Jak uspět mezi e-shopy? Důležitá je orientace na originální nebo tradiční zboží. Zde je inspirace

4. 6. 2010
Doba čtení: 5 minut

Sdílet

Autor: 258398
V Česku je až 10 tisíc e-shopů. Rozjezd v internetovém prodeji proto vyžaduje nabídku zboží, které se odlišuje. Jen tak je zaručen úspěch pro drobného podnikatele, který nechce jít do cenové války.

Úspěch v byznysu internetových obchodů není vždy zaručen. Udržet krok se zavedenými e-shopy, prostřednictvím kterých se realizuje většina tržeb, je takřka nemožné. V poslední době však začíná růst podíl e-shopů, které nabízejí originální zboží či produkty, které vycházejí z české tradice či šikovnosti. Po ní je mezi zákazníky ostatně stále větší hlad. Potvrzují to čísla například velmi úspěšného projektu Fler.cz, který jen za druhý rok své existence ohlásil padesátimilionový obrat. O klasický e-shop se však nejedná, označován je za online tržiště s handmade produkty. Ale právě podobný typ zboží je aktuálně v hledáčku českých nakupujících, kteří jsou již přesyceni produkty globální výroby. Čtěte více: Fler.cz má za druhý rok existence obrat 50 milionů

Počet českých internetových obchodů nelze přesně spočítat. Jak vyplývá z údajů Asociace pro elektronickou komerci (APEK), aktivních domén, prostřednictvím kterých lze uskutečnit nákup po internetu, je v Česku mezi 8 až 10 tisíci. Z toho je v naší asociaci kolem 300 e-shopů, které zároveň drží 80% podíl tržeb, které se na internetu realizují, upřesnil pro business server Podnikatel.cz Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK. Ten zároveň doplnil, že z toho 200 e-shopů sdružených v APEKu nabízí tradiční zboží. Souhlasím s tím, že pokud chcete při rozjezdu e-shopu uspět, nabídka tradičního zboží je ten správný směr, uzavřel Vetyška. Čtěte více: Jak si založit vlastní e-shop

Sami zákazníci vám dají impuls, jakým směrem e-shop vést dál

Že po české tradici se zvyšuje poptávka, potvrzuje i Martin Bestajovský ze serveru České-tradice.cz, který původně vznikl jako informační portál, který psal o Vánocích a později i o jednotlivých tradicích. Sami čtenáři však provozovatele přesvědčili o tom, aby založil e-shop, jehož nabídka se dotýká českých lidových svátků, tradic a obyčejů. Z původní nabídky, čítající maximálně několik desítek položek zboží, se časem rozrostl e-shop do dnešního stavu, ve kterém nabízíme přibližně 10 tisíc položek zboží, řekl serveru Podnikatel.cz Bestajovský.

Jiný příběh nabízí Eva Vejnarová Štandová, jejíž e-shop Vlněnéoblečky.cz nabízí vlněný sortiment. Když jsme se s manželem stali rodiči, dostal náš syn od přátel ze Skandinávie vlněné oblečení. Například v Norsku je vlněné funkční prádlo velmi oblíbené. V Čechách se sortiment vlněného prádla pro miminka toho času nenabízel, přibližuje důvod rozjezdu vlastního e-shopu. Ten navíc nabízí výrobky v biokvalitě, což byl podle Evy Vajnerové Štandové další z důvodů a inspirací seznámit s tímto druhem odívání české zákazníky. Čtěte příběhy podnikatelů

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

I když byl původně e-shop navržen pro prodej vlněného zboží pouze pro miminka, zákazníci opět přiměli podnikající manželský pár k tomu, aby sortiment rozšířil pro všechny věkové kategorie.

Díru na trhu zase využila skupinka designérů, kteří si založili e-shop Fugu-design.eu orientovaný zpočátku výhradně na interiérové samolepky na zeď. Jak serveru Podnikatel.cz potvrdil Tomáš Slavík, jeden ze zakladatelů internetového obchodu, ještě na jaře roku 2009 zde byly k dostání pouze samolepky z dovozu a v Česku neexistovala žádná firma, která by měla vlastní design a výrobu. Vzhledem k tomu, že se již 13 let věnujeme grafice, rozhodli jsme se, že do toho půjdeme, protože to bude dobrá změna a velice zajímavá práce. Do projektu jsou zapojeni jak naši, tak zahraniční designéři, doplnil Tomáš Slavík. Ten ještě upřesnil, že zákazníci toužící po originálních kouscích se mohou na Fugu v brzké době těšit také na designové plakáty, obrazy a polštáře.

Máte tip na e-shop s originální nabídkou?

Pomozte čtenářům s orientací v nabídce českých e-shopů. Pokud jste provozovatelem či pravidelným návštěvníkem internetového obchodu, který stojí za zmínku, napište nám na adresu: redakce@podni­katel.cz

S jakým sortimentem můžete uspět? Nechte se inspirovat

E-shop s designově jedovatou chuťovkou

E-shop Fugu

Pokud jste šikovní a máte talent, vaše produkty se přes e-shop prodají jedna radost. To si uvědomila i skupinka mladý grafiků, kteří vytvořili internetový obchod, v němž nabízejí originální samolepky na zeď, nažehlovačky a další designové lahůdky. Že dokážou zaujmout, potvrzuje už jen jejich název Fugu, což je jedovatá ryba, která při napadení dravcem zvětšuje svůj objem. O výborném vkusu hovoří i samotné stránky Fugu-design.eu, které si návštěvník velmi rychle zamiluje.

E-shop podporující českou tradici

E-shop České tradice

Výrobky, které se vztahují k české tradici a svátkům nabízí e-shop původně informačního portálu České-tradice.cz. Zde si zákazníci mohou pořídit zboží, které se vztahuje k jednotlivým tradicím i české hrdosti. V nabídce jsou však výrobky i pro domácí kutily nebo i pro vybavení domácnosti.

E-shop pro vyznavače zelené domácnosti

E-shop zelená domácnost.cz

Milovník bioproduktů, vyznavač přírodních a recyklovaných materiálů, které jsou navíc biologicky rozložitelné, se musí v e-shopu Zelenádomácnos­t.com přímo pomět. Obchod nabízí produkty, které zaujmou nejen svým šetrným přístupem k přírodě i společnosti, ale také originalitou. V nabídce jsou předměty i pro zahradu či neziskových organizací.

E-shop s biokvalitou

E-shop Vlněnéoblečky.cz

Vlněnéoblečky.cz je e-shop manželského páru, který se rozhodl změnit názor české společnosti v oblasti odívání. Prodávají výhradně vlněné výrobky, které jsou navíc v biokvalitě. Zákazníci ve všech věkových kategorií si navíc k oblečení mohou objednat prací prostředky, které jsou k jejich oděvům i pokožce šetrné.

E-shop pro svatebčany

E-shop Svatba dekor

Zaměření na konkrétní cílovou skupinu představuje e-shop Svatbadekor.cz, kde lze pořídit originální zboží i maličkosti pro přípravu svatby. Internetový obchod funguje teprve tři roky, ale podle provozovatelky se těší velkému zájmu, což potvrzuje i stále se rozšířující nabídka svatebního zboží.

E-shop, který má duši

E-shop Vedle sebe

Unikátním projektem je e-shop Vedlesebe.cz, kde lze pořídit originální výrobky, ale nákupem zákazník podporuje i neziskové organizace. Všechno nabízené zboží se totiž vyrobilo v chráněných dílnách. Obchod zároveň dokáže připravit dárkové balíčky na klíč. Ty si mohou nechat vyrobit i firmy, pokud pořádají například konferenci. Čtěte více: Kristýna odešla z vědy a na mateřské rozjela e-shop s výrobky z chráněných dílen

Autor článku

Michael je šéfredaktorem Podnikatel.cz a jeho doménou jsou rozhovory. Zajímá se o marketing, e-commerce a nové technologie.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).