Podnikat se lidé učí na specializovaných středních i vysokých školách. K dispozici je také řada vzdělávacích kurzů. Tou nejlepší školou ale často bývá až škola života, tedy samotná praxe. Pokud ale nechcete riskovat a chcete do podnikání vstoupit alespoň částečně připraveni, poradíme vám, kam se obrátit.
Podnikatelské kurzy, které většinou nesou název Základy podnikání, často volí lidé, kteří už mají praxi v oboru a buď jsou bez práce, případně jim ztráta zaměstnání hrozí, nebo věří, že se v oboru lépe uplatní jako nezávislí profesionálové. K tomu ale jen znalost svého oboru nestačí. Podnikání je velice komplexní záležitostí a je potřeba rozumět mnoha oborům najednou. To ale není jednoduché a je to důvodem, proč většina podnikatelů během prvních let zkrachuje. Jednoduše dělají chyby v klíčových rozhodnutích, zbytečně investují tam, kde to nemá smysl, a přidělávají si práci. Není proto od věci o nějakém kurzu základů podnikání popřemýšlet. Investice do něj se vyplatí nejen těm, kteří o postavení se na vlastní nohy teprve uvažují, ale také těm, kteří už podnikat začali a nedaří se jim podle jejich představ. Motivace k návštěvě kurzu vychází z nedostatečných informací ze strany úřadů, množství podmínek a povinností, které se na budoucího podnikatele valí ze všech stran. Zájemci hledají zdroj ucelených informací, jakousi podnikatelskou kuchařku, která by jim pomohla rozjet své podnikání bez chyb a dlouhého pátrání po odpovědích na úřadech a internetu,
potvrzuje Eva Swalens Řepová, jednatelka školicího centra Yesowl Consulting.
Kurzů je na trhu mnoho a není snadné vybrat ten nejkvalitnější. Je proto vždy lépe sáhnout po takovém, který má akreditaci ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy. Tu pořadatel kurzu dostává zejména na základě vymezení obsahu a rozsahu vzdělávání, formy a metody výuky, způsobu ověřování výsledků vzdělávání. Vzhledem k tomu, že je v Česku vzdělávání živností volnou, nespadají neakreditované vzdělávací kurzy do gesce ministerstva, a proto není možné relevantně posoudit nabídku všech vzdělávacích programů na trhu. Volí-li zájemce neakreditovaný vzdělávací program, měl by především vycházet ze svého očekávání a potřeb, informovat se u vzdělávacího zařízení o konkrétním kurzu, jeho plánovaném průběhu, náplni, rozsahu, lektorech a tak dále a následně z nabídnutých možností zvolit vyhovující variantu,
uvádí Jarmila Balážová, mluvčí ministerstva školství.
Psali jsme: Zkuste si podnikání nanečisto. Vyvarujete se zklamání i bankrotu
Co se na kurzu dozvíte?
Kurzy bývají primárně určeny těm, kteří ještě s podnikáním nemají žádné zkušenosti. Dozvědí se v nich, na co si v začátcích podnikání dát pozor, co je klíčové i to, co není potřeba dělat. Do čeho má smysl investovat a co naopak může být vyhazováním peněz. Cílem kurzu je účastníky připravit na rozjezd podnikání tak, aby se jednalo o promyšlený, naplánovaný krok, který má stanovené dílčí cíle a indikátory úspěchu. Smyslem přípravy je minimalizovat rizika spojená s podnikáním a připravit profesionální projekt zajímavý pro budoucí zákazníky,
říká Tomáš Chudoba, jednatel a vedoucí lektor vzdělávacího a poradenského sdružení Edukol.
Protože je podnikání skutečně velkým mixem řady oborů, je součástí každého dobrého kurzu přehled podmínek živnostenského podnikání, základy problematiky daní, účetnictví, práva i marketingu. Kurz musí reagovat na nejaktuálnější trendy a vývoj legislativy. Vedle stabilních základů se přidávají nová potřebná témata, aktuálně například problematika EET, marketing na sociálních sítích, webové nástroje a podobně. Nejpodstatnější je orientace účastníků na identifikaci jejich konkurenční výhody, její udržení a budování. Vymezení se oproti konkurenci, nalezení svého místa na trhu je někdy pro účastníky problematické. Často se z počátku orientují hodně na sebe a méně na zákazníky a konkurenci,
doplňuje Tomáš Chudoba a Eva Swalens Řepová dodává: Nejdůležitější je pro mě propojení teorie legislativy s postřehy z podnikatelské praxe. Osnovy jsou sestaveny na základě mých vlastních otázek v době, kdy jsem se rozhodla začít podnikat a hledala jsem odpovědi, jak správně začít.
Kurzy vedou lektoři, kteří sami podnikají a vkládají do přednášek vlastní zkušenosti z praxe. To je výhodné i proto, že se do kurzů hlásí lidé s konkrétními nápady a mohou své plány konzultovat s mentory stejně, jako je tomu třeba v podnikatelských inkubátorech. Výuku dělí na část přednášek, které jsou vedeny v duchu participativní výuky a konzultací, které umožňují zaměření na jednotlivé podnikatelské záměry účastníků například v Edukolu. Absolvent odchází nejen vybavený řadou informací, ale také sestaveným podnikatelským plánem a kalkulací, na kterých může začít budovat svůj vlastní byznys.
Dále čtěte: Musíte si kvůli podnikání doplnit vzdělání? Čtěte, co vás čeká
Žádejte individuální konzultace
Kurzy mají obvykle od 120 do 150 hodin. Během nich se pochopitelně kurzisté seznámí skutečně jen se základy probíraných témat. Při výběru školicího centra je tedy vhodné zajímat se nejen o náplň kurzu, ale i o počet lidí ve skupině. Při kurzu o deseti posluchačích není možné, aby se lektor věnoval každému individuálně a naplnil tak jeho vlastní potřeby. Pro nás je nejdůležitější provést posluchače jeho podnikatelským záměrem a pomoci mu nejen v orientaci na úřadech, ale i vyplnit přihlášky k registracím, sestavit první smlouvy, případně připravit vizi webových stránek a marketingové prezentace. Nejsme továrna na podnikatele, ale přátelé, kteří nabízí své zkušenosti a pomocnou ruku do začátků. V tom spatřuji naši práci jako smysluplnou a pro posluchače přínosnou,
komentuje Eva Swalens Řepová ze školicího centra Yesowl Consulting.
Vzdělávací a školicí centra nabízí vedle základních kurzů také možnost individuálního poradenství, a to ve všech oblastech, které jsou součástí kurzů. To je velmi důležité, protože zkušeným podnikatelem se člověk za pár desítek hodin školení nestane. Po dvouměsíční přípravě je účastník připraven na zahájení podnikání. V kurzu stráví 150 vyučovacích hodin, ale svůj podnikatelský projekt připravuje mnohem déle, na základě získaných informací v kurzu. Hodně záleží na tom, v jaké fázi přípravy podnikání účastník do kurzu nastoupí. Někteří ho zahájí okamžitě po jeho skončení, jiní potřebují další měsíc pro doladění projektu nebo čekají na vhodný čas pro jeho zahájení,
komentuje Tomáš Chudoba z Edukolu.
Ceny kurzů nikdy neklesají pod hranici 10 000 korun. V Yesowl Consulting vychází základní kurz na rovných 12 000 korun, v Edukolu si za něj účtují 15 300 korun. Nezaměstnaní registrovaní na Úřadu práce ČR mohou využít financování kurzu v rámci zvolené rekvalifikace, a to i v plné výši. Alespoň část nákladů je možné hradit i z různých dotací na podporu podnikání. Investice do vzdělání v základech podnikání určitě není marná a stojí za zvážení. Je ale potřeba počítat s tím, že kurzy se nejmenují Základy podnikání jen tak náhodou a největší podíl na úspěchu či neúspěchu stejně nesou sami podnikatelé.