dalším velkým “šajbám”. Jak poznamenává americký bloger Dave Kellog, který v roce 2009 obdržel cenu za nejlepší firemní blog, vynikající firemní blogy jsou ve skutečnosti blogy horlivých blogerů, kteří náhodou v dané firmě pracují. Čtěte také: Udělejte si ze sebe legraci, dejte to na YouTube a máte reklamu, která se šíří jako virus
Rady, jak psát firemní blog
- Pište neformálně
- Nedělejte si na něm přímou reklamu
- Pište o trendech v oboru, dávejte info za zákulisí, vzdělávejte
- Mluvte jazykem vaší cílové skupiny
- Snažte se vyvolat reakce
- Diskutujte se čtenáři
- Pravidelně blog aktualizujte
Jak jsou na tom s blogy české firmy?
Inspiraci mohou podnikatelé též čerpat od velkých tuzemských firem, které nějakou formu blogu využívají. Například společnost ČEZ provozuje klasický blog přístupný všem uživatelům internetu. Blog ČEZu funguje od července roku 2008 a celkově ho navštívilo přes 75 tisíc čtenářů. Blog jsme původně zakládali spíše jako testovací nástroj, a to pro komunikaci techničtějších témat, které se zdály příliš odborné pro širší publikum. Na blogu se snažíme rozvíjet aktuální témata, často nabízet i jiné úhly pohledu a vybízet čtenáře ke sdělování jejich názorů,
uvedl serveru Podnikatel.cz Martin Schreier, specialista web editor ve společnosti ČEZ.
Ze 45 příspěvků, které na něm ČEZ za dva roky vyprodukoval, slavily největší úspěch „Jak se krade elektřina v Česku“, „Energetikova setkání s UFO“ a „Náš pohled na fotovoltaický boom“. Podle Martina Schreiera to ukazuje, že energetika propojená s aktuální událostí nebo tématem se může zajímavou i pro laiky a širší veřejnost.
Ne všechny firmy však blogerský svět okouzlil. Třeba Česká průmyslová zdravotní pojišťovna (ČPZP) svůj firemní blog pro veřejnost o zdraví a zdravotnictví zrušila, jelikož byl o něj mezi uživateli malý zájem. Jiné společnosti pak blog nepoužívají směrem k veřejnosti, nýbrž slouží jim jako neveřejný komunikační nástroj s vlastními zaměstnanci. Mezi tyto instituce se řadí některé velké banky.
Konkrétně Česká spořitelna využívá interní blogy od jara loňského roku. V současné chvíli bloguje pět kolegů na různá témata. Některé blogy se zabývají firemním děním, např. na téma firemní kultury či etiky, a jiné jsou blogy osobní, kde kolegové komentují aktuální dění ať už ve spořitelně či mimo ni,
doplnila serveru Podnikatel.cz Kristýna Havligerová. Podobný systém mají i v Raiffeisebank, kde kromě interního blogu navíc pravidelně pořádají chaty s generálním ředitelem či jinými vedoucími pracovníky banky. V nich se mohou zaměstnanci anonymně ptát na cokoli, co je zajímá,
upřesnil Tomáš Kofroň, tiskový mluvčí Raiffeisenbank.
Přestože mají obě banky blogy pouze k interním účelům, na blogerskou komunikaci s veřejností nerezignují. Jen místo specializovaných internetových blogů využívají sociální sítě typu Facebook, Twitter nebo Youtube. Čtěte také: Jak vytvořit efektivní reklamu na Facebooku? Poradíme vám