Jak vyladit vánoční newsletter, aby si ho všiml i Ježíšek

18. 12. 2015
Doba čtení: 4 minuty

Sdílet

Ilustrační obrázek. Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed
Ilustrační obrázek.
Přípravám předvánočního newsletteru se vyplatí věnovat větší pozornost. V záplavě reklam se musí odlišovat a být relevantní. Jen tak přinese zákazníka.

E-shopy i kamenné obchody teď zažívají žně. Psali jsme o tom v článku E-shopaři jsou na vánočním vrcholu. Dnes padne rekord, odhaduje APEK. Ti úspěšní v lidech podpořili touhu po nakupování prostřednictvím newsletterů. Že jste to udělali také, ale výsledek za moc nestojí? Měli byste celou kampaň co nejdřív analyzovat a pro příště se poučit z případných chyb. V posledních týdnech roku musí být newslettery obzvláště vypečené. Jinak v množství dalších e-mailů zapadnou.

Lidem na newsletterech nejvíc vadí to, že většinou obsahují informace mimo vkus a zájem čtenářů. Stejně tak nezaberou ani newslettery cizích e-shopů a příliš časté zasílání. Vyplývá to z průzkumu společnosti NetDirect. Přesto si čas od času nějaký ten newsletter přečte až 75 % Čechů. Pouze 13 % respondentů otevírá newslettery jen výjimečně a 6 % vůbec.

Začněte stanovením cíle

Nehrajte vabank, ale začněte stanovením cíle. Chcete před svátky podpořit prodej konkrétních produktů, nebo na sebe jen upozornit? Ujasněte si, co chcete pomocí newsletteru propagovat, a pak ho podle tohoto cíle připravte. Jen tak budete úspěšní. Myslete přitom na to, že newsletter má udržet váš vztah se zákazníkem, nejen mu nabídnout nové produkty a tlačit ho do koupě. A to i přesto, že před Vánocemi jsou lidé ochotnější utratit nějakou tu korunu navíc než kdykoli jindy. To se pozitivně projevuje na Click-Thru-Rate kampaní. Nicméně největší úspěšnost z pohledu CTR přichází až po svátcích a v prvních dnech nového roku, kdy jsou příjemci lačni po dobrých nabídkách, ale za to jsou mnohem vybíravější, komentuje Jakub Olexa, CEO společnosti Mailkit.

Ilustrační obrázek.
Autor: Shutterstock.com, podle licence: Rights Managed

Ilustrační obrázek.

Nikoho nezajímá všechno

Přestože mají Češi k newsletterům kladný vztah, většina jich končívá nepřečtených v koši. Jestli si člověk konkrétní newsletter otevře, nebo ne, to určuje především jeho obsahem. Právě podle něj se rozhoduje až třetina lidí. Pokud se zákazníkovi v e-mailu objeví nabídka produktu, jehož koupi zrovna zvažuje, určitě se o ni bude zajímat. Nalákat čtenáře může také předmět e-mailu s newsletterem, nejvíce fungují hesla jako novinka, akce či poslední nabídka, říká Marek Krška, marketingový a obchodní ředitel společnosti NetDirect. Především před Vánocemi ale musíte být nápadití a snažit se od první chvíle zaujmout. To znamená, že lákavý musí být už předmět rozesílané zprávy.

Současným nejvýraznějším trendem je u newsletterů úprava nabídky podle zájmů a potřeb konkrétního člověka. E-shopy už mají k dispozici systémy, které umí vyhodnotit data o zákazníkovi a připravit mu nabídku přesně na míru.

Před Vánocemi pozor na zahlcení

Blíží se svátky a konec roku. Nikdo nemá čas zabývat se zbytečnostmi. Zvažte proto, jaká četnost newsletterů je pro lidi z vašeho kontaktního seznamu snesitelná. U e-shopů jsou běžné dvě rozesílky měsíčně, přičemž s blížícími se Vánocemi se může frekvence lehce zvyšovat. Na druhou stranu není asi správné vytěžit databázi takových způsobem, že po novém roce nebudete mít kam posílat nabídky, říká Vladislav Bureš, copywriter a konzultant pro přímou komunikaci. Myslete i na to, že když už někdo newsletter otevře, nebude ho chtít pročítat dlouho. Piště proto stručně. Pokud popis produktu nebo služby nezaujme na prvních řádcích, většinou se tím čtenář stejně už dál nezabývá. Vedle neatraktivního obsahu lidem vadí také newslettery, k jejichž odběru se sami vůbec nepřihlásili. A buďte aktuální. Nemá smysl upozorňovat na něco, co se bude dít až za týden.

Dále čtěte: E-mail může o Vánocích přinést nové objednávky. Stačí vědět, jak na to

Vánoční newsletter dělají detaily

Buďte ve vánoční korespondenci vtipnější a použijte víc obrázků. Každý si váš newsletter vybaví snáz, když si zapamatuje něco zajímavého z celého obsahu sdělení. Stále ale zachovávejte formu newsletteru a držte se vašeho firemního layoutu. Člověk raději otevře a prostuduje tu zprávu, u níž ho zaujme známé logo nebo grafika. 

Oživte newslettery také něčím, co v průběhu roku jinak nenabízíte. Vyzkoušejte třeba nabídku zaslání objednávky v dárkovém balení. Ocení to zejména muži. Nezapomeňte zákazníkům nabídnout jinou adresu dodací a fakturační. Málokdo se chce pochlubit tím, jak při nákupu vánočního dárku šetřil, upozorňuje Vladislav Bureš. Protože výběr dárků bývá složitý, můžete newsletterem nabídnout i vouchery. Podrobnosti o nich čtěte v článku Před Vánocemi se dobře prodávají dárkové poukazy. Nabídněte je i vy. Případně zkuste zaujmout dopravou zdarma. Na to slyší velké množství lidí. Pár dní před Vánocemi pak bodují expresní doručení a kurýrní služby.

Newsletter testujte a vyzbrojte kontrolou

Správně sestavený a vhodně načasovaný newsletter je základem vašeho prodejního úspěchu. Ještě než ho ale vypustíte do světa, měli byste si ho sami otestovat. Připravte si dvě verze a ty rozešlete svým kolegům. Zeptejte se jich na jejich názor a pak sestavte definitivní podobu newsletteru. Někdy stačí jen pozměnit jednu základní informaci nebo barvu. Mezi zákazníky pak pošlete vylepšenou verzi, která bude mít větší naději na přečtení. 

Zároveň dejte pozor na to, zda vaše zprávy nepadají do spamů. Nejčastěji tam končí při používání kapitálek v předmětu i těle zprávy, zvýraznění fontů zelenou a červenou barvou nebo při časté změně odchozích adres. Newsletter by samozřejmě měl být zobrazitelný a plně funkční i v mobilních zařízeních. 

Abyste měli přehled o čtenosti a dopadu na zákazníky, využijte UTM parametry. Jde o textové řetězce, které se připojují k URL adresám. Tyto nesou určitou informaci, kterou pak analytické nástroje, například Google Analytics, zpracují. Díky UTM parametrům můžete zjistit třeba to, jestli se lidé na váš e-shop proklikli z newsletteru nebo odjinud.

Upozorníme vás na články, které by vám neměly uniknout (maximálně 2x týdně).