Jak umožnit návštěvníkům vyhledávání na vašem firemním webu? Čtěte návod

24. 7. 2012
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 258398
Vyhledávání na stránkách je důležitým navigačním mechanismem, který má návštěvníkům nabídnout, po čem na vašem webu touží. Naučte se, jak na to.

Interní vyhledávání je pro firemní web důležité. V případě velmi rozsáhlých webů jde  často o jediný způsob, jak se rychle dostat k obsahu hluboko ukrytému ve struktuře. Pro menší weby naopak takovéto interní vyhledávání pomáhá, pokud se liší terminologie návštěvníka a tvůrce webu. Tento článek ukazuje, k čemu je vyhledávání užitečné, jak ho dostat na stránky a jak začít vyhodnocovat.

Ať již návštěvníci vašeho webu hledají konkrétní produkt podle modelového označení, vaši kontaktní adresu nebo vysvětlení pojmu, který neznají, přes vyhledávání byste jim měli nabídnout řešení. Pokud je vám již jasné, že pomocí vyhledávání nenecháte své návštěvníky bloudit hluboko ve struktuře webu, můžete se posunout k dalšímu využití interního hledání.

Čtěte také: Na srovnávač zboží od Google zkratkou. Tady je podrobný návod

Kromě toho, že pomůžete návštěvníkům s průchodem po vašem webu, z interního vyhledávání budete těžit i vy:

1. Vyhodnocení klíčových slov zadávaných v interním vyhledávání vám pomůže pochopit, k jakému obsahu se návštěvníci nejsou schopni dostat. Co zkoušejí hledat, ale nenacházejí. To vás může navést např. ke snížení využívání žargonu (rozumíte více pojmu chlebopečka nebo domácí pekárna?) 

2. Přes vyhledávání se můžete inspirovat k tvorbě užitečného obsahu.

Popisek obrázku: vybraná klíčová slova vyhledávaná na webu Podnikatel.cz, zdroj: Google Analytics.

Takto vypadá seznam klíčových slov, přes která návštěvníci webu Podnikatel.cz chtěli na konci roku 2011 najít návod na vyřešení určité situace (proto všechny začínají jak…). Všimněte si např. výrazu “jak na silniční daň”. Články reagující na změnu legislativy, např. Podívejte se, jak na silniční daň v roce 2012, jsou krásným příkladem aktuálních témat, po kterých se návštěvníci pídí.

3. Hezky vypadající výsledky vyhledávání mohou sloužit jako vhodná cílová stránka pro PPC kampaně nebo jinou formu propagace. Např. pokud by prodejce fotografické techniky neměl speciální stránku pro všechny prodávané varianty zrcadlovky Canon EOS 600D, mohl by využít výsledků vyhledávání.

Jak dostat vyhledávání na stránky

Nemáte na svém webu vyhledávač? Proč ne? Prakticky neexistuje žádný důvod, proč by u webů s více jak jednou stránkou nemělo být interní vyhledávání použito.

Louis Rosenfeld a Peter Morville, autoři knihy o informační architektuře webů, jasně uvádějí: váš web by měl podporovat nalézání informací na něm uvedených. Dodávají k tomu však, že je třeba promyslet, co přesněji uživatelé budou chtít hledat a nalézat. Pokládají také tyto tři otázky k zamyšlení:

  • Má váš web dostatek obsahu k procházení
  • Bude se interní vyhledávání odlišovat od standardního menu a nebude fungovat jen jako náhrada za špatně zvolenou strukturu této hlavní navigace? 
  • Budou vůbec uživatelé ochotni popisovat do hledání, o co jim jde, nebo budou spíše chtít po vašich stránkách brouzdat?

Při vytváření webu máte několik možností, jak interní vyhledávání dostat na stránky. Můžete si jej sami naprogramovat a uzpůsobit návštěvníkům nebo použít hotovou službu, kterou během pár minut nasadíte.

Naprogramovat nebo použít stávající řešení?

Vyvíjet vlastní vyhledávač, ve kterém si budete muset řešit algoritmy indexování obsahu, řazení výsledků, kontrolu, co se má a nemá ukazovat, a spoustu dalších důležitých bodů, může být pro vývojáře časově náročná záležitost.

Čtěte také: Píšete firemní web? Profesionálové radí, jak napsat text, který zaujme

Pokud potřebujete vyzkoušet, jak vašim návštěvníkům interní vyhledávání dokáže pomoci, můžete vyzkoušet nasazení služby Vlastní vyhledávač od Google. Tento bezplatný nástroj můžete vidět třeba zde na serveru Podnikatel.cz. Nevýhodou je, že se ve výsledcích vyhledávání zobrazují reklamy jako při normálním vyhledávání na Google – tudíž se tam může objevit i vaše konkurence.

Google nabízí také placenou verzi, která vás zbaví reklamy, a pro návštěvníky můžete připravit výsledky přesně podle vašich představ. Google Enterprise Search stojí 100 dolarů ročně při štědrém limitu 20 tisíc vyhledávání. Místo několika dní práce programátora se to rychle vyplatí. Na příkladu vyhledávání na stránkách Dobrého webu se podívejte, jak se placené vyhledávání dobře vypořádá i s PDF soubory.

Čtěte také: Barvami má hrát duha, ne váš firemní web

Český Seznam.cz bohužel nenabízí takovýto vlastní vyhledávač, ale návštěvníky můžete posílat na stránku vyhledávání Seznam.cz s omezením výsledků pouze na adresu vašeho webu pomocí operátoru site:

Jestli se vám ani jedna z možností nelíbí a budete chtít hodně přizpůsobit hledání vašim produktům či službám, nasměrujte svého programátora na Apache Lucene nebo ElasticSearch. Nezapomeňte promyslet prohledávání příloh (nabízíte katalog produktů ke stažení v PDF?) a z bezpečnostního pohledu také zahrnutí stránek z neveřejné části webu (dostanou se anonymní návštěvníci k dokumentům pouze pro přihlášené?).

Když návštěvník hledá více než jen text

Když k přípravě dovolené potřebujete vyhledávat hotely nebo celé zájezdy, nebude vám interní vyhledávání s textovým políčkem stačit. Návštěvníkům budete chtít nabídnout volbu kombinace různých parametrů a výsledky vyhledávání nebudou jen jednoduchým seznamem stránek. Podívejte se na presentaci Luboše Plotěného ze společnosti Dobrý web, který popisuje rozdíly mezi různými typy vyhledávačů.

Jak zařídit, aby vyhledávač byl uživatelsky přívětivý?

Pro dobré vyhledávání potřebujete jen textové pole s místem alespoň pro tři slova a výzvu k akci (tlačítko pro vyhledávání). Zaručte, aby každému bylo hned jasné, kde může svůj dotaz zadat. Interní vyhledávání by mělo být pro uživatele na stejné úrovni, jako hlavní navigace (tedy např. menu s kategoriemi produktů). Vizuálně se políčko pro vyhledávání nejčastěji umisťují na dvě místa: vpravo nahoru a vlevo nahoru nad hlavní menu. Tam je návštěvníci očekávají.

Čtěte také: Firemní web děláte pro své zákazníky, ne pro sebe

Mezi velkými českými energetickými společnostmi je vidět, že se používá zejména umístění vyhledávacího pole vpravo nahoře. Výzva k akci (tlačítko pro vyhledávání) se už velmi odlišuje a návštěvníkům nemusí být zřejmé, co mají dělat.

Popisek obrázku: Umístění interního vyhledávání na www.cez.cz

Popisek obrázku: Umístění interního vyhledávání na www.pre.cz

Popisek obrázku: Umístění interního vyhledávání na www.rwe.cz

Algoritmus pro vyhledávání by měl být dost chytrý, aby návštěvníci nemuseli zadávat další souvislosti (např. vybírat, jestli chtějí hledat v produktech nebo textových stránkách, když oni nerozumí, že se zrovna váš web dělí na dva velké celky).

Popisek obrázku: Nadbytečné dělení výsledků vyhledávání.

Vyhodnocování interního vyhledávání

Abyste vyhledávání naplno vytěžili, je vhodné pravidelně vyhodnocovat chování návštěvníků, kteří jej používají. Zejména budete chtít získat odpovědi na následující otázky:

MM 25 baliček

  • Jaká část návštěvnosti používá vyhledávání? Je to 1 % nebo 10 % všech návštěv? 
  • Jaké typy dotazů zadávají? Hledají konkrétní produkty nebo obecné pojmy? 
  • Ze kterých stránek návštěvníci vyhledávají – Z titulní stránky nebo ze stránky kategorie, kde nemohou najít konkrétní produkt? 
  • Liší se návštěvníci, kteří vyhledávají? Přispívá interní vyhledávání k prodeji produktů?

O vyhodnocování vyhledávání na webu toho bylo napsáno hodně. Můžete se podívat na videonávod k vyhodnocování interního vyhledávání přes Google Analytics (anglicky, 7 minut) nebo video Avinashe Kaushika ze společnosti Google (anglicky, 9 minut), ve kterém popisuje, jak z interního vyhledávání rozpoznat potřeby zákazníků. V češtině si můžete přečíst trojdílný článek Interní vyhledávání pod drobnohledem (2. díl, 3. díl). Kdyby vás téma zaujalo ještě více, existuje kniha přímo věnovaná analýze vyhledávání: Search Analytics for Your Site (anglicky, PDF za 22 dolarů).

Autor: Pavel Jašek, specialista webové analytiky

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).