Jak vybrat název vaší firmy? Víme, z koho si příklad neberte

24. 6. 2011
Doba čtení: 6 minut

Sdílet

Autor: 329515
Při vytváření jména pro vaší firmu se předně řiďte spíše rozumem než intuicí. Poradíme vám, jak při výběru názvu postupovat, jakých chyb se vyvarovat a u kterých společností inspiraci raději nehledat.

Přestože vám jméno vaší firmy úspěch v podnikání nezajistí, dobře zvolený název může ulehčit start firmy. Vhodně vybrané pojmenování vám totiž umožní, aby si vás zákazníci snadněji zapamatovali a pomůže vám v komunikaci s nimi. V začátcích podnikání navíc název funguje jako důležité aktivum, které firma vlastní. Vyvarujte se proto při vytváření jména několika základních chyb, které vám dříve či později mohou ztížit rozvoj vašeho podnikání. Server Podnikatel.cz proto přináší rady a tipy, jak při pojmenování vaší firmy postupovat a z kterých společností si brát (nebo nebrat) příklad. Čtěte také: Poradna: Pojmenování byznysu je zákonem regulováno

Ať má název dostupnou internetovou doménu

Podnikatelé mnohdy pojmenují svůj business podle toho, co jim prvního vytane na mysli. Zatímco Popelka si mohla dovolit po tatínkovi žádat přivézt to, co mu spadne první do klína, vy raději nad svým názvem zapřemýšlejte. Přestože může být okamžitý nápad skutečně skvělý, obvykle je to záležitost, která sklouzne k nějakému vtípku, odkazu na kulturní fenomén nebo jednoduché přesmyčce či zkratce. Po pár letech tu máme třeba autobazar „Magic Cars“ a marně v ojetinách hledáme tu magii, uvedl serveru Podnikatel.cz Tomáš Bučina z agentury Provocado.

Dejte si proto při výběru vhodného jména na čas a pokuste se výběr neuspěchat. Hlavně u prvopodnikatelů pak často vzniká problém, že vpadnou do podnikání doslova po hlavě, aniž by měli čas se rozkoukat. Během několika hodin pak urychleně vymýšlí název, který pak jejich firma ponese v ideálním případě desítky let. Pozor však i na opačný extrém, tedy že nad názvem firmy strávíte více času než přípravou samotného podnikání.  Je samozřejmě špatně se nad názvem zamýšlet i zbytečně dlouho. Ztratíte spoustu času a spokojeni nebudete nikdy, doplnil Zdeněk Bauer z mediální agentury abcRedakce.cz.

Při vymýšlení samotného názvu se také neupínejte na jediný nápad, ale snažte se vybírat z nejméně desítky (v lepším případě několika desítek) různých názvů, variant a spojení. U všech z nich pak zkontrolujte, zda neexistuje již stejně nebo podobně pojmenovaná konkurenční firma. Dále se hodí mít alespoň rámcovou představu o stylu a myšlence, kterou by mělo jméno nést. Vědět, že chci třeba jméno, které bude znít seriózně, protože mám konzultační firmu, nebo naopak mysticky, protože provozuji orientální wellnesové centrum, vysvětlil Tomáš Bučina.

Kromě přezkoumání, zda vámi vymyšlený název nevlastní několik let konkurence, se podle Tomáše Bučiny rovněž podívejte, zda nemáte již obsazenou internetovou doménu. Příkladů, kdy si firma musela při konstrukci domény pomoci různými i-, e-, -online, -cz apod. existuje opravdu celá řada. Čtěte také: Jak by měla správně vypadat vaše podnikatelská doména snů?

Jak vznikal například název Provocado?

Když jsme vymýšleli Provocado, tak jsme původně vybírali ze zhruba 900 jmen a postupně se výběr zužoval a zužoval, až to skončilo u Provocado. Zadání bylo, že chceme mít jméno se 3 nebo 4 slabikami, znějící jihoevropsky, které bude obsahovat písmeno R. A každý náš klient se nás dříve či později zeptá na to, proč Provocado, co to znamená, jak jsme na to přišli. Takže zajímavé (a teď si nedělám žádný patent na to, že Provocado je nezajímavější jméno, co může být, to rozhodně ne) jméno je jednak dobré k zapamatování a pak je také určitě zajímavým konverzačním tématem na obchodních schůzkách. A „provocado“ je v portugalštině minulý čas od „provocar“, což znamená provokovat, vybízet k něčemu či dráždit.

Pamatujte, že se firma může rozvíjet

I když startujete podnikání jako drobný podnikatel, nezapomínejte, že se vaše firma může dále rozvíjet i do dalších oblastí, které vás v současnosti ani nenapadají. Tato chyba je dle odborníků typická pro firmy, které mají jasno v tom, co by chtěly dělat (nebo co už dělají), ale časem se ukáže, že jejich volba byla podmínkami na trhu posunutá o kousek vedle. Toto se navíc netýká jen malých společností, ale i některých firemních gigantů. Stačí jmenovat například firmu Student Agency, která původně poskytovala jenom au-pair pobyty pro studenty.

Jak přiznal před časem v rozhovoru pro časopis Týden její majitel Radim Jančura, název své firmy zvolil špatně a kdyby mohl, vymyslel by něco jiného. V Česku už funguje prý dnes bez problémů, ale na Slovensku, kam v současnosti firma Student Agency expanduje, naráží na limity jména firmy neustále. Spousta lidí nás opravdu považuje za firmu pro studenty. Stejnou anabází jsme si v Česku prošli před pěti lety, když jsme začínali prodávat letenky, komentoval časopisu Týden Jančura. Čtěte také: První podnikatelské krůčky? Přinášíme 5 + 1 tipů, na co se zaměřit

Čtyři chyby při vymýšlení názvu firmy

  1. Vybrání toho, co vás první napadne.
  2. Opomenutí, že firma se může dále rozvíjet.
  3. Neoriginální či opsaný název.
  4. Opomenutí dalších souvislostí zvoleného jména.

V neposlední řadě se vyhýbejte neoriginálním názvů a vykrádání. Proto máme v Česku přinejmenším čtyři bary Barbar, několik Manhattan, Brooklyn a Chelsea Barů a dále pak Absolut Bar, Jack Daniels Bar, Lebowski Bar, Pulp Fiction Bar, a pochybuji, že by dotčené značky nebo filmy o těchto podnicích kdy slyšely, dodal serveru Podnikatel.cz Tomáš Bučina.

Parametry dobře zvoleného názvu

Název by měl být podle odborníků především originální, nápaditý, krátký, znělý a snadno vyslovitelný. Často se zapomíná na to, že jméno firmy musí být též snadno nadiktovatelné po telefonu, pokud možno skloňovatelné a mělo k dispozici odpovídající doménu a bylo případně použitelné v cizině. Vyvarujte se též gramatických chyb, pro někoho to zní jako samozřejmá rada, ale podle odborníků se gramatické chyby v názvech vyskytují až překvapivě často. Podle našich odhadů má navíc asi polovina českých firem ve svém názvu nějakou gramatickou chybu, upřesnil serveru Podnikatel.cz Zdeněk Bauer z mediální agentury abcRedakce.cz.

Při volbě názvu se vyplatí zohlednit cílovou skupinu, kterou chcete svým jménem oslovit. Naopak podmínku správně vybraného jména netvoří to, jak si lidé často myslí, aby bylo nějak vázáno s předmětem podnikání. Za trend současnosti označují odborníci vymýšlení jmen, která nemají žádný význam, jen jsou originální a dobře znějí. Další variantou, kterou nic nezkazíte, je svázat jméno se zakladatelem (tedy s sebou), a to buď přímo jeho jméno nebo slabiková či písmenná zkratka. Čtěte také: Jak vybrat dobré firemní logo

Marketing Meeting AI a tvorba obsahu

Podle Tomáše Bučiny je třeba z technického hlediska při konstrukci názvu pamatovat na tyto body:

  • Název by se měl skládat nejvíce ze 2 slov.
  • Název by měl mít nejlépe do 3, maximálně však 4 slabiky
  • Název by měl mít zhruba 4 až 13 písmen

Jaká konkrétní jména označují odborníci za dobře zvolená? Skvělými jmény jsou například Baťa, Alza, ale i Čedok, Kasa, Seznam nebo Avion. Z dlouhých, zajímavých a vtipných můžeme vybrat třeba úklidové práce Hadr & Kyblík, domnívá se Tomáš Bučina z agentury Provocado. Na druhou stranu, jak sami odborníci jedním dechem dodávají, i s “hloupým” názvem se dá udělat skutečně veliký byznys, stačí se podívat na automobilku Volkswagen (v překladu lidový vůz) nebo firmu Apple (v překladu jablko). Dobrý zvuk, pověst a obsah dodáte svému názvu poctivým a kvalitním podnikáním. Bez něj byl název jen prázdná nálepka, uzavřel Zdeněk Bauer.

Foto: www.isifa.com

ikonka

Zajímá vás toto téma? Chcete se o něm dozvědět víc?

Objednejte si upozornění na nově vydané články do vašeho mailu. Žádný článek vám tak neuteče.

Autor článku

Daniel je zástupce šéfredaktora Podnikatel.cz a jako ekonom se věnuje oblasti byznysu a také ekonomice. 

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).