Názor k článku Jak určit místo plnění u DPH? To je oříšek pro podnikatele i pro odborníky od Petr - "Nicméně například podle Martina Diviše, odborníka na nepřímé...

  • Článek je starý, nové názory již nelze přidávat.
  • 16. 1. 2015 0:39

    Petr (neregistrovaný)

    "Nicméně například podle Martina Diviše, odborníka na nepřímé daně společnosti PwC ČR, nemusí ani vadit, když se podnikatel k detailům z PayPalu nedostane. Z praktického pohledu si nedokážu představit, že poskytovatel služby nebude schopný z dostupných údajů získat IP adresu zákazníka. IP adresa se běžně zapisuje do databáze, obsahuje ji každý e-mail a průměrný elektronický obchod je schopen tuto informaci jednoduše zobrazit, případně zaslat poskytovateli přímo zobrazenou v objednávce, komentoval Diviš., ..."

    Cílem všech prodejců na internetu, je co nejvíce zjednodušit tzv. "checkout process" a v takovém případě je zákazník co nejdříve poslán "do platební brány" a často vůbec neexistují záznamy jako je IP (protože zákazník přešel do platební brány ještě dříve než se stal zákazníkem), atd.

    Pokud někdo zaplatí 0.99 liber za stažení e-booku, pátrat po IP adrese a skutečné adrese zákazníka, atd., no opravdu nevím :-(

    IP adresa v emailu: kromě toho, že si obchodník prostě musí plnit opravdu mnoho administračních záležitostí, si bude procházat zdrojové kódy emailu, hledat, jestli je IP opravdu zákazníka a není to např. emailové služby, atd. atd.

    Aby jsme lépe pochopili, jak toto nařízení vypadá, převeďme ho na zboží:

    V českém městě, ležícím asi 2km od hranic s Německem, si příjde zákazník koupit chleba. Prodavač mu ho prodá, ale protože má podezření, že zákazník je Němec, zeptá se ho. V případě, že zákazník je Němec, vše je potřeba stornovat, je potřeba vypočítat novou cenu, na základě sazby DPH z Německa. Prodejce si musí vyžádat od zákazníka dva až tři údaje o tom, odkud zákazník pochází. Tedy poprosí zákazníka o číslo platební karty a občanský průkaz - ten si okopíruje. Ale zjistí, že zákazník používá platební kartu své české přítelkyně. Proto tedy bude potřebovat třetí důkaz - udělá si kopii řidičského průkazu. Protože je to první takový zákazník, celý obchod nakonec stornuje, protože se do MOSS může přihlásit po čtvrt roce a to před případným obchodním případem. Raději se tedy přihlásí pro příští období. Ale také si radějí vyřídí všechna potřebná povolení pro to, že bude 10 let uchovávat citlivá soukromá data od zákazníků.

    Legrace? Ne, v žádném případě, mnoho lidí prostě raději skončilo se svým podnikáním, než aby riskovalo desetimilionové pokuty. :-(

    - nové pole, vyžadující od zákazníka zadání toho, odkud pochází, je důvod opuštění nákupního procesu - ztracení zákazníka
    - zpracovávání, vyhledávání důkazů a následná archivace je tak velká ztráta pro obchodníka, že se nebude schopen věnovat svému podnikání (připomínám - proto, aby jste dosáhli podprůměrný měsíční příjem, musíte mít např. 1000 zákazníků - příklad prodej fotek po 1 dolaru a identifikovat a zaznamenávat a posílat FU tolik záznamů, na to potřebujete opravdu hodně času)
    - vypočítávání ceny není možné, když neznáte, odkud zákazník pochází a to znáte, až po zaplacení (slepice <--> vejce)
    - znát, kontrolovat a správně zařadit zboží do možných 78 sazeb daní v EU - bez komentáře

    Počítá vůbec někdo s normálním lidským chováním - zákazník samozřejmě vybere, že je z Lucemburska, protože bude mít svou cenu jen o 3% vyšší (DPH v Lucembursku). Tedy zákazník získá službu, ale obchodník má problém - nesedí mu důkazy: zákazníkova fiktivní adresa z Lucemburska, ale IP od jinud. A co teprve, pokud zákazník "získá" lucemburskou IP

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).