Finanční správa reaguje na častý dotaz, který se týká možností zaměstnanců, jak podat tiskopisy Prohlášení poplatníka daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti pro zdaňovací období 2021 (dále jen prohlášení) a Žádost o roční zúčtování záloh a daňového zvýhodnění za zdaňovací období 2020 (dále jen žádost) v současné době, která je ovlivněna různými omezeními.
Jak úřad upozorňuje, s účinností od roku 2018 došlo k rozšíření formy komunikace mezi plátcem daně a poplatníkem v souvislosti s § 38k zákona o daních z příjmů. Poplatníci tak mohou projevit svoji vůli při uplatnění nezdanitelných částek ze základu daně, slev na dani a daňového zvýhodnění jednak písemnou formou, kdy poplatník podepíše prohlášení nebo žádost vlastnoručním podpisem a předá uvedený doklad svému zaměstnavateli v listinné podobě nebo může poplatník využít elektronickou formu prohlášení nebo žádosti.
Elektronické podání má podmínku
V případě elektronické formy je však nezbytné, aby dokumenty byly opatřeny uznávaným elektronickým podpisem nebo aby plátce daně zaručil v rámci svého vnitřního systému jednoznačnou identifikaci poplatníků. K předání dokumentů elektronickou formou plátcům daně může poplatník také využít datové schránky. Akceptovat lze i předání tiskopisů prostřednictvím e-mailové zprávy opatřené uznávaným elektronickým podpisem.
Finanční správa připomíná na svém twitterovém účtu, že na podání zbývá necelý měsíc, tedy do 15. 2. 2021.